Försöker hitta en ny identitet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så här är det att vara kvinna och högutbildad (kanske lågutbildad också?) i samhället idag. Tål att tänka på.
Tyvärr så fick du @Tranan det serverat med all den tydlighet och "in your face" som är lika ful och rutten som den inlindade varianten som Migo berättar om.
Så jo, det är fullt "lagligt" och sker medvetet hela tiden, tyvärr.
Men i ts fall handlade det ju om något annat; chefen själv uttryckte att det rörde sig om ts’ transformering. Vilket är precis lika illa men en annan fördom. Som måste stridas mot - om man orkar….
 
Men i ts fall handlade det ju om något annat; chefen själv uttryckte att det rörde sig om ts’ transformering. Vilket är precis lika illa men en annan fördom.
Nej, det handlar om att ts kommer att bli kvinna/kvinnlig (det är ju meningen med transformeringen i ts fall). Kvinna = det lägre könet.

p.s När jag får höra samma historia i ett omvänt fall så ska jag revidera min uppfattning.
 
Nej, det handlar om att ts kommer att bli kvinna/kvinnlig (det är ju meningen med transformeringen i ts fall). Kvinna = det lägre könet.

p.s När jag får höra samma historia i ett omvänt fall så ska jag revidera min uppfattning.

Jag tror DO får in en del fall där en vit cis man klagar på diskriminering både pga kön men också ålder. En del upptäcker när de är runt 50 att de är mindre attraktiva på arbetsmarknaden/arbetsgivaren och anmäler.
 
Nej, det handlar om att ts kommer att bli kvinna/kvinnlig (det är ju meningen med transformeringen i ts fall). Kvinna = det lägre könet.

p.s När jag får höra samma historia i ett omvänt fall så ska jag revidera min uppfattning.
"Transpersoner diskrimineras på arbetsmarknaden. Det kom fram i en unik experimentell studie gjord av tre forskare vid Linköpings universitet förra året.
– Resultatet visar att en transman kan diskrimineras för att vara trans i mansdominerade yrken, men också för att vara man i kvinnodominerade yrken, säger Mark Granberg, som är en av forskarna bakom studien."

https://www.arbetaren.se/2021/11/19/transpersoner-diskrimineras-pa-arbetsmarknaden/
 
Nej, det handlar om att ts kommer att bli kvinna/kvinnlig (det är ju meningen med transformeringen i ts fall). Kvinna = det lägre könet.

p.s När jag får höra samma historia i ett omvänt fall så ska jag revidera min uppfattning.
Ditt resonemang bygger i min syn på att det finns två kön och att det kvinnliga är lägst värderat av de två i vårt samhälle. Exemplet däremot rör inte bara underläget kvinna utan även det än mer marginaliserade icke-cis, som inte ens ”finns” utifrån ett sådant tvåkönsbaserat resonemang. Som om en ickenormativ könstillhörighet inte är relevant för den diskriminering som skett? Som om det vore mer problematiskt att vara i underläge i en accepterad binäritet än att vara utanför den? Menar du det även efter de referenser som givits efter ditt inlägg?

För mig låter det som en privilegierad förutfattad mening. Lite som när en vit medelklassman säger att rasism inte finns för han aldrig känt av någon.

Edit: och @Tranan; ledsen att du varit med om det där, men heja dig!
 
Nej, det handlar om att ts kommer att bli kvinna/kvinnlig (det är ju meningen med transformeringen i ts fall). Kvinna = det lägre könet.

p.s När jag får höra samma historia i ett omvänt fall så ska jag revidera min uppfattning.
Det tror jag inte. Hade ts varit född biologisk kvinna hade chefen inte upplevt sitt ”problem” med hur kunderna ska reagera inför en transperson. Det är detta chefen ser som problematiskt: vad ska kunderna säga?

Jag förstår hur du menar, men litegrann tycker jag du tar över ts´ problem i den här situationen och gör den till ditt eget som kvinna. Båda är verkliga problem men bör få sin egen plats.
 
Senast ändrad:
Jag förstår hur du menar, men litegrann tycker jag du tar över ts´ problem i den här situationen och gör den till ditt eget som kvinna. Båda är verkliga problem men bör få sin egen plats.
Sant! Det var verkligen inte meningen, men jag ser att det tolkas så.
Förlåt.

Jag ville inte "ta över" ett problem, det var snarare att belysa ett reellt problem, men min poäng gick förbi.
Jag tror och hoppas att @Tranan förstår 💕
 
"Transpersoner diskrimineras på arbetsmarknaden. Det kom fram i en unik experimentell studie gjord av tre forskare vid Linköpings universitet förra året.
– Resultatet visar att en transman kan diskrimineras för att vara trans i mansdominerade yrken, men också för att vara man i kvinnodominerade yrken, säger Mark Granberg, som är en av forskarna bakom studien."

https://www.arbetaren.se/2021/11/19/transpersoner-diskrimineras-pa-arbetsmarknaden/
Det är en låst artikel.
 
Det är en låst artikel.
Men du kan ju se det citerade, och i synnerhet det fetade? :)

Sedan håller jag f.ö med dig om att patriarkala strukturer är en stor del av problemet, sedan är transkvinnor en väldigt utsatt grupp men även transmän stöter, som jag försökte påvisa, på diskriminering de också (även från cis-kvinnor).
 
@Scata jag tror att jag förstår. Hitintills har det bra varit min närmaste chef som har uttryckt sig i dessa banor. Men tyvärr gör det att jag vågar inte riktigt lita lika mycket på företaget. Och jag känner mig.er tveksam att rekommendera dem som arbetsgivare gör mina transväner. För mina vänner välmående går före jobbets intresse.
 
@Tranan vet inte hur intresserad du är av genusvetenskap/filosofi men tänkte ändå tipsa om den eminenta och välkända Judith Butler som blivit något av en queerfeministikon, och som under senare år kommit att bli kritisk mot bla. den genuskritiska/transfobiska rörelsen i UK (som ju inkluderar bla. J. K Rowling). Butler kommer nästa år ut med boken Who's Afraid of Gender, som uppenbarligen inte finns att köpa ännu men den finns i föreläsningsformat - som jag verkligen rekommenderar! Fint att höra en röst som många feminister uppskattar som har en inkluderande syn på transpersoner.

Boken: https://us.macmillan.com/books/9780374608224/whosafraidofgender
En av föreläsningarna (finns fler, bara att googla på titeln så dyker det upp från senast förra månaden:
 
@Tranan vet inte hur intresserad du är av genusvetenskap/filosofi men tänkte ändå tipsa om den eminenta och välkända Judith Butler som blivit något av en queerfeministikon, och som under senare år kommit att bli kritisk mot bla. den genuskritiska/transfobiska rörelsen i UK (som ju inkluderar bla. J. K Rowling). Butler kommer nästa år ut med boken Who's Afraid of Gender, som uppenbarligen inte finns att köpa ännu men den finns i föreläsningsformat - som jag verkligen rekommenderar! Fint att höra en röst som många feminister uppskattar som har en inkluderande syn på transpersoner.

Boken: https://us.macmillan.com/books/9780374608224/whosafraidofgender
En av föreläsningarna (finns fler, bara att googla på titeln så dyker det upp från senast förra månaden:
Tack! Jag ska verkligen ducka ner i detta.
JKR har inte några pluspoäng i transvården. Och jag är förvånad över hur accepterade många har varit, särkilt kvinnor. Jag är bara tacksam för information som denna.
 
@Tranan vet inte hur intresserad du är av genusvetenskap/filosofi men tänkte ändå tipsa om den eminenta och välkända Judith Butler som blivit något av en queerfeministikon, och som under senare år kommit att bli kritisk mot bla. den genuskritiska/transfobiska rörelsen i UK (som ju inkluderar bla. J. K Rowling). Butler kommer nästa år ut med boken Who's Afraid of Gender, som uppenbarligen inte finns att köpa ännu men den finns i föreläsningsformat - som jag verkligen rekommenderar! Fint att höra en röst som många feminister uppskattar som har en inkluderande syn på transpersoner.

Boken: https://us.macmillan.com/books/9780374608224/whosafraidofgender
En av föreläsningarna (finns fler, bara att googla på titeln så dyker det upp från senast förra månaden:
Ska se hela videon i kväll
 
Tumblr_l_15641986223354.jpg
 
Varit på scoutläger, mycket trevligt var det. Sista kvällen skulle vi berätta vad som var det bästa. En tonårig scout född pojke vet ej hur personen identifierar sig nu och det spelar faktiskt ingen roll för min del, sa att det var flätorna och visade ett par supersnygga inbakade flätor.
Vi har även personer som iallafall socialt bytt kön. Personer som lever i förhållanden med samma kön. Personer med barn, personer utan barn.
Alla Vuxna som var med på lägret gick kursen trygga möten innan. Kön och könsidentitet togs upp i kursen, men bara ur perspektivet hur kan vi bemöta barnen för att de ska känna sig så trygga som möjligt.

Hoppas du får hamna i ett irl sammanhang där det är helt naturligt att jaha Anna och Sara lever i hop och har ett barn. Lena är nu Sam. Marcus är stolt över sina flätor. Lennart trivs i klänning 👗 och Anna hette tidigare Johan.

Min högsta önskan är att vi kan acceptera varandra för de vi är.
Önskar dej lycka, välgång, förståelse och acceptans för den du är och blir.
 
Varit på scoutläger, mycket trevligt var det. Sista kvällen skulle vi berätta vad som var det bästa. En tonårig scout född pojke vet ej hur personen identifierar sig nu och det spelar faktiskt ingen roll för min del, sa att det var flätorna och visade ett par supersnygga inbakade flätor.
Vi har även personer som iallafall socialt bytt kön. Personer som lever i förhållanden med samma kön. Personer med barn, personer utan barn.
Alla Vuxna som var med på lägret gick kursen trygga möten innan. Kön och könsidentitet togs upp i kursen, men bara ur perspektivet hur kan vi bemöta barnen för att de ska känna sig så trygga som möjligt.

Hoppas du får hamna i ett irl sammanhang där det är helt naturligt att jaha Anna och Sara lever i hop och har ett barn. Lena är nu Sam. Marcus är stolt över sina flätor. Lennart trivs i klänning 👗 och Anna hette tidigare Johan.

Min högsta önskan är att vi kan acceptera varandra för de vi är.
Önskar dej lycka, välgång, förståelse och acceptans för den du är och blir.
Den unga genrationen är brara den bästa
 
Behöver tips så man inte är helt slut hela dagara,
har varit så trött senaste tiden. kan inte ta mer koffein.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 076
Senast: MML
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 970
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 990
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
648
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp