Vi tycker olika i den frågan helt enkelt
.
Jag tänker helt enkelt som så att kan man hindra smittspridningen lite vad gäller något så jobbigt, äckligt och supersmittsamt som magsjuka genom att hålla även eventuella syskon i förskoleåldern hemma några dagar då ändå en förälder vabbar så bjuder jag så gärna på det. Om t ex syskon A insjuknar hemma på måndag kväll (hen måste faktiskt inte ens ha fått smittan från fsk- det finns ju även andra möjligheter) och smittar syskon B som fortfarande är symptomfri och går till fsk på tisdagen men där blir dålig och spyr på golvet bland sina lekande kompisar, då tycker jag nog att det är rätt tydligt att man hade kunnat förhindra i alla fall just den smittvägen (och kanske t o m hela det magsjukeutbrottet) på förskolan.
Det friska syskonet har absolut lite tråkigt hemma men det är faktiskt inte farligt att ha det ibland heller tycker jag.
Jag tycker helt enkelt det handlar om omtanke om andra barn och föräldrar att kosta på sig att ha även syskon hemma just vid magsjuka, så längre de inte är skolpliktiga.
I övrigt tycker jag att det är helt ok att syskon till t ex barn med förkylning, halsfluss e d går i förskola och det gör våra också, och jag tycker definitivt inte att det är rimligt att isolera en hel familj för att en person är krasslig som någon tidigare i tråden föreslog, men som sagt jag håller båda våra förskolebarn hemma om någon av dem (eller deras skolgamle bror) är magsjuk (dock inte omvänt p g a skolplikten) och jag är tacksam över att andra föräldrar gör likadant.
Det sista du skrev angående föräldrar som håller barnen hemma för minsta nysning är ju btw en helt annan diskussion än den om magsjuka. Själv var jag förresten en sådan förälder som inte kunde förstå hur andras ungar kunde vara sjuka så mycket ända tills i början av december. Då fick sexåringen vattkoppor och blev nedsatt av det och sen har det ta mig tusan rullat på. Vi har vabbat, bytt tider och sprungit om varandra hur mkt som helst dessa årets två första månader och det är INTE kul att känna att man sättet kollegorna på pottkanten, men samtidigt kan man ju knappast skicka ett barn med 38 graders feber till förskolan heller...