Förskoletider

Sv: Förskoletider

Så vad kan vara ett argument i frågan då ?

Barnets BEHOV av omsorg eller pedagogisk verksamhet just via förskolan. Eller om föräldralediga har det väldigt jobbigt av olika skäl (t ex sjukdom) och barnet behöver barnomsorg pga detta.

Inte "Jag vill kunna sova några timmar på dagen" eller "det är så jäktigt att laga lunch till min 2åring varje dag, jag måste ju amma en bebis" och dylikt.

Små barn har inte ett skriande behov av att 5 dagar per vecka umgås med kompisar. (Kring 3-4 år tror jag däremot att det behovet kan vara större).

Jag vet att orsakerna är flera; dels är det en bemanningsfråga, det blir enklare att lösa detta. Dels är det säkerligen en kostnadsfråga för just personalkostnader osv. Sen har man här sagt att det är bättre för barnen rent pedagogiskt att gå flera dagar per vecka kortare antal timmar.

Det är just detta jag reagerar starkt emot. Rent skitsnack enligt mig.
Att det skulle vara mer pedagogiskt att missa lunchen och att vara en i mängden när det är som allra flest barn talar inte på något sätt för att barnet skulle gynnas mer av detta än att vara på förskolan ex.vis varannan dag i 5 h (vi har själva alltid haft barnen bara tis, ons, tors vare sig de varit "15h-barn" eller gått sin ordinarie tid och personligen har vi inte haft något problem trots att de haft 4 daga "helg" emellan förskoletillfällena.

Pst, det är absolut inte på dig jag skäller, det bara stör mig oerhört att man från förskolehåll (i mina ögon) försöker påskina att det skulle finnas en pedagogisk anledning trots att man i själva verket bara är ute efter att spara pengar.

Senast ändrad:

Fast jag är ju inte lika övertygad om att tex en tvååring (som det handlade om när det gällde den jag talade med) verkligen HAR behovet av att umgås med andra barn varje dag just på förskolan. Jag tror behovet är större hos föräldern att bli avlastad. "Krånglet" handlade för en del om att "jag hinner ju inte vila/somna på 3 h"... Det låter i alla fall inte som att alla argumenterar utifrån barnets bästa utan utifrån vad de själva tycker vore lite "skönt".

Fast nog tror jag att det i slutändan gynnar 15h-barnet barnet om nu föräldern hunnit få en vila efter en tuff natt istället för att gå hemma med en sömnig förälder som p.g.a. sömnbrist helt enkelt inte orkar aktivera barnet på det sätt barnet skulle behöva.

Däremot förundras jag över att man går hemma som föräldraledig med bebis och KRÄVER att ens 1-2-3åring SKA få gå på förskolan exakt just de 15 timmar som just passar MIG bäst...

Jag har nog lika svårt att förstå varför det inte skulle tas hänsyn till individuella behov, det är väl just ett samråd/samförstånd där barnets bästa ska sättas i första hand. Har man några mil till förskolan är det väl ex.vis ypperligt att den arbetande föräldern kan lämna i samband med att den åker till sitt jobb? Istället för att det ska inhandlas två bilar så att den hemmavarande föräldern får köra in och lämna en timme senare....(och sedan vända i dörren och köra tillbaka för att hämta barnet om den har en 3h tid). Jag kan tänka mig att även det hemmavarande barnet/barnen hade uppskattat detta.

Senast ändrad:

Däremot förundras jag över att man går hemma som föräldraledig med bebis och KRÄVER att ens 1-2-3åring SKA få gå på förskolan exakt just de 15 timmar som just passar MIG bäst...

Vem skall bestämma menar du ? Förskolan ? ur vilken synvinkel ?

Jag tycker det är jättekonstigt att anse att varje familj inte har rätt att bestämma vad som passar dem bäst. Sen att EN person uttryckt att det är jobbigt att den inte hinner vila är väl inte så särskilt representativt. Dessutom så vet väl inte du varför den personen behöver vila, kanske är bebin vaken hela natten och då behöver föräldern samla kraft för att orka med det större barnet. en inte helt osannolik situation.

Och är det något FEL med att en förälder behöver bli avlastad ? Är det inte bättre att barnet är på sin förskola och får ta del av pedagogiken och vara i en invand miljö ?

vi öppnar och stänger kl 06-18 här, finns möjlighet till dispens med.
Jag anser också att vissa gånger är det svårt att förklara reglerna med 15 timmar för föräldrarna.
Men vi frågar ju inte om föräldrar ändrar tider, visst kan vi ibland undra för vi vet ju att man inom vården knappast börjar halvtolv och slutar halvfyra, men anser att det är upp till föräldern.

Det verkar vara supertider! Önskar den vi sökt till hade sådana. Hade vi sett en enda förskola med ngt slags avstånd med sådana tider skulle vi sökt direkt, men det finns bara 07-17 vad jag kan se.

Vi har 07-17 och ingen frukost (man får ta med en smörgås till barnet), man måste ta med macka. Det är lite tight till och med på morgonen för egentligen måste jag köra iväg 07:00 för att det ska ta 1,15 timma till jobbet (det läggs på väldigt mycket kötid för varje minut över 7 jag åker) eller ta tåget 07,09...

Men de verkar väldigt bra på alla andra sätt, skogsdag och utetid osv.

Fast jag är ju inte lika övertygad om att tex en tvååring (som det handlade om när det gällde den jag talade med) verkligen HAR behovet av att umgås med andra barn varje dag just på förskolan. Jag tror behovet är större hos föräldern att bli avlastad. "Krånglet" handlade för en del om att "jag hinner ju inte vila/somna på 3 h"... Det låter i alla fall inte som att alla argumenterar utifrån barnets bästa utan utifrån vad de själva tycker vore lite "skönt".

Det kanske beror lite på barn, jag har ju svårt att hålla med för vi har jättesvårt att underhålla en 11 månaders här. Har dåligt samvete varje dag de inte kommit iväg till öppna förskolan eller biblioteket eller farmor varit förbi. Han behöver verkligen den omväxlingen och "umgänget" för att vara på topp. Han älskar andra barn och att interagera (eller vad man nu gör när man är 11 månader, klättrar över och pussar typ).

Om jag någonsin ens hade funderat över ett syskon så skulle han absolut behövt de där 15 timmarna desperat.

Men vi frågar ju inte om föräldrar ändrar tider, visst kan vi ibland undra för vi vet ju att man inom vården knappast börjar halvtolv och slutar halvfyra, men anser att det är upp till föräldern.

Hur vet du det? Personen kanske jobbar deltid (frivilligt eller sjukskriven) och då är det en rätt rimlig tid att jobba ett par timmar på. Inte lika stresigt som på morgonen, man hjälper till med middagen och det efter. Man kan fylla den lucka som kan bli när en del slutar 12 och andra börjar 15 till exempel....

Ibland har man stående hemtjänstpass mellan 17-21.20 till exempel på korta och udda tider...

kl, delvis utanför tråden

Min brorson går på förskola mellan 9-15 varje dag, och imorn ska han få gå en halvtimme längre. O detta kostar dom 150 kr, de får en faktura på denne halvtimmen. Finns det andra ställen som gör så här?

Det är just detta jag reagerar starkt emot. Rent skitsnack enligt mig.
Ja, jag har inte läst in mig på det. De som utrett och argumenterat om detta på politisk nivå är kapabla människor utbildade inom området, men jag har som sagt inte läst in mig gällande deras rapporter ordentligt. För att jag personligen inte tycker det är så upprörande att kommunen ändrar villkoren helt enkelt.

Pst, det är absolut inte på dig jag skäller, det bara stör mig oerhört att man från förskolehåll (i mina ögon) försöker påskina att det skulle finnas en pedagogisk anledning trots att man i själva verket bara är ute efter att spara pengar.
Fast jag har ju svårt att tro att tjänstemännen inom kommunerna själva liksom har som främsta drivkraft att spara pengar. Och underlag/utredningar för beslut brukar oftast komma från dem, på begäran från politikerna.

Att däremot vissa politiska krafter finns som vill spara pengar - det händer ju. Vår kommun är dock en välskött kommun med GOD ekonomi. Dessutom styrs den av vänstern i ensam majoritet. Så det är inte direkt "nedmontering av offentlig sektor" som BORDE vara den politiska agendan om jag säger så.

Men som sagt, jag har inte läst underlagen/rapporterna som hävdar just pedagogisk vinst.

Vem skall bestämma menar du ? Förskolan ? ur vilken synvinkel ?
De som bestämmer nu tycker jag. De folkvalda politikerna!
Synvinkel?? Om jag förstår dig rätt så är mitt svar: därför att barnomsorg kostar skattepengar för alla. Därför ska det inte bestämmas av de enskilda föräldrarna i varje individuellt fall.

Sen att EN person uttryckt att det är jobbigt att den inte hinner vila är väl inte så särskilt representativt.
En person har sagt det till mig personligen. Men det finns/fanns ytterligare ett antal föräldrar i en startad FB-grupp som uttryckte sig ungefär så eller i liknande argument och där var många föräldrar på vår ort aktiva. Det är klart att de kan behöva vila för att bebisen inte sov på natten, det kanske jag också kommer att känna behov av. Men någonstans så undrar jag ändå varför samhället ska lösa föräldrars hyfsat normala besvärligheter med sina barn i alla lägen. Jag menar; har man ett barn och skaffar ett till så måste man ju förstå att det innebär att man faktiskt får just ett barn till, med allt vad det innebär. Jag blir bara undrande för varför det klagas och ältas hur JOBBIGT allt är och hur samhället "borde" det ena och det andra. För att "jag behöver sova", "jag behöver amma", "jag behöver laga bilen", "vi behöver semester", "jag har besvärligt att lämna och hämta" eller vad det nu är för argument.

Det är ju tack och lov inte en majoritet som resonerar såhär, men i min närhet har ju en familj som varit mycket upprörda över 3-timmar/dag- förändringen och en annan familj som helst vill ha sitt stora barn 40 h/vecka trots en på heltid ledig förälder hemma (med bebis).

Och jag ser fler som framför samma typ av argument på familjeliv och delvis härinne också. Denna tråd handlar ju från början om en pappa som är hemma varannan vecka och nu försöker familjen klura på hur de ska kunna få ha barnet i omsorg trots hans ledighet delvis "för att han har annat att göra"... Som någon sagt tidigare; det har vi ju ALLA. Men så är livet med barn; man får hjälpas åt, ta med sig barnen på olika ärenden, fixa grejerna ändå helt enkelt.

Och är det något FEL med att en förälder behöver bli avlastad ? Är det inte bättre att barnet är på sin förskola och får ta del av pedagogiken och vara i en invand miljö ?
Det finns ju barn som blir undantagna från de generella reglerna just för att föräldrarna bedöms behöva avlastning. Men då handlar det ju om specifika skäl till det. Och det är för mig självklart att de då SKA ha det också för hela familjens skull.

Men föräldrar som vill ha avlastning för att de måste laga bilen, har hobbys som tar tid, vill "koppla av" eller dylikt - nej, jag tycker det vore vansinne om skattepengar ska finansiera sånt. Då får man skaffa barnvakt privat.

Senast ändrad:

Ja, jag har inte läst in mig på det. De som utrett och argumenterat om detta på politisk nivå är kapabla människor utbildade inom området, men jag har som sagt inte läst in mig gällande deras rapporter ordentligt. För att jag personligen inte tycker det är så upprörande att kommunen ändrar villkoren helt enkelt.

Fast jag har ju svårt att tro att tjänstemännen inom kommunerna själva liksom har som främsta drivkraft att spara pengar. Och underlag/utredningar för beslut brukar oftast komma från dem, på begäran från politikerna.

Att däremot vissa politiska krafter finns som vill spara pengar - det händer ju. Vår kommun är dock en välskött kommun med GOD ekonomi. Dessutom styrs den av vänstern i ensam majoritet. Så det är inte direkt "nedmontering av offentlig sektor" som BORDE vara den politiska agendan om jag säger så.

Men som sagt, jag har inte läst underlagen/rapporterna som hävdar just pedagogisk vinst.

Vår kommun har utmärkt ekonomi men sparkraven lyser tyvärr igenom ändå. Nyligen lades ett förslag på 15 barn per barngrupp (3 heltidstjänster) istället för 17 men det röstades tyvärr ner av sittande majoritet. Jag är övertygad om att tjänstemännen sitter i politikernas knä när det gäller utredningar, speciellt efter så många år av samma styre. Men kanske är jag överdrivet skeptisk??
Även jag skulle tycka att det var intressant att läsa rapporten, för 3 år sedan gick en förskola frivilligt med i ett projekt ang. 3h/5 dagar per vecka men det är avslutat nu mig veterligt.
Fantastiskt nog så är reglerna helt annorlunda på olika förskolor i samma rektorsområde, vissa förskolor samråder med föräldrarna ang. tider, andra förskolor anser sig ha absolut bestämmanderätt.

Vad skulle de annars ha för drivkraft? oddsen är väl högre att de får champagne till julmiddagen om de sparat pengar än om de obevisat påstår sig ha uppnåt pedagogisk vinst.

Varvid vän av ordning undrar över om de hänvisar till forskning eller bara hittar på själva :cool: (Extremt lite undervisning i skolan bygger tex på forskning i pedagogik, det mesta bygger på vad folk tror skulle kunna vara bra. Verkar troligt att dagis agerar sammalunda.)

De som bestämmer nu tycker jag. De folkvalda politikerna!
Synvinkel?? Om jag förstår dig rätt så är mitt svar: därför att barnomsorg kostar skattepengar för alla. Därför ska det inte bestämmas av de enskilda föräldrarna i varje individuellt fall.

I många fall betalar ju faktiskt föräldrarna skatt. Ganska stor procentandel av befolkningen är, kommer att bli eller har varit föräldrar till dagisbarn. Det verkar väl extremt lämpligt om dessa skattebetalande föräldrar väljer den för dem och deras barn bästa tiderna. Det leder sannolikt till optimalt utnyttjade skattepengar. Det är för att föräldrarna ska kunna arbeta och betala skatt som dagis finns. Då är det lämpligt om dagis också anpassas så att föräldrarna kan arbeta och betala skatt.

(Vidare, dagis finns också för 15 timmarsbarnen eftersom det anses viktigt för deras välmående. Då är det väl också lämpligt om tiderna ligger så att föräldrarna kan utnyttja de 15 timmarna. Det verkar också lämpligt att de 15 timmarna ligger bra för barnets psykiska välmående (tex att de inte känner sig udda och avbryts mitt i lek utan kan vara på plats i 5 timmar en dag.). Däremot har jag svårt att se varför timmarna borde ligga där det passar dagispersonalen. Det finns ju få andra arbetsplatser som anpassar kunderna efter personalen istället för tvärtom.)

Fantastiskt nog så är reglerna helt annorlunda på olika förskolor i samma rektorsområde, vissa förskolor samråder med föräldrarna ang. tider, andra förskolor anser sig ha absolut bestämmanderätt.

Ja, det är låter ju superkonstigt! Det borde ju vara samma ledning...? Även om det är olika chefer så måste ju förskolorna ändå gå under samma nämnd. Låter som lite dålig "policy" att inte hålla en och samma linje!

Vad skulle de annars ha för drivkraft? oddsen är väl högre att de får champagne till julmiddagen om de sparat pengar än om de obevisat påstår sig ha uppnåt pedagogisk vinst.
Det där var väl rätt lågt kan jag tycka.
Vår kommun bjuder i princip ALDRIG anställda på alkohol, det är emot vår personalpolicy.

Varvid vän av ordning undrar över om de hänvisar till forskning eller bara hittar på själva :cool: (Extremt lite undervisning i skolan bygger tex på forskning i pedagogik, det mesta bygger på vad folk tror skulle kunna vara bra. Verkar troligt att dagis agerar sammalunda.)
Som sagt; ingen aning.

Det där var väl rätt lågt kan jag tycka.
Vår kommun bjuder i princip ALDRIG anställda på alkohol, det är emot vår personalpolicy.

Knäpp policy, inget fel med att ha alkohol på en middag.

Men det har inget med saken att göra faktiskt. Det var inte alkoholen som var grejen, det var vad man får cred för från sin arbetsgivare. Om kommunen lyckas mäta barnens välmående och föräldrarnas arbetsmöjligheter, jippii för dem, men jag tror de flesta kommuner har betydligt lättare att mäta insparade pengar.

Mätbarheten är det som påverkar vad man får. Det spelar ingen roll vad som står i styrdokumenten om det inte finns något sätt att dela ut cred till personalen om de lyckats, eller något sätt att ta reda på om de lyckats. Det är enkel företagsekonomi ;)

Dokument i botten på en fil någonstans på en hårddisk, utan styrmedel, har ingen effekt, annat än att det kostade pengar att producera det.

(Den som tycker att jag är helt cynisk kan ta sig en titt på SLÖSO, slösombudsmannen, http://www.sloso.se/, de har exempel på kommuner som dragit in på barnomsorg och sjukvård för att få skattepengar av staten samtidigt som de bygger simhallar för miljoner.)

Senast ändrad:

I många fall betalar ju faktiskt föräldrarna skatt.
Självklart!

Ganska stor procentandel av befolkningen är, kommer att bli eller har varit föräldrar till dagisbarn. Det verkar väl extremt lämpligt om dessa skattebetalande föräldrar väljer den för dem och deras barn bästa tiderna. Det leder sannolikt till optimalt utnyttjade skattepengar. Det är för att föräldrarna ska kunna arbeta och betala skatt som dagis finns. Då är det lämpligt om dagis också anpassas så att föräldrarna kan arbeta och betala skatt.
Tja, det går ju att välja sin politiska ledning själv i kommunerna. Är det en viktig fråga och gruppen småbarnsföräldrar är stor nog så går det ju att ändra på.

Sen undrar jag vad "väljer de bästa tiderna själv" innebär. Är det 15-timmars vi pratar om eller rent generellt?

Angående optimalt utnyttjade skattepengar kan man väl fundera över när det gäller 15timmars vid föräldraledighet med bebis - då är ju barnen inte där just för att föräldrarna arbetar. Så ur rent ekonomisk synvinkel så spar det ju pengar om barnen istället är hemma när föräldern ändå har ersättning från FK.

Jobbar man så har man ju också rätt till just lämpliga tider; det vill säga de arbetstider inklusive hämtnings- och lämningstid.

(Vidare, dagis finns också för 15 timmarsbarnen eftersom det anses viktigt för deras välmående. Då är det väl också lämpligt om tiderna ligger så att föräldrarna kan utnyttja de 15 timmarna. Det verkar också lämpligt att de 15 timmarna ligger bra för barnets psykiska välmående (tex att de inte känner sig udda och avbryts mitt i lek utan kan vara på plats i 5 timmar en dag.). Däremot har jag svårt att se varför timmarna borde ligga där det passar dagispersonalen. Det finns ju få andra arbetsplatser som anpassar kunderna efter personalen istället för tvärtom.)

Om jag spetsar till det så säger jag: Om det vore viktigt för deras välmående så skulle det väl vara obligatoriskt med förskola, liksom det är med förskoleklass.

Jag förstår givetvis att det kan vara viktigt, roligt, bra för barn att ha kontinuitet i förskolevistelsen även om nytt syskon kommer. Dels beroende på barnets personlighet, dels beroende på barnets ålder. Jag tycker dock att värdet av detta verkar överskattat utav många, främst föräldrar. Men det finns säkert de som "tycker synd om" vårt stackars barn som kommer gå hemma med mamma och pappa samt syskon nu under det närmsta dryga året också, så.... åsikterna skiljer sig nog.

Gällande personal kontra kunder så är det ju inte "passar dagispersonalen" som gäller utan "passar arbetsgivaren/kommunen" i de flesta fall. Förskolepersonalen kan säkert tänka sig få fler arbetskamrater och jobba alla de tider som föräldrar vill för lön. Däremot tror jag inte arbetsgivaren/kommunerna/politikerna vill finansiera dygnet-runt-öppna förskolor med säg dubblerad bemanning. (och i förlängningen är ju frågan förstås: Vill skattebetalarna det?) Nog för att kundperspektivet brukar användas allt oftare även i offentlig sektor, men det är ju lite skillnad på kunder som betalar fullpris för de varor/tjänster som ett företag producerar och föräldrar som betalar en bråkdel av den egentliga kostnaden som barnomsorgen egentligen har.

Knäpp policy, inget fel med att ha alkohol på en middag.
Jaja, ur kommunalt perspektiv har många kommuner en väldigt restriktiv syn på den saken. Dels för att det är just skattefinansierad verksamhet. Dels ur perspektivet gentemot personal/anställda. Det är en etisk/moralisk fråga om en arbetsgivare ska/bör bjuda på alkohol då det rent statistiskt finns ett antal personer inom varje organisation som har problem med alkoholen (de diskussionerna förs även inom många privata organisationer).

Visst mäts skattefinansierad verksamhet i pengar, det har du förstås rätt i. Dels kan det handla om hur många kronor som går till just kommunen via skattsedeln varje år (och många skattebetalare är nöjda när skatten sänks) och att kommunen har möjlighet att spara in på utgifter för att kunna satsa på vissa områden eller ha till "sämre tider". MEN; de flesta verksamheter inom kommunen mäter ju också hur nöjda kunder/vårdtagare/elever osv är med deras verksamhet.

Det ena måste ju inte utesluta det andra. Det är väl en balansgång det där och en fråga om vilken politik som bedrivs i respektive kommun.

Gällande personal kontra kunder så är det ju inte "passar dagispersonalen" som gäller utan "passar arbetsgivaren/kommunen" i de flesta fall. Förskolepersonalen kan säkert tänka sig få fler arbetskamrater och jobba alla de tider som föräldrar vill för lön. Däremot tror jag inte arbetsgivaren/kommunerna/politikerna vill finansiera dygnet-runt-öppna förskolor med säg dubblerad bemanning. (och i förlängningen är ju frågan förstås: Vill skattebetalarna det?) Nog för att kundperspektivet brukar användas allt oftare även i offentlig sektor, men det är ju lite skillnad på kunder som betalar fullpris för de varor/tjänster som ett företag producerar och föräldrar som betalar en bråkdel av den egentliga kostnaden som barnomsorgen egentligen har.

Mja, jag tror nog de flesta nöjer sig med dagis som är öppna under arbetstid + ngn timma att ta sig från jobbet. Bara så att två föräldrar kan flexa lite och en lämna och en hämta samtidigt som de båda jobbar heltid.

Ett plus är kanske om dagar då dagis är stängda minskar och om dagis inte själva fick välja helgdagar. (En kollega var tvungen att vara hemma en viktig dag eftersom dagis bestämt att ha stängt en torsdag som kompensation för att nationaldagen var en lördag/söndag).

Men som sagt jag lever på hörsägen och på öppettider jag sett på nätet. Jag har inte barn på dagis än på 5 månader eller så. Har bara läst om bla dagisupproret på facebook.

Dygnet runt öppna tycker jag absolut att barnomsorg ska vara. Jag tyckte väldigt synd om den ensamstående mamman som enl DN var tvungen att sluta på sitt nattjobb och bli arbetslös när de stängde nattis på hennes ort. Jag tror samhället förlorar på det.

Välja bästa tiderna tycker jag som sagt att man ska ha möjlighet att göra såtillvida att jag tycker inte att dagispersonalen ska bestämma exakta tider för 15 timmarsbarn. Schema under samråd är väl det rimligaste, flexibilitet. Jag tror mjukhet och flexibilitet oftast faktiskt är effektivt, även för skattebetalda verksamheter. Dessutom säkert väldigt uppskattat av skattebetalarna.

Senast ändrad:

Nästan alltid när man läser på forum om barn så vill man gärna att barn ska uppfostras till att vara mjuka, flexibla och empatiska. Varför det om vi vill att samhället ska vara rigidt, stelt och toppstyrt?

Liknande trådar

Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 828
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 885
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 098
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar