Förskolans rutiner vid magsjuka

Här har man skickat ut epost åt alla med info och rutiner. Tex "vi rekommenderar att barnet är hemma 48h efter sista kräkningen" eller liknande, beroende på sjukdom.

Vi sätter upp lapp i hallen, både när det är barn på avdelningen som blivit drabbade och när det är på en annan avdelning. Vi mailar även våra föräldrar och talar om det.

Bra jobbat!
Vem kvittar ju, löjligt att vilja veta det.

Det är väl inte löjligt? Min äldsta t ex är som ler och långhalm med sin bästa kompis, så det den ena får har snart den andra också. Om däremot något barn på annan avdelning har ngt, så är smittrisken betydligt mindre. Om man nu är en sån förälder som försöker undvika att barnen blir sjuka.

För egen del har jag inte riktigt sett poängen med det, allt som finns på förskolan sprids ju runt ändå, och har de inte blivit sjuka där så finns det nya möjligheter på bussen eller tåget hem, eller så kan jag eller min man dra på oss ngt på jobbet. Det finns oändliga möjligheter att bli sjuk, och en förskola är ju rena petriskålen för i princip allt en normal människa kan drabbas av. Går det t ex magsjuka eller vattkoppor, eller något annat smittsamt, så kan man ju kallt räkna med att hela familjen kommer utsättas för smitta, oftast innan man ens vet om att det är något på gång. Så att ha barn på förskola, och försöka undvika sjukdom, det känns lite som att jobba i stall i vita kläder och försöka undvika att bli det minsta smutsig. Det är liksom kört från början, och ingen större mening att ens försöka. Det immunförsvaret inte förhindrar kommer man att få, och med tiden blir man ju tack och lov lite mindre känslig i takt med att immunförsvaret tränas upp.

Vad har er förskola för rutiner vid magsjuka? Berättar de för er om det går på förskolan?

Är besviken på "min" avdelning, otroligt lite sjukdomsinformation i vanliga fall också men så svårt är det inte att bara hojta till när man lämnar barnet att det går magsjuka? Eller bara sätta upp en lapp i hallen.

Är extra sur då vi ska ha barnvakt över natten för första gången på tre år för att vi ska göra något roligt (hade i somras en gång då jag och sambons schema gick ihop, jag sluta sju på morgonen och han började sex)
Men det är väl typiskt med småbarnsåren att inget blir som man tänkt sig ;)

Imorgon ska sonen få vara hemma, hade kunnat vara det idag med bara jag hade vetat om sjukdomen.

Jag skulle snarare skickat barnet till dagis omgående, oftast är det ju bara max 24 timmar de kräks, med lite tur skulle han hinna smittas, bli sjuk och ha kräkts färdigt innan helgen, så kan ni göra vad ni planerat under helgen.

Det är väl inte löjligt? Min äldsta t ex är som ler och långhalm med sin bästa kompis, så det den ena får har snart den andra också. Om däremot något barn på annan avdelning har ngt, så är smittrisken betydligt mindre. Om man nu är en sån förälder som försöker undvika att barnen blir sjuka.

För egen del har jag inte riktigt sett poängen med det, allt som finns på förskolan sprids ju runt ändå, och har de inte blivit sjuka där så finns det nya möjligheter på bussen eller tåget hem, eller så kan jag eller min man dra på oss ngt på jobbet. Det finns oändliga möjligheter att bli sjuk, och en förskola är ju rena petriskålen för i princip allt en normal människa kan drabbas av. Går det t ex magsjuka eller vattkoppor, eller något annat smittsamt, så kan man ju kallt räkna med att hela familjen kommer utsättas för smitta, oftast innan man ens vet om att det är något på gång. Så att ha barn på förskola, och försöka undvika sjukdom, det känns lite som att jobba i stall i vita kläder och försöka undvika att bli det minsta smutsig. Det är liksom kört från början, och ingen större mening att ens försöka. Det immunförsvaret inte förhindrar kommer man att få, och med tiden blir man ju tack och lov lite mindre känslig i takt med att immunförsvaret tränas upp.
Men räcker det inte att veta just det om det är ett barn i ditt barns närhet ełler någon som hen aldrig i är i närheten av? Varför behöver man veta vem?

Jag skulle snarare skickat barnet till dagis omgående, oftast är det ju bara max 24 timmar de kräks, med lite tur skulle han hinna smittas, bli sjuk och ha kräkts färdigt innan helgen, så kan ni göra vad ni planerat under helgen.
Fast inte nu va, säg att han smittats idag (torsdag), kräks imorgon fredag. Räknas då som smittfri först söndag.

Herregud, jag hoppas du inte är seriös

Dessutom har de regeln att inget syskon får vara där om det går magsjuka hemma. Det finns alltså de som lämnat 1 barn på förskola när det andra barnet är hemma med magsjuka... :banghead:

Fast den regeln får INTE förskolan ha, det är en rekomendation men förskolan har ingen rätt att förbjuda friska barn att gå på förskolan....

Sjukt irriterande när man jobbar på förskola och vet om att folk lämnar barn med sjuka syskon på dagis men somsagt enligt lag kan vi inte förbjuda dem.

Det är väl inte löjligt? Min äldsta t ex är som ler och långhalm med sin bästa kompis, så det den ena får har snart den andra också. Om däremot något barn på annan avdelning har ngt, så är smittrisken betydligt mindre.

Löjligt skulle jag inte kalla det, men jag vet inte om du blivit så glad om pedagogerna på er förskola gick runt och pratade om dit barn med andra föräldrar. Erfarenhet säger också att är barnen som ler och långhalm, så brukar föräldrarna också prata med varandra och man brukar rätt snabbt få veta om det är barn i den närmaste kretsen runt sitt eget som är smittad.

Herregud, jag hoppas du inte är seriös

Varför det? Ska du hålla barnet hemma en vecka eller tio dagar varje gång det går magsjuka på förskolan - det är ju inte heller hållbart i längden. Magsjuka är såklart lite jobbigt, men inte hela världen, och riktigt sjuk så att man kräks är man ju ofta inte ens ett dygn. Går det på dagis får man räkna med att barnen blir smittade, har man tur är det en sort de är immuna mot, men annars är det väl lika bra att få det överstökat, särskilt om ni har planer om några dagar som ni gärna vill kunna genomföra?

Fast inte nu va, säg att han smittats idag (torsdag), kräks imorgon fredag. Räknas då som smittfri först söndag.

Visst, men han skulle väl ändå inte gå på förskolan till helgen? Smittas idag, kräks på fredag, hemma med barnvakt som planerat under helgen. Förskola på måndag. Ett kräkande barn vill man kanske inte lämna hos barnvakt, men såvida inte barnvakten är så magsjukerädd att de inte ställer upp så och det inte funkar av den anledningen, så brukar ju barnen annars vara rätt pigga de två karensdagarna, så att man kan lämna till barnvakt.

Fast den regeln får INTE förskolan ha, det är en rekomendation men förskolan har ingen rätt att förbjuda friska barn att gå på förskolan....

Sjukt irriterande när man jobbar på förskola och vet om att folk lämnar barn med sjuka syskon på dagis men somsagt enligt lag kan vi inte förbjuda dem.

Varför är det irriterande? Alla barn på förskolan kommer ju ändå smittas, smittan kommer ju därifrån i första läget, så enda chansen att inte bli sjuk när magsjukan går är ju att vara immun. Och då blir man ju varken mer eller mindre sjuk av att vara hemma.

Oberoende av sjukdom så har vi aldrig friska syskon hemma, hur kul är det för den friska att behöva sitta inne med ett sjukt syskon hela dagen? Det blir ju en aptrist dag för den friska. Och med tanke på inkubationstiden, och hur barnen umgås med närkontakt huller om buller på förskola, så kommer ju ändå alla bli smittade. Vill man att barnen håller sig friska, så är det enda vettiga enligt min mening att öht inte ha dem på förskola, sätter de sin fot på en förskola får man räkna med att de får allt man kan få men inte vaccinera sig mot förr eller senare. Man får se det som boot camp för immunförsvaret. ;)

Det räcker ju med den vab som blir när de faktiskt är sjuka, plus karantänsdagarna efteråt, ska de också vara hemma när de är helt friska blir det ju inget kvar...

Men räcker det inte att veta just det om det är ett barn i ditt barns närhet ełler någon som hen aldrig i är i närheten av? Varför behöver man veta vem?

För mig spelar det ingen roll, som sagt, eftersom barnen går på förskola kommer de ändå att utsättas för en massa smittor varje dag, så en mer eller mindre spelar ingen roll för min del.

Men om man nu är en förälder som försöker undvika smitta (verkar fullkomligt hopplöst, om du frågar mig), så kan jag tänka mig att man kanske vill veta.

Liknande trådar

Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 621
Senast: Soapbubble
·
Småbarn Mitt barn fyller snart två år och gör sin första vinter på förskola. Just nu är vi mitt inne i säsongens första magsjuka. Mitt barn blev...
2
Svar
38
· Visningar
5 363
Senast: et_flickan
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 836

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka