Förslag på ras nu då...?!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Pille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 511
P

Pille

Vi fick ta bort vår underbara schäfer för ett par månader sedan, p.g.a av ålder men det var ändå ett tufft beslut!

Nu börjar vi så smått kika efter hund igen. Frågan är bara "vad vill vi ha?".
Vi är lite inne på att ha en liten hund denna gång med dessa förutsättningar

*Mycket promenader samt följa med på skogsritter
* Aktivering: går gärna kurser och tränar lydnad samt agillity
*Pälsvård: Inte FÖR mycket pålsvård och gärna en hund som inte hårar jätte mycket. Men lite "lagom" pälsvård är inga problem.

Har ni några förslag?

Sv: Förslag på ras nu då...?!

lancashire heeler? Vi har en men han är knappt 5 månader men min uppfattning är att rasen verkar uppfylla dina krav.. Väldigt smarta hundar! :D älskar våran över allt annat :love:

Oj det var en ras jag inte hört talas om, måste googla lite vad det är för hund:)

En mindre pudel (som man håller nedklippt) eller en dansksvensk gårdshund kanske?

kör väl med mitt standardsvar; dvärgschnauzer! käcka jyckar som brukar funka utmärkt till schäferfolk.

nej, det är inte många som har.. Detta är våran första, hade inte träffat någon heeler innan vi kom till uppfödaren. :P heelern är den minsta vallhundsrasen.

Jag kan erbjuda den dansk/svenska gårdshunden, många som har sch som har en sån också..( jag t ex :D )

Det förslaget kan jag absolut skriva under på! :D

Du och jag Kimz0r.. :p

Hur kan man motstå ngt så här charmigt underbart?
PICT0216.jpg

Hur är västgötaspetsen?

Jag är lite inne på en amerikansk cockerspaniel.
Men det är så himla svårt finns så många raser att välja på...och man vill ju verkligen ha en vän att trivas med många år framöver!

Hur är västgötaspetsen?

Jag är lite inne på en amerikansk cockerspaniel.
Men det är så himla svårt finns så många raser att välja på...och man vill ju verkligen ha en vän att trivas med många år framöver!

Am cocker...då måste du gilla pälsvård :D Om du inte väljer att klippa ner den.

Hur är västgötaspetsen?

Västgötaspetsen är liten, sund, tuff vallhund med världens mest lättskötta päls (även om den fäller underullen två gånger om året).

Den är också enveten som en röd gris, har "kan själv" som motto i alla lägen, är synnerligen kaxig, lite gapig och med selektivt hörande. Den är smart, påhittig och arbetsvillig. Ettrig, ifrågsättande och med attityd. Det är raka rör som gäller. Och om den är övertygad om att matte vet bäst (vilket KAN inträffa), ja då är den mycket lyhörd.

Det är en synnerligen rolig ras! (Fast man måste ha lite humor).

Hur är västgötaspetsen?

En pigg, glad, positiv jycke som hänger med på det mesta. Min följde nästan alltid med mig, i stallet, på ridturerna, tävlingar/träningar, i båten.... You name it! Satt jag i soffan och tittade på TV så låg hon brevid, fick jag för mig att ta en långpromenad i skogen en heldag så hängde hon glatt med. Gick på lydnadskurs, och hon överglänsde nästan samtliga "riktiga" brukshundar. Pälsvården näst intill obefintlig.

Specialklubbens hemsida: http://www.skv76.se/

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 684
Senast: Cissi_ma
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 513
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 281
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 167
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka