Förskoletider

Sv: Förskoletider

Mja, jag tror nog de flesta nöjer sig med dagis som är öppna under arbetstid + ngn timma att ta sig från jobbet. Bara så att två föräldrar kan flexa lite och en lämna och en hämta samtidigt som de båda jobbar heltid.
Ja och så är det väl på de allra flesta orter? Och bör förstås så vara!

Här har man nyligen startat ett nattis/helgis också som önskan från skiftarbetande föräldrar! :) De pengar man sparat på att reglera 15-timmarsbarnens vistelsetider kanske påverkade möjligheterna till att detta ens kunde bli verklighet. Och då tycker jag det är viktigare; att föräldrar som faktiskt jobbar helger och nätter får hjälp med barnomsorg då än att föräldralediga ska få välja sina 15 timmar helt fritt. (tidigare har nog de flesta skiftarbetande löst det via släktingar och annat)

Ett plus är kanske om dagar då dagis är stängda minskar och om dagis inte själva fick välja helgdagar. (En kollega var tvungen att vara hemma en viktig dag eftersom dagis bestämt att ha stängt en torsdag som kompensation för att nationaldagen var en lördag/söndag).
Var verkligen HELA barnomsorgsverksamheten stängd? Här stängs det vissa dagar för studiedagar, två veckor under sommaren mm. MEN; en förskola är alltid öppen för de föräldrar som absolut inte kan vara lediga själva.

Dygnet runt öppna tycker jag absolut att barnomsorg ska vara. Jag tyckte väldigt synd om den ensamstående mamman som enl DN var tvungen att sluta på sitt nattjobb och bli arbetslös när de stängde nattis på hennes ort. Jag tror samhället förlorar på det.
Ja, men alltså, "ska vara" är ju lätt att tycka. :crazy: Det handlar ju om hur MÅNGA som har behovet kontra vad det kostar. Det måste ju liksom vara försvarbart rent ekonomiskt. Önska sig är ju lätt att göra, men vem ska betala? I teorin skulle det ju kunna vara så att det bara finns 2 barn i en hel kommun som har behov av nattis/helgis typ varannan helg. Skulle du ändå tycka att barnomsorg ska vara öppen dygnet runt? Även om kostnaden blir många många tusenlappar fler för endast dessa två barn.

Välja bästa tiderna tycker jag som sagt att man ska ha möjlighet att göra såtillvida att jag tycker inte att dagispersonalen ska bestämma exakta tider för 15 timmarsbarn. Schema under samråd är väl det rimligaste, flexibilitet. Jag tror mjukhet och flexibilitet oftast faktiskt är effektivt, även för skattebetalda verksamheter. Dessutom säkert väldigt uppskattat av skattebetalarna.

Jag vill återigen påpeka att det i regel inte är "dagispersonal" som bestämmer tiderna. Det är ledningen/kommunen som bestämmer hur det ska se ut. Flexibilitet och samråd är väl jättebra och har fungerat bra även här. Men det var/är kanske inte försvarbart alltid i förhållande till kostnaden. 15timmars-vistelser är ju faktiskt också en "bonus"-vistelse. De föräldrar som behöver dessa timmar är ju faktiskt HEMMA (stämplar eller hemma med små syskon) - de kan ju anpassa sig till förskolans tider till skillnad från arbetande föräldrar.

Nästan alltid när man läser på forum om barn så vill man gärna att barn ska uppfostras till att vara mjuka, flexibla och empatiska. Varför det om vi vill att samhället ska vara rigidt, stelt och toppstyrt?
Tja, flexibel är ju bra, men inte på bekostnad av egen hälsa eller ekonomi.

"Toppstyrt" - hur menar du då? Vi har ju demokrati. Det majoriteten röstar för blir förverkligat, det sitter ju ingen diktator och bestämmer.

I vårt land talar vi ju också mycket om rättvisa - det blir svårt att hävda att olika samhällsinstanser (t ex barnomsorgen) blir MER rättvisa om det liksom bara vore så att enskilda individer kunde bestämma själva att "nej, nu vill jag ha mitt barn på dagis i 48 timmar per vecka för jag vill vara barnfri på lördagar" eller "nu tar vi vuxensemester så får barnen vara på dygnet-runt-dagiset den veckan". Eller inom andra områden: "jag bestämmer själv att jag har rätt till sjukpenning nu för jag är så trött så jag kan inte jobba" eller "Jag beviljar mitt socialbidrag, måste ju ha pengar till mina dyra Louis Vuittonväskor". Ja, jag vet att jag överdriver, men reglerna och "toppstyrningen" är ju ett sätt att förhindra utnyttjande i möjligaste mån.

Du förstår ju säkert att det inte är det jag menar med mjukhet och flexibilitet.

Visst vi har demokrati, men därmed inte sagt att allting behöver detaljstyras uppifrån av politiker. Faktum är att ofta används både tid och pengar mer effektivt om berörda parter tar hand om den biten och politikerna ägnar sin tid åt annat än detaljstyrning.

Det är precis som det faktum att vi har regler men att generella regler inte kan omfatta alla situationer. Därför behövs en mjukhet i alla system där människan kan göra undantag från reglerna.

Nattarbete och pengar, de två nattarbetande individerna i staden betalar de pengar de kunde använt för att själva lösa sina problem i skatt. Därför tycker jag att man ska försöka lösa deras problem med skattepengar. Om det så är nattmamma eller nattis. Visst undantag är lite dyrare ibland, som allergimat till enstaka barn kanske är lite dyrare, men det måste ju finnas.

KL

Jag är väldigt glad att jag hade mina barn på dagis innan det blev så rabiat och hysteriskt med tiderna som det är nu.

Vi tycker ju som personal att vissa 15 timmars barn borde få vara 5 timmar tre dar utan att betala, där vi vet att det skulle gynna barnet.
Det ÄR enligt beprövad forskning bevisat att det är bättre med 5 timmar 3 dar i veckan och skulle ge oss pedagoger mer lugn och ro att planera dagarna.
Här har man ju gratis förskola mellan 3-5 år men då är det ½9-½12 som gäller, betalar du får du ha dem mån-ons kvart i nio till kvart i två.
VI bestämmer inte reglerna, det gör barn och utbildningscheferna och nämnderna.
Vi har ju frukost, lunch och mellanmål på vår förskola eftersom vi har öppet mellan 6-18 ju.
Angående att personalen inom vården kan ha konstiga tider, ja det vet jag, men jag har arbetat inom vården i denna kommun som vikarie i 6 år, de har INGA såna turer, bara morgonturer då det är som mest att göra men då börjar du halvåtta och slutar halvtolv.

jag tycker att det låter rimligt, 3 dagar i veckan med 5 timmar åt gången borde passa alla parter bättre, särskilt förskolan och dess möjligheter att planera aktiviteter.

Ja precis så känner vi, vi vill ju att de som bara går tre timmar ska få vara med också, men man kan ju inte lägga ALLT till förmiddagarna.
Apropå stängning, den enda gången VI stänger en vardag är för planeringsdagar eller utvärdering, en eller två gånger per termin.

Visst vi har demokrati, men därmed inte sagt att allting behöver detaljstyras uppifrån av politiker. Faktum är att ofta används både tid och pengar mer effektivt om berörda parter tar hand om den biten och politikerna ägnar sin tid åt annat än detaljstyrning.
Jag delar nog inte din syn på vad som är detaljstyrning.
Det är precis som det faktum att vi har regler men att generella regler inte kan omfatta alla situationer. Därför behövs en mjukhet i alla system där människan kan göra undantag från reglerna.
Och det finns det väl? Den som behöver mer än 15 timmars förskoletid för sina barn trots att de inte arbetar kan ju få det. Av sociala eller andra skäl.
Nattarbete och pengar, de två nattarbetande individerna i staden betalar de pengar de kunde använt för att själva lösa sina problem i skatt.
Ja, men av den skatten går en yttepytteliten bråkdel till en del av deras egen barnomsorg. Jag har svårt att se att resten av stadens skattebetalare är beredda att det läggs så många tusen kronor som dessa två barns omsorg skulle kosta. Så ser det ju ut på de flesta orter; det finns inte nattis om det inte finns ett visst försvarbart nyttjande av nattis.

