Försöker hitta en ny identitet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur du kommer att sköta uppdraget i framtiden? Alltså du använder väl huvudsakligen din hjärna då du arbetar? Det är väl ändå inte den som ska bytas ut :nailbiting:

Eller så har jag missuppfattat situationen totalt, ifall det är så att du använder dina könsdelar då du jobbar. O_o

Konstig chef.
Jag trodde att jag jobbade med hjärnan och skrev med fingrarna. Men jag måste nu se om jag inte har haft fel. Menar chefen indikerar att jag kommer att göra fel om jag fortsätter
 
I dag var det en tung dag,
Utvädring på jobbet.
Företaget tycker att jag gör ett bra jobb. kunden är nöjd, de vill utöka mitt ansvar och ge mig två underhuggare som de säger. alla är nöjda och glada utom min närmsta chef. Som är orolig för kunden tar min transformering. Han är orolig för att det kan äventyra uppdraget, och oroar sig hur jag kommer sköta uppdraget när jag har "bytt". Jag tog det ganska hårt.
Men för i hela helvetet.
Det är så korkat att det finns fan inte ord. Hade jag varit kund hade jag tvärt om varit så glad över att få (förmodligen) utöka mångfalden av folk på jobbet. Vem i hela världen tror att du ska göra ett ANNAT jobb efter transformering? Vad betyder angående idiotchefens syn på kvinnor egentligen? Är kvinnor sämre på nåt vis?
 
Men för i hela helvetet.
Det är så korkat att det finns fan inte ord. Hade jag varit kund hade jag tvärt om varit så glad över att få (förmodligen) utöka mångfalden av folk på jobbet. Vem i hela världen tror att du ska göra ett ANNAT jobb efter transformering? Vad betyder angående idiotchefens syn på kvinnor egentligen? Är kvinnor sämre på nåt vis?
Jag har inte en aning om vad han har för syn på kvinnor. Jag har grund för att misstänka att alla hans värderingar inte är med de senaste uppdateringarna.
 
Intressant! Har du referenser? Gäller studierna Sverige eller internationellt eller båda?
Texten som jag länkade till från DO är ganska omfångsrik, och tar upp att de hyfsat få anmälningarna de blir medvetna om knappast avspeglar det verkliga andra, detta baserar de bla. från motsvarande organisation i UK som gjort en studie, och liknande gjorda i EU. Såhär skriver DO om dem:
"
Equality and Human Rights Commission (som är DO:s motsvarighet i Storbritannien) har sammanställt kunskapsläget vad gäller transpersoners villkor på den brittiska arbetsmarknaden (Mitchell och Howarth, 2009). En tredjedel av de drygt 800 transpersonerna som besvarade en enkät hade upplevt diskriminering eller trakasserier i arbetslivet. En av fyra hade känt sig tvingade att byta arbetsplats med anledning av detta. En stor andel uppgav också att deras arbete hindrade dem från att uttrycka sin könsidentitet på det sätt de skulle önska.

FRA:s undersökning bland transpersoner inom EU kom fram till liknande resultat. En av tre uppgav att de diskriminerats när de sökte jobb och en fjärdedel angav att de hade diskriminerats på jobbet det senaste året. Bland de respondenter som angett att de bodde i Sverige var siffrorna något lägre." https://www.do.se/diskriminering/di...ineraisambandmedkonsidentitetellerkonsuttryck
Och de nämnda studierna är inte purfärska ens, transfobin har ökat i det närmaste lavinartat i UK senaste åren, så det ser nog värre ut åtminstone där.

Här står det lite kort om någon nyare Svensk studie (2022), som jag inte läst i sin helhet ännu men texten om själva studien är ju talande ändå. https://www.prevent.se/arbetsliv/forskning/2022/transpersoner-utsatta-pa-jobbet/

Undersökningen denna handlar om är från 2021 och där konstateras det att transpersoner ofta sållas bort av arbetsgivare. https://www.arbetsvarlden.se/forskare-transpersoner-sallas-bort-av-arbetsgivare/
 
I dag var det en tung dag,
Utvädring på jobbet.
Företaget tycker att jag gör ett bra jobb. kunden är nöjd, de vill utöka mitt ansvar och ge mig två underhuggare som de säger. alla är nöjda och glada utom min närmsta chef. Som är orolig för kunden tar min transformering. Han är orolig för att det kan äventyra uppdraget, och oroar sig hur jag kommer sköta uppdraget när jag har "bytt". Jag tog det ganska hårt.
Jag kan inte ens tänka mig att det är lagligt, att neka en person ett uppdrag denne är klart kvalificerad för, på de grunderna? Jag tror det är i allra högsta grad olagligt.
 
Men det är väl lite samma sak - du erbjuds en lägre grad/går miste om ett avancemang, på de grunderna? Det kan inte vara lagligt! Du kan iofs behöva strida för dina rättigheter och jag vet inte hur mycket energi du just nu orkar lägga ner på detta, men ändå....
Jag har inte så mycket strid i mig just nu. Men jag har planerat in att prata med lokala fackklubben. Tror att jag har nämnt tidigare att jag är ganska så slut körd till vardags just nu
 
Men det är väl lite samma sak - du erbjuds en lägre grad/går miste om ett avancemang, på de grunderna? Det kan inte vara lagligt! Du kan iofs behöva strida för dina rättigheter och jag vet inte hur mycket energi du just nu orkar lägga ner på detta, men ändå....
Problemet är att ingen säger öppet att det är det som är skälet. Det lindas in i "det fanns andra lämpligare kandidater" osv.
 
Problemet är att ingen säger öppet att det är det som är skälet. Det lindas in i "det fanns andra lämpligare kandidater" osv.
Det är därför man tyvärr måste ta strid - om man orkar. Här har ju chefen med all tydlighet talat om vad det handlar om. Det kan han ju sen förneka iofs men ändå. Han behöver ha synnerliga skäl för att skippa ts som tydligen har kvalifikationerna och mer därtill. Detta gäller ju alla möjliga situationer där människor som borde få ett jobb blir ratade av skäl som inte är giltiga. Men att ta striden är lättare sagt än gjort….
 
Men det är väl lite samma sak - du erbjuds en lägre grad/går miste om ett avancemang, på de grunderna? Det kan inte vara lagligt! Du kan iofs behöva strida för dina rättigheter och jag vet inte hur mycket energi du just nu orkar lägga ner på detta, men ändå....

Problemet är att ingen säger öppet att det är det som är skälet. Det lindas in i "det fanns andra lämpligare kandidater" osv.

Jag tycker att det är viktigt att man förstår just detta.
Så här är det att vara kvinna och högutbildad (kanske lågutbildad också?) i samhället idag. Tål att tänka på.
Tyvärr så fick du @Tranan det serverat med all den tydlighet och "in your face" som är lika ful och rutten som den inlindade varianten som Migo berättar om.
Så jo, det är fullt "lagligt" och sker medvetet hela tiden, tyvärr.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 076
Senast: MML
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 970
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 990
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
648
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp