Förslag på ponny!!!!

L

Lindzay

Hejsan!
Har funderat på att köpa en ponny och använda till körning. Har inte så mycket erfarenhet kring körning, mer än att min pappa ägde en nordsvensk travare som han körde mycket när jag växte upp. Jag körde honom givetvis oxå, men inte mycket då jag var mer inriktad på ridning.

Har ni några förslag på ponnysar? har själv funderat på Welch, gärna lite större ponny så jag kan rida oxå. C-ponny?, jag är inte så stor. :bump:

Tack på förhand!!!!

Sv: Förslag på ponny!!!!

Welsh tycker jag är en utmärkt ponny. Snygg att se på och det finns dom med riktigt bra gång. Annars finns det ju mycket fina ridponnyer som nu mera används mycket i körning.
/M

Köp gärna en korsning med shettis i :p enormt mycket krutt i dem :)
Har en welsh korsning med shetlandsponny i :D

Mvh
Eran Emma

Fjording är super! Då kan du både rida och köra plus att det är en väldigt lättlärd och klok ras samt väldigt arbetsvillig och pålitlig :)

Welsch,Fjording,Haflinger lr någon tyngre korsningsponny är några utav förslagen.

Tänk på att om det ska bli en bra körhäst så får den inte vara för lång och den ska ha bra steg och mycket kraft. :)

New forest och gotlandsruss blir ofta bra körhästar också :) Annars är welshar sjukt snygga med :love:

Har ni några förslag på ponnysar?

Tja en trevlig individ med fyra ben och bra selläge kanske?

Näää nu var jag elak, det jag ville säga var att du kanske inte ska leta efter en viss ras utan snarare efter en individ som du passar med?

Sedan beror det ju på vilken typ av körning och vilken nivå du har ambitionen att ägna dig åt.

Hejsan!
Har funderat på att köpa en ponny och använda till körning. Har inte så mycket erfarenhet kring körning, mer än att min pappa ägde en nordsvensk travare som han körde mycket när jag växte upp. Jag körde honom givetvis oxå, men inte mycket då jag var mer inriktad på ridning.

Har ni några förslag på ponnysar? har själv funderat på Welch, gärna lite större ponny så jag kan rida oxå. C-ponny?, jag är inte så stor. :bump:

Tack på förhand!!!!

Det beror ju helt på vad du vill ha ut av körningen. Vill du ha en snygg ponny med bra steg så passar ju welshen jätte bra.
Vill du ha en med lite fart i så har du ju russtravaren. Vill du åka riktigt snabbt och komma billigt undan så är det bara att slå till och köpa en galen/söndertränad travare från travet så blir det åka av.;)

Eftersom jag själv älskar fjordingar så måste jag rekommendera den rasen! Får du tag på en väluppfostrad och välskött fjording kan du inte få en bättre och tryggare kompis! :love:
Andra raser som kan vara bra är russ (viktbärande, försök att hitta en som är positiv till arbete och inte så egensinnig), Knabstrupper eller... hmmm... någon som du trivs med! :)

Jag tycker att det är svårt att hitta fina fjordingar nu för tiden. Men en väl trimmad fjording kan vara riktigt snygg annars.

Fast alla russ är då inte viktbärande. Vi har ett russ i stallet som bockar av alla som väger över 40 kg... dessutom är då åtminstone han (b-ponny tror jag) så pass liten att det ser groteskt ut med en lång person på ryggen.

Sedan FINNS det faktiskt helt underbara kallblodstravare också! Startade eller ostartade... min erfarenhet av hästar som gått i travträning är att de oftast är väldigt väluppfostrade och tålmodiga men de kan ju ha en tendens att tycka att enda gångarten är snabb snabb trav... men det kan man ju lära om, om man har kunskapen.

Då har du inte letat på rätt ställe ;)

Vi har letat ta mig tusan överallt. Vi gav upp tillslut. Jag kan ju nmna att jag har letat i 7 år efter en par hst till Åke men fortfarande inte hittat den rätta. Kräsen? Ja, kanske en smula.

Karin har tre riktigt snygga fjordingar till salu för tillfället, en som är efter Mimer som ser ut att bli en riktig pärla, har tempramentet på topp oxå :) Men du ska väl inte ha en fjording till att köra par med Åke? Kräsen ska man vara!

Tack men nej tack. Det blir inga mer fjordingar på denna gården så länge som jag äger den.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 844
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 595
Senast: Ceta
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
735
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 842
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025