Förslitningsskador

Evergreen

Trådstartare
Hur stor är egentligen chansen att en häst med en förslitningskada blir helt bra och ridbar igen?

Förslitningen sitter i ena bakknäet, vilket hon även "tappar" ibland, främst i nedförsbackar.
Hon har blivit behandlad med kortison, vilket ledde till en viss förbättring ett tag, men nu går det nedåt igen...
Trots det endast skrittad, kanske jag ska tillägga.

Sv: Förslitningsskador

Det beror väl på vad man menar med ridbar...Om du menar bara lättare promenadridning så går det säkert. Vill du träna så kanske hästen inte räcker till det.

Vad säger veterinärerna? Hur länge har hästen varit under behandling?

Veterinärerna säger att det inte ska "spela in", men jag tycker det låter konstigt eftersom det är därifrån (misstänker jag) som hältan fram kommer!
Hon har "bara" behandlats en gång med kortison, men då på 6 olika ställen, efter det stod hon i "sjukhage" 3 veckor.

En behandling är ju inte så mkt, även om jag vet att det känns jättejobbigt som hästägare när hästen inte svarar på behandlingen som man vill. Låt det ta sin tid, lycka till!

Jo, jag vet att det kan krävas flera behandlingar, men även om hältan försvinner så finns ju "skadan" kvar. :crazy:
En förslitning går väl inte att få bort?

Nej, en förslitning går ju inte att få bort. Det man kan göra är ju att stärka området runt den så att den inte påverkar resten av kroppen så mkt.

Min häst har en förslitningskada på v.fram.Fick reda på det när jag var inne o behandlade honom för kotledsinflammation,som hade samband me förslitningskadan. Efter det tog jag det jättelungt,satte igång honom sakta men säkert.Skrittade o promenerade i ett år. var jätterädd att jag inte skulle kunna rida honom som innan(tränade varannan vecka dressyr och var ute på vanlig "busridning") Men nu har han varit frisk i två år utan något tecken på skadan,tränar och rider ut och öser på fälten. Men nu rider ju jag inte så hårt o är noga med att han går i form o inte belastar benet fel. Hoppningen har jag lagt ner för att han ska hålla längre(baar några små skutt väldigt sällan)Tävlar du o så eller du mest "mysrider"?

Förslitningen finns ju, man får se till att rida hästen så varsamt att den inte får fler förslitningar.

Okej, vart satt/sitter den förslitningen?

Jag är mest sugen på att träna & tävla, och utvecklas... "mysred"(d.vs red i skritt/trav/galopp men inte med så mycket krav på formen) mest under den första tiden jag hade min häst, och då märktes inte förslitningen. Det var först då jag började sätta lite mer press på henne och kräva mer av henne som den började märkas.
Har dock nästan bara dressyrat på henne, inte hoppat spec mycket alls, och inte högt, (runt 90.)

Kom på att jag skrivit lite fel i mitt 1:a inlägg, förslitningen sitter inte i KNÄET, utan i HASEN.
Om det nu kan göra ngn skillnad.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 762
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 867
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 901
Senast: lizzie
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 611
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21