Förslag på ridponnyhingst

Sv: Förslag på ridponnyhingst

Måste bara fråga, hur kommer det sig att Elegant är godkänd hingst egentligen?? han har ju okänt i fjärde led på mammans håll. Enligt allbreedpedigree så har Sarnau Jess okänd mamma. Hade detta varit en svenskavlad hingst så hade han ju inte varit stamboksberättigad...
Men det kanske står fel på allbreed-sidan??? Någon som vet?

Och så tror jag att Poloplayer syftar på Casio som har hannoveranare som farfar. Alltså är Condor II (som är pappa till Casio) 50% hannoveranare men är godkänd i tyska förbundet. Med andra ord så finns det även halvblod i den tyska ridponnyaveln...
Ock tittar man på de tyska och holländska hingstarna så är det faktiskt inte bara welsh-fullblod-arab som ligger till grund, det går att hitta både connemara och New Forest i många hingstar. Alltså så är vi inte så fel ute som godkänner dessa raser i Sverige, vi är bara 5-6 generationer efter...

Men mig veteligen är väl inte Casio godkänd i Tyskland, han är född där.
Elegant har mer prestation än någon annan godkänd hingst i Ridponnyaveln, han har bättre stam än de flesta, landslagshästar bland sina avkommor samt godkända hingstar. Han är avkommebedömd! Det slår mycket högre än om hingsten tävlat själv, det är väldigt många hingstar i avel som är återvändsgränder, dom ger inget alls!

jag har väldigt svårt att förstå att man absolut vill ha en tävlande hingst, när det är avkommorna som är de viktigaste, många bra hingstar tävlar inte utan dom bara betäcker.....vad spelar det för roll om hingsten vunnit allt som finns om avkommorna är kass!
Han har varit champion ett flertal gånger i Holland, en riktig höjdare alltså.
Vad dom använder och inte använder i Tyskland skiljer sig mellan de olika avelsförbunden även i Tyskland, jag kan inte svara på vad alla använder för raser, i NWR är inte Hbl godkänt.

Joker1 skrev:
Måste bara fråga, hur kommer det sig att Elegant är godkänd hingst egentligen?? han har ju okänt i fjärde led på mammans håll. Enligt allbreedpedigree så har Sarnau Jess okänd mamma. Hade detta varit en svenskavlad hingst så hade han ju inte varit stamboksberättigad...
Men det kanske står fel på allbreed-sidan??? Någon som vet?
/QUOTE]
När Elegant godkändes i sverige tyckte jag det var konstigt att Sarnau Jess stam ej uppgavs, kontaktade därför Mr and Mrs Edwards på Sarnau stuteriet som jag känner och fick följande svar:
Sarnau Jess WelshPartBredRegister 409, foaled 1962 by Bryn Monarch WSB 409 out of irish vanner type mare of unknown breeding, bought as a yearling at Brecon Horse Fair,and duly registed, a sturdy little mare with plenty of feather, about 13.2 hands high, used at stud a few years and then sold on to a riding school in Exeter, Devon.

Rodde skrev:
Men mig veteligen är väl inte Casio godkänd i Tyskland, han är född där QUOTE]

Jag skrev inte att Casio är godkänd i tyskland men eftersom han är tillverkad och född där och vi i sverige tar in honom i stamboken så bör ju hans far CONDOR II vara godkänd i tyskland?! Condor som har en hannoveranare som pappa! Eller finns det buskavlade ponnyer i tyskland som vi tar in i huvudstamboken i Sverige????

poloplayer skrev:
När Elegant godkändes i sverige tyckte jag det var konstigt att Sarnau Jess stam ej uppgavs, kontaktade därför Mr and Mrs Edwards på Sarnau stuteriet som jag känner och fick följande svar:
Sarnau Jess WelshPartBredRegister 409, foaled 1962 by Bryn Monarch WSB 409 out of irish vanner type mare of unknown breeding, bought as a yearling at Brecon Horse Fair,and duly registed, a sturdy little mare with plenty of feather, about 13.2 hands high, used at stud a few years and then sold on to a riding school in Exeter, Devon.

OUT OF IRISH VANNER TYPE!
Tillhör inte vannern Tinkerrasen, läste något om det i nyaste hästfynd. Vannerna var väl den tyngsta typen av tinker??
Häftigt en av landets/världens(enligt Rodde) bästa ridponnyhingstar härstammar från Tinker och Irish draught....Kanske inte är så fel att avla på de irländska ponnyerna som gör bra ifrån sig på tävlingsbanorna, kan ju faktiskt få fram en ny Elegant om 30 år eller nåt! :)

Ja du är ju ung så du kan ju avla i trettio år för att få fram en godkänd hingst. Men som jag har sagt hela tiden får var och en avla på vad dom vill prickigt eller fläckigt, jag avlar på det jag tror!

I england säger man ofta *vanner* om en mindre, lite cobbig körhäst/ponny, med flashig trav, en vanner kan vara allt från 120cm uppåt, det var slaktaren och the milkman som använde dom och dom var vanliga förr i tiden.Så nån stor grov Tinker tror jag inte finns i Elegants stam.
Vet Rodde kanske om det finns mer Sarnaublod i Holland? Jag vet att en hel del palominos exporterades både till Tyskland och Holland, men om dom hamnade i palominoföreningarna där, eller som ridponny vet jag inte, men är nyfiken ;-) :bump:

Nej jag vet inte men jag vet att palominos är väldigt populära och förekommer ofta.

Molenhofs Lili är ett mycket bra och högt värderat sto och hennes döttrar har varit mycket framgångsrika både i avel och i utställningsringen.

Är det Palominos som Sarnau föder upp eller är det bara tillfälligtvis de som är i Elegants stam?

Jag har en hingst vars moders stam är byggd på Cusop blod. Allt kommer ju från begynnelsen ifrån England.

poloplayer skrev:
I england säger man ofta *vanner* om en mindre, lite cobbig körhäst/ponny, med flashig trav, en vanner kan vara allt från 120cm uppåt, det var slaktaren och the milkman som använde dom och dom var vanliga förr i tiden.Så nån stor grov Tinker tror jag inte finns i Elegants stam.QUOTE]

Vilken tur! det hade ju sett ut! :crazy:
Men faktum kvarstår ju ändå att han har okänt ganska tidigt i sin stamtavla. Jag förstår och har inget emot Elegant, tvärtom :) , men hade det varit en svensk hingst så hade han med säkerhet haft problem att gå igenom som godkänd hingst. Kanske inte med de meriter som Elegant omger sig med idag men jag antar att Elegant varit godkänd sedan han var ung? Och visst kan hans mamma kanske räknas till de bästa stona i Holland men det är ju hennes stamtavla som "svajjar". :confused:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 641
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 590
Senast: cirkus
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg
  • DIY hästvård
  • Atletix