Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är väl självklartVi får inte berätta vem.
Ja, det finns verkligen idioter överallt!Inte för alla. :-) Det har varit ganska många som blivit sura över att vi inte berättar det.
Bra jobbat!
Vem kvittar ju, löjligt att vilja veta det.
Vad har er förskola för rutiner vid magsjuka? Berättar de för er om det går på förskolan?
Är besviken på "min" avdelning, otroligt lite sjukdomsinformation i vanliga fall också men så svårt är det inte att bara hojta till när man lämnar barnet att det går magsjuka? Eller bara sätta upp en lapp i hallen.
Är extra sur då vi ska ha barnvakt över natten för första gången på tre år för att vi ska göra något roligt (hade i somras en gång då jag och sambons schema gick ihop, jag sluta sju på morgonen och han började sex)
Men det är väl typiskt med småbarnsåren att inget blir som man tänkt sig
Imorgon ska sonen få vara hemma, hade kunnat vara det idag med bara jag hade vetat om sjukdomen.
Men räcker det inte att veta just det om det är ett barn i ditt barns närhet ełler någon som hen aldrig i är i närheten av? Varför behöver man veta vem?Det är väl inte löjligt? Min äldsta t ex är som ler och långhalm med sin bästa kompis, så det den ena får har snart den andra också. Om däremot något barn på annan avdelning har ngt, så är smittrisken betydligt mindre. Om man nu är en sån förälder som försöker undvika att barnen blir sjuka.
För egen del har jag inte riktigt sett poängen med det, allt som finns på förskolan sprids ju runt ändå, och har de inte blivit sjuka där så finns det nya möjligheter på bussen eller tåget hem, eller så kan jag eller min man dra på oss ngt på jobbet. Det finns oändliga möjligheter att bli sjuk, och en förskola är ju rena petriskålen för i princip allt en normal människa kan drabbas av. Går det t ex magsjuka eller vattkoppor, eller något annat smittsamt, så kan man ju kallt räkna med att hela familjen kommer utsättas för smitta, oftast innan man ens vet om att det är något på gång. Så att ha barn på förskola, och försöka undvika sjukdom, det känns lite som att jobba i stall i vita kläder och försöka undvika att bli det minsta smutsig. Det är liksom kört från början, och ingen större mening att ens försöka. Det immunförsvaret inte förhindrar kommer man att få, och med tiden blir man ju tack och lov lite mindre känslig i takt med att immunförsvaret tränas upp.
Fast inte nu va, säg att han smittats idag (torsdag), kräks imorgon fredag. Räknas då som smittfri först söndag.Jag skulle snarare skickat barnet till dagis omgående, oftast är det ju bara max 24 timmar de kräks, med lite tur skulle han hinna smittas, bli sjuk och ha kräkts färdigt innan helgen, så kan ni göra vad ni planerat under helgen.
Man får locka med något riktigt bra! Min som ska få vara hemma med farfar imorgon, det är det bästa han vet så han är hellre där än på dagis.
Herregud, jag hoppas du inte är seriösJag skulle snarare skickat barnet till dagis omgående, oftast är det ju bara max 24 timmar de kräks, med lite tur skulle han hinna smittas, bli sjuk och ha kräkts färdigt innan helgen, så kan ni göra vad ni planerat under helgen.
"Du får äta hur mycket glass bara du följer med" sägs med en lätt desperat ton.Jag får muta med fika kanske
Dessutom har de regeln att inget syskon får vara där om det går magsjuka hemma. Det finns alltså de som lämnat 1 barn på förskola när det andra barnet är hemma med magsjuka...
Så gör vi också.Här har man skickat ut epost åt alla med info och rutiner. Tex "vi rekommenderar att barnet är hemma 48h efter sista kräkningen" eller liknande, beroende på sjukdom.
Det är väl inte löjligt? Min äldsta t ex är som ler och långhalm med sin bästa kompis, så det den ena får har snart den andra också. Om däremot något barn på annan avdelning har ngt, så är smittrisken betydligt mindre.
Herregud, jag hoppas du inte är seriös
Fast inte nu va, säg att han smittats idag (torsdag), kräks imorgon fredag. Räknas då som smittfri först söndag.
Fast den regeln får INTE förskolan ha, det är en rekomendation men förskolan har ingen rätt att förbjuda friska barn att gå på förskolan....
Sjukt irriterande när man jobbar på förskola och vet om att folk lämnar barn med sjuka syskon på dagis men somsagt enligt lag kan vi inte förbjuda dem.
Men räcker det inte att veta just det om det är ett barn i ditt barns närhet ełler någon som hen aldrig i är i närheten av? Varför behöver man veta vem?