Förslag på ridponnyhingst

Ninnie

Trådstartare
Önskar förslag på ridponnyhingst till mitt korsningssto. Hon är 144 m, lite av den tyngre typen, har plac tom FEI dressyr.Önskar en avkomma med bra gångarter för framtida tävling, maxad D av en lättare typ.
Hon är otroligt lugn och en snäll ponny. Saknar kanske lite mer glöd och temperament.

Sv: Förslag på ridponnyhingst

Kolla upp de små fullbloden som är godkända för ridponnyavel. Även Verona's Bo-Gi och Feno-Me tycker jag är jättefina

Tack för förslag. har svårt att veta ungefär vilken stl hingsten ska ha så att det inte blir en överväxt ponny.....

Vermont! :love:
han är själv enastående meriterad vid ung ålder. har lämnat sin första godkända hingst i år. pappa Master behöver inte presenteras...mamman Ballerina själv startad i SM i unga år av familjen s döttrar som ägde henne fram till sin död. hon har fått sex (har jag för mig, någon dog i grässjuka) levande avkommor och fick sitt ELIT på dom. Visad på utställning ett fåtal gånger, blev BIS på ASRP-Riks en gång.
Vermont har att brås på, kan varmt rekomendera honom :idea:

(ja, jag är partisk...visst har jag anknytningar til honom... :angel: )

Jameson eller Feno Me kanske, men det finns många fina. gå in på asrp.nu, där finns uppgifter om de godkända hinstarna.

Piggy

Leuns veld Elegant är en sportförärvare av stora mått, har flera avkommor på landslagsnivå i Dressyr, ädel och elegant!
Veronas bo-gi ger ädelt han står högt i blod.
Feno-Me är inte högt i blod han ger ganska rejält. Men han har endast ett få tal avkommor.
Hingstarna med halvblod har inte så mycket fullblod i sig utan ger ganska rejält, likaså Jamesson avkommor har varit ganska rejäla.

På de Hollänska hingstarna kan du se hur hög % welsh dom har de flesta ligger runt 50% det andra delen är fullblod.
Det finns fler bra......

Kanske en welshhingst???? Är inte så insatt i ridponnyavel, men kanske en welsh av cobtyp???
Bra storlek, och inte för ädel , så att inte avkomman blir en bulle med pinnar till ben? :crazy:

obs.... jag vet inte ens om det finns welsh av cobtyp godkända för ridponnyavel, men jag skulle rek en welshingst!

:love: Embla

Jag föreslår att du väljer en hingst som redan har egna tävlingsmeriter inom dressyr - och som har visat att han förärver egenskaper som ridbarhet, hållbarhet, samarbetsvillighet och gångarter under ryttare.
Vermont är fortfarande ung, men han har en genuin härstamning, egna meriter och avkommorna (t ex Verdi) ser mycket lovande ut.

Hlsn Helena

Inga Welsh hingstar är godkända för ridponnyavel, man har ridponnyhingstar till ridponnyavel.
Vill man skapa en korsning kan man använda vilken renras hingst som helst. T.ex Welsh som är mest lämpad annars kan man korsa hej Vilt. Men Ridponny=Ridponnyhingst.
En orsak att man väljer en welsh är att man vill få fram ett bra avelssto för ridponnyavel t.ex Arab/Welsh eller Fullblod Welsh, då har man ett avelsto som har de bästa förutsättningar för att matchas av de befintliga ridponnyhingstar.

Är man rädd att få stora avkommor ska man definitivt inte använda de hingstar som har Hbl i sig, förr eller senare slår dom generna igenom och ut kommer ett halvblod eller en som är i den storleken.
Welsh cob är inte att föredra då man inte vill ha den försänkta rygg samt det grövre huvud som cobbarna har, men även det är en smaksak, ridponnyn ska vara fullblodslik och elelgant med goda rörelser och en trevlig ponnykaraktär, samt ha mycket bra ridbarhet så våra barn kan rida dem.

Jag föreslår att du åker ut på utställningar och hingstvisningar som arrangeras av Asrp titta på avkommor samt stoet som fött avkomman så kan du se vad som kommer från stoet resp. hingtsten.

Lånar knapp.
Såg i helgen på kvaliten en trevlig ridponny som var e Small land Masquerade RP 129
men jag har för mig att han numera är BRP. Ett sött litet huvud, smidig kropp och välpropotionerad. mamman är welsh mountain /fullblod.(avkommans mamma alltså)

Så det finns bara RP hingstar i RP-avel då?????
Hade för mig att även andra ponnyer kunde bli godkända, men det kanske inte är så längre???

De får olika raskoder beroende på hingsten och stoet.. Jättejobbigt när man inte är insatt i det.
43 och 93
Har sett ridponnyer som fått raskod 43 e godkänd welshhingst u ridponnysto samt raskod 43 e ridponny hingst u ridponnysto
raskod 93 e ridponnyhingst u sto reg 93 med icke godkänd pappa
Skulle behöva gå kurs i allt detta. Dessutom så kan de vara 93-??-9000serien och det är ännu sämre än att vara en 43-??- 0000 tex.
Klurigt när man sitter och tar emot anmälningar till utställningar o dyl.

Du är inte ensam om att behöva gå en kurs, det känns som vi alla skulle behöva en kurs, suck!
Jo tidigare var det tillåtet med Welsh så det finns 43:or med Welsh pappa, men nu finns det tillräckligt många ridponnyhingstar så asrp har sedan ett par år ändrat detta.
43:or är de "riktiga ridponnyerna" Inte speciellt många men förhoppningsvis blir de fler.
Betäcker man nu med en hingst som inte har RP nr eller är godkänd i en av Asrp godkända avelsförbund blir det 93 d.v.s korsningsponny.
Men precis som Welsh säger kan man få sin ponny reggad som 93:a även med en godkänd ridponnyhingst som far beroende på vad man använder för sto.
Sedan finns 99:or som är ponnyer med okänd stam etc. Sedan finns 45:or det är tävlingsreggade ponnyer, ponnyer man tidigare registrerade enbart för tävling.
Detta är en djungel och vi alla väntar med spänning på vad som komma skall.
Small-Land masquerade BRP 2 är en mycket fin hingst, tyvärr hände något vid bruksprovet och han klarade det inte men är nu godkänd i BRP. Han kommer från Downland stuteriet.....

Vill du föda upp Ridponnyer ska du naturligtvis betäcka med Ridponnyhingst! ...men beroende på vad du har för sto ska du också välja det som passar henne bäst. Har hon någon känd härstamning? Har hon fått föl tidigare? Ska du behålla eller sälja avkomman? Om du inte vet så mycket om vad hon förärver ska du välja en hingst som har stark förärvning på de egenskaper du eftersöker; inte för stora avkommor, inte för tung typ o.s.v. Problemet med många Ridponnyhingstar är just att de ger väldigt stora avkommor oavsett hur höga de själva är. (Jag har en avkomma iår efter Leuns Veld´s Elegant där stoet är 120 men fölet kommer att bli minst liten D-ponny - kanonsnygg men stora blir de) I Holland är det inget problem eftersom man har många tävlingstillfällen för hästar runt 149 -155, men det finns ju inte i Sverige. Welsh passar utmärkt att förstagångskorsa med, de är små, har bra rörelser, har ofta utmärkta prestationsegenskaper och du får ett utmärkt grund att avla vidare på om du så önskar. Någon skrev att "Welsh cob är inte att föredra då man inte vill ha den försänkta rygg samt det grövre huvud som cobbarna har" Det är som att påstå att alla Ridponnyhingstar har och förärver 100% prestation. Titta på indivderna! De Welsh sec C hingstar jag sett har små vackra huvuden, korta starka ryggar, MYCKET bra rörelser och härlig inställning till arbete.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 641
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 590
Senast: cirkus
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka