Sv: Försök att avliva myterna......
Men du har inte fattat grejjen en öppna blir aldrig 100 % optimal. Vinsten med att rida hästen böjd är att du kommer åt att styrketräna den - du utsätter medvetet ett bakben för extra stryrketräning och även andra muskler får en extra duvning
Men för att det ska bli styrketräning och vikten i verkligheten skall förflyttas mer till det ena bakbenet så måste du ha sådan kontroll på rakriktningen att du garanterat kan styra mer vikt dit du vill
Sedan så är det en förenkling att säga att man tränar ena bakbenet - är hästen böjd så måste båda jobba, men beroende på om det är inner eller ytter i böjning så får dess muskler jobba på olika sätt
Öppna tex är ett ypperligt sätt att stärka hästen för mer samlad galopp - förutsatt att den utförs rätt, och här tycker jag (och en och annan till) att det är ett systemfel i AR
Just för att man inte kommer åt dem om man inte rakriktar dem, man kan inte rakrikta utan yttertygel tex.
Förtydligar igen. Jag är inte MOT AR, men för att uppnå kvaliteten i det befintliga systemets terminologi så krävs en annan hjälpgiving och en annan utbildnings gång
Ok, så det som egentligen är utmärkande är just att man uttrycker sig olika? Och inkorrekt, om vi då utgår att det finns termer som är mer korrekta.Man uttrycker sig like, men menar olika. Omman börjar slarva med innebörden i termer så betyder de ingenting längre.
Puppan pratade om klass och frukt tror jag. För att vara klass 1 så skulle det vara fläckfritt, släpper man igenom fläckiga äpplen så säger snart Klass 1 inte ett skit
och det är vad som hänt med termen Klassisk Dressyr, och det är vad som händer med flera ridtermer när folk till och med börjar tro att ridskolehästar går i egen balans
Något som varit det optimala målet att sträva mot blir var mans egendom - utan prestation - utan krav på vare sig ryttare eller häst att de ska motsvara termens innebörd
Om du läser texten om självbärighet så ser du hur svårt det är - jag har nämnt 3 ryttare som jag sett på bild att de har uppnått balans under i alla fall den tid bilden togs - men inte rider de runt så hela tiden, givetvis gör inte jag det heller. Då skulle jag få betalt för att utbilda andras hästar åt dem och inte sitta här
Optimal utifrån vems ögon? Är det egentligen värt att göra en öppna om den är 100% optimal (annat än i tävlings- eller uppvisningssammanhang såklart)? Mer än som check då såklart. Vad ger då öppnan för effekt- som man inte redan hade?
Men du har inte fattat grejjen en öppna blir aldrig 100 % optimal. Vinsten med att rida hästen böjd är att du kommer åt att styrketräna den - du utsätter medvetet ett bakben för extra stryrketräning och även andra muskler får en extra duvning
Men för att det ska bli styrketräning och vikten i verkligheten skall förflyttas mer till det ena bakbenet så måste du ha sådan kontroll på rakriktningen att du garanterat kan styra mer vikt dit du vill
Sedan så är det en förenkling att säga att man tränar ena bakbenet - är hästen böjd så måste båda jobba, men beroende på om det är inner eller ytter i böjning så får dess muskler jobba på olika sätt
Öppna tex är ett ypperligt sätt att stärka hästen för mer samlad galopp - förutsatt att den utförs rätt, och här tycker jag (och en och annan till) att det är ett systemfel i AR
Just för att man inte kommer åt dem om man inte rakriktar dem, man kan inte rakrikta utan yttertygel tex.
Förtydligar igen. Jag är inte MOT AR, men för att uppnå kvaliteten i det befintliga systemets terminologi så krävs en annan hjälpgiving och en annan utbildnings gång