Förskolans rutiner vid magsjuka

Vissa har jobb som bara just de kan göra. Det funkar inte med vikarier eller liknande. Då blir det ju såhär oavsett, annars är det ju alltid den andra föräldern som måste vabba, och det funkar ju inte heller.
Men blandar man verkligen in FK i det då? Min partner har också ett sådant jobb. Inte sitter han och jobbar igen när han är sjuk/tar vab.

48 timmars regel tycker jag egentligen är lite överdriven men följer den gällande barnet. Själv går jag till jobbet så snart jag står på benen. Hade jag varit hemma 48 timmar hade chefen blivit galen...
Magsjuka är inget man informerar officiellt på vårt dagis. Det är något man räknar med under vinterhalvåret. Det skickas med varningar om magsjuka i varje månadsbrev. Vattkoppor och löss sätter de upp lappar om.

Du tar väl inte ut vab om du ändå måste ta igen tiden?

Alltså, jag måste ju inte ta igen tiden, men hela mitt jobb är deadlinestyrt på olika sätt, och de flyttar inte på sig pga vab. Ska jag t ex hålla en föreläsning en viss dag (är universitetslektor), så kan jag ju inte flytta den för att barnen varit sjuka och jag inte hunnit förbereda den i tid pga vab.

Jag vet att alla jobb inte är så (@mandalaki), men bland dem som "inte har tid att vabba" som det stod i inlägget jag svarade på, så torde det vara rätt många. Om jobbet klarar sig lika bra utan en, så har man ju rimligen tid att vabba.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/dalarna/3-aring-dog-i-magsjuka?cmpid=del:pd:ny:20160123:3-aring-dog-i-magsjuka:nyh

Att skicka barn till magsjukasmitta är rent dumt!
Man vet ju aldrig HUR sjuk barnet blir.

* Jenny *

Jo, men för ett normalfriskt barn så är ju magsjuka inte direkt farligt. Och med vilken ursäkt ska man vara hemma från jobbet med friska barn för att man nojar för magsjuka? En del sorter blir man ju dessutom immun mot, och det är ju inte fel att skaffa sig den immuniteten redan som liten.

Här säger de till, alt. skriver på tavlan i hallen att det går maginfluensa/vattkoppor/whatever.
Det jag stör mig mest på här är de föräldrar som inte fattar 48h regeln, alltså att barnet måste vara hemma minst 48 h efter att det kräkts, utan tänker jo men nu har ju lilla *namn* inte kräkts sedan igår morse och det var ju bara en gång och så sätter de en sjuk unge på dagis dagen efter för smittspridning.

Vi sätter upp lapp och skriver på vår info-tavla. Vissa föräldrar har bett att vi ska ringa och det gör vi om det går magsjuka t.ex. om det är barn som går 15 timmar i veckan för de har småsyskon hemma eller de har någon i familjen som är väldigt känslig.

Alltså, jag måste ju inte ta igen tiden, men hela mitt jobb är deadlinestyrt på olika sätt, och de flyttar inte på sig pga vab. Ska jag t ex hålla en föreläsning en viss dag (är universitetslektor), så kan jag ju inte flytta den för att barnen varit sjuka och jag inte hunnit förbereda den i tid pga vab.

Jag vet att alla jobb inte är så (@mandalaki), men bland dem som "inte har tid att vabba" som det stod i inlägget jag svarade på, så torde det vara rätt många. Om jobbet klarar sig lika bra utan en, så har man ju rimligen tid att vabba.

Jag tror knappast att en person ens hade varit anställd om de hade klarat sig lika bra utan en. Det är få "som har tid" att vabba. Det är bara något som ingår när man har små barn. Det är just sådana som anser sin egen tid vara mer värdefull än andras som gör att smittorna går runt. Hade barnen fått vara hemma tills de verkligen var friska så hade smittospridningen minskats drastiskt.

Det är just sådana som anser sin egen tid vara mer värdefull än andras som gör att smittorna går runt. Hade barnen fått vara hemma tills de verkligen var friska så hade smittospridningen minskats drastiskt.

Ja, eller som nu när vi väntar bebis. Storebror på 2 år kommer få vara hemma första tiden pga att folk skickar iväg sina barn för tidigt till förskolan efter sjukdom. Förskoleplatsen kostar oss ca 1200 kronor per månad, så det är verkligen kul att betala så mycket pengar när sonen inte kan gå pga oro för att smitta bebis :angel:

(Nej, jag är inte rädd för förkylning eller magsjuka men livrädd för b la vattenkoppor då 2 åringen inte haft det än och jag vill absolut inte ha det på en nyfödd bebis)

Vad har er förskola för rutiner vid magsjuka? Berättar de för er om det går på förskolan?

Är besviken på "min" avdelning, otroligt lite sjukdomsinformation i vanliga fall också men så svårt är det inte att bara hojta till när man lämnar barnet att det går magsjuka? Eller bara sätta upp en lapp i hallen.

Är extra sur då vi ska ha barnvakt över natten för första gången på tre år för att vi ska göra något roligt (hade i somras en gång då jag och sambons schema gick ihop, jag sluta sju på morgonen och han började sex)
Men det är väl typiskt med småbarnsåren att inget blir som man tänkt sig ;)

Imorgon ska sonen få vara hemma, hade kunnat vara det idag med bara jag hade vetat om sjukdomen.
Alltså, om jag skulle ha mina barn hemma så fort det går sjukdomar på förskolan så skulle nog min chef bli ganska missnöjd. Jag får vab:a med sjukt barn men inte i förebyggande syfte. Och magsjuka går inte en dag, det går i regel i 2-3 veckor innan man vet ganska säkert att det lugnat ner sig.

Hos oss brukar det stå på whiteboarden i hallen om det går vattkoppor eller magsjuka. Nån gång även vid blåsor. Det är ju inte så att det påverkar om jag lämnar barnen eller inte, däremot kan jag ju vara lite extra uppmärksam på mitt eget barn och kanske förhindra att jag lämnar ett magsjukt barn som jag tror bara har lite morgonillamående för att han/hon inte ätit frukost än tex. Eller att man noterar dom där två prickarna lite extra och kanske snabbare kan upptäcka tex vattkoppor tidigt.

Om du vill att de skriver på tavlan om det går magsjuka, fråga om det går att ordna.

Alltså, om jag skulle ha mina barn hemma så fort det går sjukdomar på förskolan så skulle nog min chef bli ganska missnöjd. Jag får vab:a med sjukt barn men inte i förebyggande syfte. Och magsjuka går inte en dag, det går i regel i 2-3 veckor innan man vet ganska säkert att det lugnat ner sig.
Men är det någon som har skrivit att de vabbar (dvs stannar hemma från jobbet med ersättning av försäkringskassan) i förebyggande syfte? Det är ju föräldralediga, studerande och hemarbetande som skriver att de ibland gör så.

Men är det någon som har skrivit att de vabbar (dvs stannar hemma från jobbet med ersättning av försäkringskassan) i förebyggande syfte? Det är ju föräldralediga, studerande och hemarbetande som skriver att de ibland gör så.
Då kan man be personalen meddela på tavlan om det är möjligt.

Då kan man be personalen meddela på tavlan om det är möjligt.
Ja? Men det jag reagerade på i ditt inlägg var alltså att det inte är tillåtet att vabba (dvs vara hemma från jobbet med ersättning från FK) med friska barn i förebyggande syfte. Det är det ju ingen som planerar att vara?

Ja? Men det jag reagerade på i ditt inlägg var alltså att det inte är tillåtet att vabba (dvs vara hemma från jobbet med ersättning från FK) med friska barn i förebyggande syfte. Det är det ju ingen som planerar att vara?
Det har jag inte påstått heller. Du behöver inte ta illa upp. ;)

Idag hörde jag ngt av det värsta på temat förhindra smittspridning av magsjuka.

Min äldsta dotter går i första klass och idag berätta hon att D blivit sjuk och kräks men på toaletten (bra att det var där tänker jag) men sen kräktes han en gång till i klassrummet (åh, nej men han sitter iaf nte brevid mitt basen). Men det gjode inget för jag och M torkade upp :nailbiting::arghh:

Hur kan man som lärare tillåta att andra elever torkar upp efter ett barn som kräkts? (Läraren var i klassrummet).

Nu är det väl bara att vänta på magsjuka här hemma

Idag hörde jag ngt av det värsta på temat förhindra smittspridning av magsjuka.

Min äldsta dotter går i första klass och idag berätta hon att D blivit sjuk och kräks men på toaletten (bra att det var där tänker jag) men sen kräktes han en gång till i klassrummet (åh, nej men han sitter iaf nte brevid mitt basen). Men det gjode inget för jag och M torkade upp :nailbiting::arghh:

Hur kan man som lärare tillåta att andra elever torkar upp efter ett barn som kräkts? (Läraren var i klassrummet).

Nu är det väl bara att vänta på magsjuka här hemma
Herregud :eek::banghead:

Det var väl en hel del i tråden som tyckte det var självklart att hålla barnen hemma i förebyggande syfte?
Inte om alternativet var att vara på jobbet. Det var ju föräldralediga/hemmaarbetande som tyckte de kunde hålla barnen hemma vid sådana tillfällen.

Liknande trådar

Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 621
Senast: Soapbubble
·
Småbarn Mitt barn fyller snart två år och gör sin första vinter på förskola. Just nu är vi mitt inne i säsongens första magsjuka. Mitt barn blev...
2
Svar
38
· Visningar
5 362
Senast: et_flickan
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka