Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Ska nyinreda ett 120L akvarium och behöver lite inspiration
Det ska vara ett biotopakvarium. Är inte intresserad av typ Malawi eller andra med en inredning av massa sten. Ska vara intressant att titta på. Funderar på asiatiskt kanske.
Sydamerika är ju ganska lätt. Tetror, pansarmalar, dvärgciklider....
Beror förståss på hur petnoga man vill vara, om det ska vara en exakt replika av ett bestämt vattendrag får man förståss jobba mer, särskilt om växterna också ska vara korrekta.
Senaste biotopen jag gjorde var kinesiskt, hela världsdelar blir alldeles för stort och oprecist tycker jag. Även Kina är ju ett enormt land, så det är bara spel för galleriet ändå att kalla det biotop, men kontentan av det jag vill säga är att jag tycker man ska göra det ganska smalt. Välj din favoritfisk och bygg biotopen runt den?
Ja självklart hade jag tänkt ta typ ett vattendrag och inte en hel kontinent. Vad hade du för fiskar i ditt kinesiska kar?
Jag har ingen specifik favoritfisk men gillar ex pygméguramis, vad för andra fiskar passar in där?
Sydamerikaner är ju också fina, hade ett mindre biotopakvarium med fjärilar tidigare, skulle ockå kunna vara något att ha de igen. Fast inte bara fjärilsciklider isf.
Om du går in på fishbase.org kan du dels söka på tex pygmegurami och få upp lite info, och sedan kan man göra en specificerad sökning på tex det landet du är nyfiken på. (Då får du upp andra arter därifrån tex)
Hur mkt fisk och växter kan ett sådant akvarium tänkas rymma?
Blir det fult om man bara har små fiskar? Kanske bör man ha någon större sort också?
Har aldrig inrett ett akvarium större än 150L, och här får jag ett 300L till skänks
Hundavel & Ras
Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.