Sv: Förskoletider
Här har man nyligen startat ett nattis/helgis också som önskan från skiftarbetande föräldrar! De pengar man sparat på att reglera 15-timmarsbarnens vistelsetider kanske påverkade möjligheterna till att detta ens kunde bli verklighet. Och då tycker jag det är viktigare; att föräldrar som faktiskt jobbar helger och nätter får hjälp med barnomsorg då än att föräldralediga ska få välja sina 15 timmar helt fritt. (tidigare har nog de flesta skiftarbetande löst det via släktingar och annat)
Jag vill återigen påpeka att det i regel inte är "dagispersonal" som bestämmer tiderna. Det är ledningen/kommunen som bestämmer hur det ska se ut. Flexibilitet och samråd är väl jättebra och har fungerat bra även här. Men det var/är kanske inte försvarbart alltid i förhållande till kostnaden. 15timmars-vistelser är ju faktiskt också en "bonus"-vistelse. De föräldrar som behöver dessa timmar är ju faktiskt HEMMA (stämplar eller hemma med små syskon) - de kan ju anpassa sig till förskolans tider till skillnad från arbetande föräldrar.
Ja och så är det väl på de allra flesta orter? Och bör förstås så vara!Mja, jag tror nog de flesta nöjer sig med dagis som är öppna under arbetstid + ngn timma att ta sig från jobbet. Bara så att två föräldrar kan flexa lite och en lämna och en hämta samtidigt som de båda jobbar heltid.
Här har man nyligen startat ett nattis/helgis också som önskan från skiftarbetande föräldrar! De pengar man sparat på att reglera 15-timmarsbarnens vistelsetider kanske påverkade möjligheterna till att detta ens kunde bli verklighet. Och då tycker jag det är viktigare; att föräldrar som faktiskt jobbar helger och nätter får hjälp med barnomsorg då än att föräldralediga ska få välja sina 15 timmar helt fritt. (tidigare har nog de flesta skiftarbetande löst det via släktingar och annat)
Var verkligen HELA barnomsorgsverksamheten stängd? Här stängs det vissa dagar för studiedagar, två veckor under sommaren mm. MEN; en förskola är alltid öppen för de föräldrar som absolut inte kan vara lediga själva.Ett plus är kanske om dagar då dagis är stängda minskar och om dagis inte själva fick välja helgdagar. (En kollega var tvungen att vara hemma en viktig dag eftersom dagis bestämt att ha stängt en torsdag som kompensation för att nationaldagen var en lördag/söndag).
Ja, men alltså, "ska vara" är ju lätt att tycka. Det handlar ju om hur MÅNGA som har behovet kontra vad det kostar. Det måste ju liksom vara försvarbart rent ekonomiskt. Önska sig är ju lätt att göra, men vem ska betala? I teorin skulle det ju kunna vara så att det bara finns 2 barn i en hel kommun som har behov av nattis/helgis typ varannan helg. Skulle du ändå tycka att barnomsorg ska vara öppen dygnet runt? Även om kostnaden blir många många tusenlappar fler för endast dessa två barn.Dygnet runt öppna tycker jag absolut att barnomsorg ska vara. Jag tyckte väldigt synd om den ensamstående mamman som enl DN var tvungen att sluta på sitt nattjobb och bli arbetslös när de stängde nattis på hennes ort. Jag tror samhället förlorar på det.
Välja bästa tiderna tycker jag som sagt att man ska ha möjlighet att göra såtillvida att jag tycker inte att dagispersonalen ska bestämma exakta tider för 15 timmarsbarn. Schema under samråd är väl det rimligaste, flexibilitet. Jag tror mjukhet och flexibilitet oftast faktiskt är effektivt, även för skattebetalda verksamheter. Dessutom säkert väldigt uppskattat av skattebetalarna.
Jag vill återigen påpeka att det i regel inte är "dagispersonal" som bestämmer tiderna. Det är ledningen/kommunen som bestämmer hur det ska se ut. Flexibilitet och samråd är väl jättebra och har fungerat bra även här. Men det var/är kanske inte försvarbart alltid i förhållande till kostnaden. 15timmars-vistelser är ju faktiskt också en "bonus"-vistelse. De föräldrar som behöver dessa timmar är ju faktiskt HEMMA (stämplar eller hemma med små syskon) - de kan ju anpassa sig till förskolans tider till skillnad från arbetande föräldrar.