Förslag på ridponnyhingst

Sv: Förslag på ridponnyhingst

Rodde skrev:
Du är inte ensam om att behöva gå en kurs, det känns som vi alla skulle behöva en kurs, suck!
Jo tidigare var det tillåtet med Welsh så det finns 43:or med Welsh pappa, men nu finns det tillräckligt många ridponnyhingstar så asrp har sedan ett par år ändrat detta.
43:or är de "riktiga ridponnyerna" Inte speciellt många men förhoppningsvis blir de fler.
Betäcker man nu med en hingst som inte har RP nr eller är godkänd i en av Asrp godkända avelsförbund blir det 93 d.v.s korsningsponny.
Men precis som Welsh säger kan man få sin ponny reggad som 93:a även med en godkänd ridponnyhingst som far beroende på vad man använder för sto.
Sedan finns 99:or som är ponnyer med okänd stam etc. Sedan finns 45:or det är tävlingsreggade ponnyer, ponnyer man tidigare registrerade enbart för tävling.
Detta är en djungel och vi alla väntar med spänning på vad som komma skall.
Small-Land masquerade BRP 2 är en mycket fin hingst, tyvärr hände något vid bruksprovet och han klarade det inte men är nu godkänd i BRP. Han kommer från Downland stuteriet.....
Nej, han kommer fram Small-Land stuteriet, och är en av en mkt välkänd syskonskara, hans helbröder finns faktiskt i jordens alla världsdelar, ja, även i asien (Java) finns en helbror. Så det blodet har varit framgångrikt över hela världen, dock anser ASRP i sverige att han inte uppfyller deras krav för att bli godkänd. Så vem har rätt, ASRP eller avelsföreningar i hela övriga världen?

Vet du inte att Small-Land stuteriet och Downland är från samma ställe!!!! Det är Mrs Cuffs dotter som föder upp under prefixet Small-Land byggt på Downland blod. Rosemary började med ett Downland sto, och ur detta har det byggt Small-Land otroligt framgångsrikt.
Cusop stuteriet har också väldigt framgångsrika ridponnyer i England byggt på ett vanligt welsh stuteri!

Nu ska du inte blanda ihop att Ridponnyer som är fullblodskorsningar växer inte lika som andra ponnyer. De är mycket lika fullblod (de med fullblod i) växer fram till 2 års ålder och sedan mycket lite. man behöver alltså inte ta ett sto som är 120 för att få en D-ponny! Absolut inte med en hingst som Elegant. han ger högst normala avkommor storleksmässigt.
Jag kommer att använda just Elegant till ett något övervuxet sto av samma blandning som Elegant just därför han inte ger jättar. han är ycket ädel!
Men när man tar sin ponny oavsett ras måste man analysera vad son tänkas kan komma ut.
Jag har en Tyskridponnyhingst som är 1,46 som 2 åring och jag förväntar mig att han stannar inom ponnymått, likaså är mitt 1 åriga ridponnysto mycket större än mitt 1 åriga new Forset sto med bägge föräldrana som är D-Ponnyer.

Personligen betäckte jag mitt ena ridponnysto med en Welsh hingst(av Ridponnytyp) för att se vad avkomman skulle se ut som, detta var hennes första och man vet aldrig vad gamla ston kan klämma ur sig... Detta blev bra hon vann allt på utställningen! Men nu är hennes mamma dräktig med en ridponny hingst.

idag är det ganska stor skillnad på sekt D och sekt C i Sverige. Cobbarna har tyvärr över lag större huvuden och tappar lite ponnykaraktär, finaste huvudet bland hingstarna sekt D har nog D.Mr T. Sänkta ryggar och långa sådana har tyvärr rasen också. Mitt Derwen sto är ett sådant. Gigantiska bogblad dessutom så det är svårt att hitta sadel som passar. Arbetsvilliga är de dock alla oavsett sektioner undantaget personliga individer. När det gäller gångarter så tycker jag bättre om sekt A;C;D som har lite gång jämnfört med sekt B som kan se spretiga ut ;)

Rodde skrev:
Vet du inte att Small-Land stuteriet och Downland är från samma ställe!!!! Det är Mrs Cuffs dotter som föder upp under prefixet Small-Land byggt på Downland blod. Rosemary började med ett Downland sto, och ur detta har det byggt Small-Land otroligt framgångsrikt.
Cusop stuteriet har också väldigt framgångsrika ridponnyer i England byggt på ett vanligt welsh stuteri!
Hold your horses, innan du uttalar dej så tänk efter lite, Small-Landstuteriet är och förblir ett eget stuteri, och Downland är ett annat, javisst är Mrs Reese dotter till Mrs Cuff på Downland, men dom har fört en egen avel under många år, mest inriktad på welsh partbred och ridponnyer.Och stamstoet på Small-Land var ett litet fullblodssto, moder till välkända Mambrino.

Rodde skrev:
Nu ska du inte blanda ihop att Ridponnyer som är fullblodskorsningar växer inte lika som andra ponnyer. De är mycket lika fullblod (de med fullblod i) växer fram till 2 års ålder och sedan mycket lite. man behöver alltså inte ta ett sto som är 120 för att få en D-ponny! Absolut inte med en hingst som Elegant. han ger högst normala avkommor storleksmässigt.
Jag kommer att använda just Elegant till ett något övervuxet sto av samma blandning som Elegant just därför han inte ger jättar. han är ycket ädel!
Men när man tar sin ponny oavsett ras måste man analysera vad son tänkas kan komma ut.
Jag har en Tyskridponnyhingst som är 1,46 som 2 åring och jag förväntar mig att han stannar inom ponnymått, likaså är mitt 1 åriga ridponnysto mycket större än mitt 1 åriga new Forset sto med bägge föräldrana som är D-Ponnyer.

Personligen betäckte jag mitt ena ridponnysto med en Welsh hingst(av Ridponnytyp) för att se vad avkomman skulle se ut som, detta var hennes första och man vet aldrig vad gamla ston kan klämma ur sig... Detta blev bra hon vann allt på utställningen! Men nu är hennes mamma dräktig med en ridponny hingst.
Jag är väldigt förtjust i Elegant just för att han är väl den enda hingst som har verifierad prestation, men nog är det mkt möjligt att han ger stort, om man studerar hans stam hittar man som farmorsfar araben Patron (e. Aswan 158cm-Priboj 161cm), enl. holländska arabstamboken är han upptagen ibland som 159 cm ibland som 161cm...samt på moderns sida som mormorsfar hingsten Sarnau Golden Star (enl. Brittiska palominoföreningens register 15.2 hh (cirka 158cm)) och han är efter Sarnau Irish Gold 160cm (e Irish Dance XX u Gorteen (Irish draught cross) undan Sarnau Midnight Star (arabkorsning 15.2 hh.). Så visst finns det stort bakom honom, och inte bara welsh/fullblod/arab. Men helt klart är att hade jag ett sto av mindre modell (B-C-ponny) skulle jag gärna välja honom.

Ja det har de nog A, C, D men nog finns det flera fina B med bra gångarter, men jag gillar det eleganta hos B, har sett ett flertal B som jag gärna skulle vilja lägga till min skara av ponnyer. Jag kan hålla med att ett flertal sek B här i sverige är lite "könlösa" men nog finns det fina också...

ja vi är också förtjusta i honom snäll o gullig att pyssla med....gör inte mycket väsen av sig!

Om vi skulle resonera så vilka ridponnyhingstar ska vi då akta oss för, ta bort alla Hbl korsningar som vi har och är populära dom kan ju bli 170!
Elegant skulle inte vara intagen i Welsh NWR om inte hans stam stämde med de regler som finns.
Han hade över 200 avkommor innan han kom till Sverige, han har/haft ponnyer i Hollänska, franska samt engelska landslaget.
Jag har aldrig träffat någon enormt övervuxen avkomma efter Elegant. En risk man tar som ridponnyuppfödare är att vissa avkommor växer över ponny mått, men jag hävdar fortfarande att Elegant inte ger speciellt stort, de växer tidigt men slutar ofta växa tidigt jämnfört med andra ponny raser.

Gå in på Small-Land stuteriets hemsida och läs stamtavlor. Rosemary Reese har använt mycket från Downland, liksom från andra stuterier.
Kunskapen är naturligtvis tagen från Downland.
Själv har jag avkommor från både Downland o Small-Land och känner ganska väl till stuterierna.

Rodde skrev:
Om vi skulle resonera så vilka ridponnyhingstar ska vi då akta oss för, ta bort alla Hbl korsningar som vi har och är populära dom kan ju bli 170!
Elegant skulle inte vara intagen i Welsh NWR om inte hans stam stämde med de regler som finns.
Han hade över 200 avkommor innan han kom till Sverige, han har/haft ponnyer i Hollänska, franska samt engelska landslaget.
Jag har aldrig träffat någon enormt övervuxen avkomma efter Elegant. En risk man tar som ridponnyuppfödare är att vissa avkommor växer över ponny mått, men jag hävdar fortfarande att Elegant inte ger speciellt stort, de växer tidigt men slutar ofta växa tidigt jämnfört med andra ponny raser.

Gå in på Small-Land stuteriets hemsida och läs stamtavlor. Rosemary Reese har använt mycket från Downland, liksom från andra stuterier.
Kunskapen är naturligtvis tagen från Downland.
Själv har jag avkommor från både Downland o Small-Land och känner ganska väl till stuterierna.
Jag hävdar med en dåres envishet att Elegant är en trevlig hingst och har prestation, men vill samtidigt bara visa att till och med holländarna började nångång med enkla ston och har sen förbättrat sin avel, onekligen måste stoet Sarnau Golden Guest varit ett bra sto, trots sin blandade stam, annars hade väl inte holländarna importerat henne från england?
Ber sen om ursäkt, och vill korrigera tidigare inlägg, stoet Gorteen uppges i British Palomino society register som: cremello irish mare, connemara X irish draught type.
Jag förstår att det svider att få veta att inte ens holländarna är bättre än vi svenskar, och har avlat på ston med blandad stam, och till och med Irish draught, men tydligen har dom sett till individen, och inte till rastillhörigheten.
Vill sen upprepa min fråga: Finns det nån maxhöjd för welsk sek K??
Kan ni som är insatta i rasen upplysa mig? Under en resa i england i sommras såg jag nämligen 2 hingstar, welsh sek K imp. från holland, och den ena var 15.1 1/2 hh. dvs ca 155cm från Orchard-stuteriet.

Rodde skrev:
Som konstant nyfiken är jag jätteintresserad av att få veta vilka avkommor Elegant har i engelska landslaget? i dressyr? i hopp?
i fälttävlan?

när det gäller hingstar är högsta tillåtna höjd 1,569 m och minsta storlek 1,38. Höjden som önskas är 1,46-1,48 m.

Elegants mamma är enligt sitt bruksprov ett av Hollands bästa avelsston, hon var endast 1,38 men Bokkesprong Czardas är ju ca 1,51 m.

Jag vet ju att man i både Tyskland och Holland började med olika raser, då ridponnyn inte är någon ursprungsras. Men det jag säger är att man har exprimenterat i så många år och kommit fram till vad som är bäst. Jag säger inte vad man ska göra utan vad jag tycker att man ska göra och hur jag gör. Jag vet att man måste använda de ston vi har men om man ska köpa sig ett avels sto är det väl bättre att köpa rätt än att satsa på fel?
Det svider inte någon stans jag har olika korsningar och inte enbart NWR, men NWR är dom jag tycker är bäst helt enkelt.
Jag återkommer om namnet på Elegants avkomma som har tävlat i det engelska landslaget, namnet har försvunnit ur mitt minne

när det gäller hingstar är högsta tillåtna höjd 1,569 m och minsta storlek 1,38. Höjden som önskas är 1,46-1,48 m.

Elegants mamma är enligt sitt bruksprov ett av Hollands bästa avelsston, hon var endast 1,38 men Bokkesprong Czardas är ju ca 1,51 m.

Jag vet ju att man i både Tyskland och Holland började med olika raser, då ridponnyn inte är någon ursprungsras. Men det jag säger är att man har exprimenterat i så många år och kommit fram till vad som är bäst. Jag säger inte vad man ska göra utan vad jag tycker att man ska göra och hur jag gör. Jag vet att man måste använda de ston vi har men om man ska köpa sig ett avels sto är det väl bättre att köpa rätt än att satsa på fel?
Det svider inte någon stans jag har olika korsningar och inte enbart NWR, men NWR är dom jag tycker är bäst helt enkelt. :love:
Jag återkommer om namnet på Elegants avkomma som har tävlat i det engelska landslaget, namnet har försvunnit ur mitt minne :crazy:

Rodde: Förklara för mig!!!!

Man kan alltså inte använda en Welshhingst i Ridponnyavel! OK, så långt är jag med.... ;)

Men ett welshsto går bra????? eller??? jag fattar inte riktigt! :confused:

Menar man att hingsten får så stort inflytande att man är kräsnare med valet där??? (det lät ju ganska logiskt... :crazy: )

Ska inte ridponnyer ha en viss % fullblod i sig oxå, för att vara godkända??

HJÄLP MIG!
:love: Embla

Rodde skrev:
Så den ultimata förädlaren av rid ponnier är NWR och tyska ridponnier............du får ursäkta, men jag är väl ovanligt trögtänkt som inte förstår finessen av att använda 156,9 cm höga hingstar för att få avkomma i ponnystorlek, om man använder så stora hingstar några generationer lär väl avkomman bli i den höjden? eller har NWR egna genetiska lagar?
Det finns ju godkända hingstar imp. tyskland med halvblod i andra led, hur kan en sån hingst godkännas när halvblod ej är önskvärt? eller är det likadant där, den hingsten ger inte så stor avkomma.........

Jo, man kan ju inte om man är en egen avelsförening använda andra avelsföreningars hingstar. Om man avlar ridponnyer och det finns ridponnyhingstar är det ju dem man ska använda.
Om du avlar New Forest använder du ju inte en urläcker connemara hingst.

Om man ska använda lite vad man tycker finns det ju ingen mening med att ha en avelsförening. Man måste ju kunna skapa en typ. Asrp är ju inte en sport förening utan en avelsförening med plan o riktlinjer utan dem kan man inte driva en avelsförening.

Man kan visst använda en Welsh, då blir avkomman 93:a sedan om man får ett sto kan man betäcka den med en ridponnyhingst.

Om man inte håller på med avel spelar det ju ingen roll, då kan man väl betäcka med vad som helst.
Om man har sina ponnyer registrerade som 93:or eller 43:or spelar ju ingen roll om det inte ska bli en avelsindivid.
Alla människor som IMp ponnyer utan härstammning får ju 99:or och det går ju bra för dom.

Jo jag glömde, det ska finnas minst 12,5% fullblod, men att föredra är 25%.

Det bästa är att du ringer till Asrp registrastor och får svar på alla frågor kring registreringar.
Jag talar ju mest angående min egna avel och kan inte svara på alla de frågor som dyker upp med registreringar.

Jag tror du har missförstått, jag är inget språkrör för Asrp, jag har talat om som jag skrivit till dig flera gånger om vad jag föredrar. Får jag välja tar jag ett NWR sto och betäcker henne med en NWR hingst.
Vad det gäller Hbl i ridponnyaveln förespråkar jag inte det men vill man använda en Hbl korsning får man väl göra det!
Vilken hingst är godkänd här i Sverige med HBL andra led som kommer från Tyskland?
Jag är tyvärr inte insatt i alla hingstar man sätter sig in i dem som ligger en närmast om hjärtat.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 641
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 590
Senast: cirkus
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Unghästfasoner?