Vi tycker ju som personal att vissa 15 timmars barn borde få vara 5 timmar tre dar utan att betala, där vi vet att det skulle gynna barnet.
Det ÄR enligt beprövad forskning bevisat att det är bättre med 5 timmar 3 dar i veckan och skulle ge oss pedagoger mer lugn och ro att planera dagarna.
Här har man ju gratis förskola mellan 3-5 år men då är det ½9-½12 som gäller, betalar du får du ha dem mån-ons kvart i nio till kvart i två.
VI bestämmer inte reglerna, det gör barn och utbildningscheferna och nämnderna.
Vi har ju frukost, lunch och mellanmål på vår förskola eftersom vi har öppet mellan 6-18 ju.

Har du någon källhänvisning till den forskningen? Det skulle vara väldigt intressant att läsa då de enda jag hört som har hävdat att det skulle vara mer pedagogiskt med 3h/5 dagar per vecka är förskolepersonal (jag tycker ju att det vore självklart att 5h/3 dagar per vecka skulle ge barnen mer) och jag har ingen aning om det är eget tyckande eller ej.

Finns det någon sådan forskning så hade det ju varit intressant att höra hur de kommuner som endast erbjuder 3h/5 dagar per vecka ställer sig till den!

Finns det någon sådan forskning så hade det ju varit intressant att höra hur de kommuner som endast erbjuder 3h/5 dagar per vecka ställer sig till den!

Jag betvivlar allvarligt att man genom forskning kunnat "bevisa" något sådant.

Bättre med avseende på vad, till exempel?

De barn som är på förskolan fem timmar tre dagar i veckan får bättre betyg i skolan, lyckligare äktenskap och längre liv än de som är på förskolan tre timmar om dagen fem dagar i veckan? Har de bättre blodvärden? Rikare ordförråd vid fyra års ålder? Och man vet att det har med dagistiderna att göra?

*kl*
Jag är för att man ska kunna välja själv i så stor utsträckning som möjligt vad det gäller barnomsorgen, själva tanken måste vara att det är familjens behov som ska återspeglas i den verksamhet som finns, inte tvärtom. Man får komma ihåg varför vi har en finansierad barnomsorg och det är för att det ska vara lättare att ha barn och kombinera det med annat i livet, exempelvis jobb. Jämför man tex med USA så är barnomsorgen där så dyr att det för många inte lönar sig att jobba utan vanligtvis kvinnan blir hemma. Så själva idén med att ha finansierad barnomsorg är inte av snällhet eller solidaritet utan som en drivkraft till att föräldrar ska kunna arbeta och dra in skattepengar och att vi överhuvudtaget tycka att det är ett alternativ att satsa på barn, gärna flera. Än så länge så anses det att man gör samhället en tjänst när man producerar framtida skattebetalare. Sett ur det här perspektivet så blir det tanken att vi ska vara tacksamma för att barnomsorgen överhuvudtaget erbjuds oss mycket märklig. Jag kan tycka att det är ganska konstigt att föräldrar inte stöttas ännu mer av samhället. De som väljer att bli föräldrar gör samhället en tjänst, inte tvärtom.

Jag betvivlar allvarligt att man genom forskning kunnat "bevisa" något sådant.

Bättre med avseende på vad, till exempel?

De barn som är på förskolan fem timmar tre dagar i veckan får bättre betyg i skolan, lyckligare äktenskap och längre liv än de som är på förskolan tre timmar om dagen fem dagar i veckan? Har de bättre blodvärden? Rikare ordförråd vid fyra års ålder? Och man vet att det har med dagistiderna att göra?

Ja, finns det ingen forskning i frågan (allmänt välmående för barnet, bättre fungerande familjeförhållanden vilket gynnar barnet etc) så förstår inte jag hur det kan hävdas från förskolepersonal att det skulle finnas en pedagogisk vinst i 3h/5 dagar-systemet?!

Då hade det ju känts mer ärligt med att gå ut med att det enbart är ett system som ex.vis gynnar personalens arbetstider och det hade antagligen föranlett att det blivit lättare för föräldrarna att påverka tiderna.

ska kolla med källan, hon är logoped i en närliggande kommun, tror att hon hade en rapport, ska kolla mina anteckningar från föreläsningen också.

Liknande trådar

Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 828
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 885
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 098
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar