Sv: Förskoletider
Vem skall bestämma menar du ? Förskolan ? ur vilken synvinkel ?
De som bestämmer nu tycker jag. De folkvalda politikerna!
Synvinkel?? Om jag förstår dig rätt så är mitt svar: därför att barnomsorg kostar skattepengar för alla. Därför ska det inte bestämmas av de enskilda föräldrarna i varje individuellt fall.
Sen att EN person uttryckt att det är jobbigt att den inte hinner vila är väl inte så särskilt representativt.
En person har sagt det till mig personligen. Men det finns/fanns ytterligare ett antal föräldrar i en startad FB-grupp som uttryckte sig ungefär så eller i liknande argument och där var många föräldrar på vår ort aktiva. Det är klart att de kan behöva vila för att bebisen inte sov på natten, det kanske jag också kommer att känna behov av. Men någonstans så undrar jag ändå varför
samhället ska lösa föräldrars hyfsat normala besvärligheter med sina barn i alla lägen. Jag menar; har man ett barn och skaffar ett till så måste man ju förstå att det innebär att man faktiskt får just ett barn till, med
allt vad det innebär. Jag blir bara undrande för varför det klagas och ältas hur JOBBIGT allt är och hur samhället "borde" det ena och det andra. För att "jag behöver sova", "jag behöver amma", "jag behöver laga bilen", "vi behöver semester", "jag har besvärligt att lämna och hämta" eller vad det nu är för argument.
Det är ju tack och lov inte en majoritet som resonerar såhär, men i min närhet har ju en familj som varit mycket upprörda över 3-timmar/dag- förändringen och en annan familj som helst vill ha sitt stora barn 40 h/vecka trots en på heltid ledig förälder hemma (med bebis).
Och jag ser fler som framför samma typ av argument på familjeliv och delvis härinne också. Denna tråd handlar ju från början om en pappa som är hemma varannan vecka och nu försöker familjen klura på hur de ska kunna få ha barnet i omsorg trots hans ledighet
delvis "för att han har annat att göra"... Som någon sagt tidigare; det har vi ju ALLA. Men så är livet med barn; man får hjälpas åt, ta med sig barnen på olika ärenden, fixa grejerna ändå helt enkelt.
Och är det något FEL med att en förälder behöver bli avlastad ? Är det inte bättre att barnet är på sin förskola och får ta del av pedagogiken och vara i en invand miljö ?
Det finns ju barn som blir undantagna från de generella reglerna just för att föräldrarna bedöms behöva avlastning. Men då handlar det ju om specifika skäl till det. Och det är för mig självklart att de då SKA ha det också för hela familjens skull.
Men föräldrar som vill ha avlastning för att de måste laga bilen, har hobbys som tar tid, vill "koppla av" eller dylikt - nej, jag tycker det vore vansinne om skattepengar ska finansiera sånt. Då får man skaffa barnvakt privat.