Förskolans rutiner vid magsjuka

Hos oss hänger en skylt pa ytterdörren när det gar nagon smittsam sjukdom.

Intressant (tycker jag i alla fall) är att man här sällan talar om nagon 48-timmarsregel eller har syskon hemma för säkerhets skull. Trots det verkar vi ha färre "förskoleepidemier" här (Tyskland) än ni i Sverige (jag, jag vet att jag generaliserar grovt, men baserat pa vad jag hör om svenska förskolor och hur mycket folk verkar behöva vabba). Jag verkar vara typ den enda som har storebror hemma när smasyskonen kräks (mest för att det är stökigt med hämtning och lämning när man maste släpa med tva magsjuka smasyskon.)

Varför är det irriterande? Alla barn på förskolan kommer ju ändå smittas, smittan kommer ju därifrån i första läget, så enda chansen att inte bli sjuk när magsjukan går är ju att vara immun. Och då blir man ju varken mer eller mindre sjuk av att vara hemma.

Oberoende av sjukdom så har vi aldrig friska syskon hemma, hur kul är det för den friska att behöva sitta inne med ett sjukt syskon hela dagen? Det blir ju en aptrist dag för den friska. Och med tanke på inkubationstiden, och hur barnen umgås med närkontakt huller om buller på förskola, så kommer ju ändå alla bli smittade. Vill man att barnen håller sig friska, så är det enda vettiga enligt min mening att öht inte ha dem på förskola, sätter de sin fot på en förskola får man räkna med att de får allt man kan få men inte vaccinera sig mot förr eller senare. Man får se det som boot camp för immunförsvaret. ;)

Det räcker ju med den vab som blir när de faktiskt är sjuka, plus karantänsdagarna efteråt, ska de också vara hemma när de är helt friska blir det ju inget kvar...
Nej alla kommer INTE få det endå och eftersom jag har en fristående 5årsgrupp i egen byggnad så näh vi blir inte automatiskt smittade.

Barn dör inte av att vara hemma och varför skulle barnet behöva ha tråkigt hemma bara för att denne inte har en kompis att leka med?

Håll syskonen hemma för att minska smittspridningen! Detta är alltså direkta råd från 1177.

Att man har en åsikt likt din är helt oförsvarbart i min mening, självklart undviker man smittspridning i så stor utsträckning som möjligt om inte annat med tanke på att det finns barn på förskolan som kanske inte är kärnfrisk i grunden och att exempelvis kraftig vinterkräksjuka kan vara förenat med livsfara.
Det är INTE okej att låta smittbärare vara på förskolan för att barnet ska slippa ha tråkigt några dagar och där med istället riskera andras hälsa?!

Visst, men han skulle väl ändå inte gå på förskolan till helgen? Smittas idag, kräks på fredag, hemma med barnvakt som planerat under helgen. Förskola på måndag. Ett kräkande barn vill man kanske inte lämna hos barnvakt, men såvida inte barnvakten är så magsjukerädd att de inte ställer upp så och det inte funkar av den anledningen, så brukar ju barnen annars vara rätt pigga de två karensdagarna, så att man kan lämna till barnvakt.
Det kanske är så på ert dagis men inte vårt.
Vi har magsjuka ungefär en gång om året och väldigt lite smitta överlag då vi tar hem våra barn istället för att låta dem bli sjuka.
Är mest för barnets skull det får vara hemma, så kul är det inte att antingen vara sjuk eller tvingas till dagis när det håller på att bli sjukt.
Jag tycker bättre om mitt barn än mina helgplaner

Visst, men han skulle väl ändå inte gå på förskolan till helgen? Smittas idag, kräks på fredag, hemma med barnvakt som planerat under helgen. Förskola på måndag. Ett kräkande barn vill man kanske inte lämna hos barnvakt, men såvida inte barnvakten är så magsjukerädd att de inte ställer upp så och det inte funkar av den anledningen, så brukar ju barnen annars vara rätt pigga de två karensdagarna, så att man kan lämna till barnvakt.
Visst, jag lämnar barnet hos sjuksköterskan som ska ta hand om patienter nästa morgon.
Mitt barn, mitt ansvar är mitt motto och i det ingår inte att lämna honom hos barnvakt när han är sjuk.

Nej alla kommer INTE få det endå och eftersom jag har en fristående 5årsgrupp i egen byggnad så näh vi blir inte automatiskt smittade.

Barn dör inte av att vara hemma och varför skulle barnet behöva ha tråkigt hemma bara för att denne inte har en kompis att leka med?

Håll syskonen hemma för att minska smittspridningen! Detta är alltså direkta råd från 1177.

Att man har en åsikt likt din är helt oförsvarbart i min mening, självklart undviker man smittspridning i så stor utsträckning som möjligt om inte annat med tanke på att det finns barn på förskolan som kanske inte är kärnfrisk i grunden och att exempelvis kraftig vinterkräksjuka kan vara förenat med livsfara.
Det är INTE okej att låta smittbärare vara på förskolan för att barnet ska slippa ha tråkigt några dagar och där med istället riskera andras hälsa?!

Barn som är infektionskänsliga skulle jag aldrig i livet ha på en vanlig förskola, det är ju att be om problem. Så mycket elaka förkylningar, magsjukor, ögoninflammationer, eller vad man nu kan komma på som cirkulerar på en förskola vet jag ingen annanstans i samhället man kan hitta, så förskolan är väl ungefär det sista stället på planeten jag skulle vilja ha ett barn som inte tål att bli sjukt. En kompis till mig har ett infektionskänsligt barn, och åtminstone de första tre åren på förskola var barnet hemma sjukt drygt hälften av dagarna i genomsnitt.

Anledningen till att det är tråkigt hemma är såklart att man inte kan gå ut, och föräldern är upptagen med det sjuka barnet. Så man får sitta inne och uggla utan nån att leka med hela dagen. Troligen är det ju större chans att de blir smittade med något på förskolan än hemma, dessutom, även om syskonet är sjukt, för hemma finns ju bara en sjukling, på förskolan är det 60 barn som kan vara smittade med det ena eller andra. Så ska man förhindra att barnen får något det kan smitta andra med, så borde de aldrig vara på förskolan. Mycket större risk att de kommer hem med något från förskolan, än att de tar något dit.

Vår förskola har 60 barn i gemensamma utrymmen, självklart får alla allt, i princip. Det är bara att acceptera.

Visst, jag lämnar barnet hos sjuksköterskan som ska ta hand om patienter nästa morgon.
Mitt barn, mitt ansvar är mitt motto och i det ingår inte att lämna honom hos barnvakt när han är sjuk.

Det är väl upp till barnvakten att bestämma? Vi har ofta barnvakt när barnen är sjuka, just för att de är sjuka. Det är ju då man behöver barnvakten, det är inte alla yrken det funkar att lite hipp som happ vabba en vecka eller två. Men givetvis, man informerar ju barnvakten, så att de kan fatta ett eget beslut. Ett karensbarn är ju sällan särskilt sjukt, så den där feberfria dagen eller kräkfria 48 timmarna är ju inte barnet särskilt jobbigt att ta hand om. Såvida barnvakten inte är rädd att bli smittad så ser jag inte riktigt problemet?

Barn som är infektionskänsliga skulle jag aldrig i livet ha på en vanlig förskola, det är ju att be om problem. Så mycket elaka förkylningar, magsjukor, ögoninflammationer, eller vad man nu kan komma på som cirkulerar på en förskola vet jag ingen annanstans i samhället man kan hitta, så förskolan är väl ungefär det sista stället på planeten jag skulle vilja ha ett barn som inte tål att bli sjukt. En kompis till mig har ett infektionskänsligt barn, och åtminstone de första tre åren på förskola var barnet hemma sjukt drygt hälften av dagarna i genomsnitt.

Anledningen till att det är tråkigt hemma är såklart att man inte kan gå ut, och föräldern är upptagen med det sjuka barnet. Så man får sitta inne och uggla utan nån att leka med hela dagen. Troligen är det ju större chans att de blir smittade med något på förskolan än hemma, dessutom, även om syskonet är sjukt, för hemma finns ju bara en sjukling, på förskolan är det 60 barn som kan vara smittade med det ena eller andra. Så ska man förhindra att barnen får något det kan smitta andra med, så borde de aldrig vara på förskolan. Mycket större risk att de kommer hem med något från förskolan, än att de tar något dit.

Vår förskola har 60 barn i gemensamma utrymmen, självklart får alla allt, i princip. Det är bara att acceptera.
Här finns inget annat än dagis i hela kommunen så vi har barn som är hjärtsjuka på dagis, vilket gör det hela ännu värre.

Det är väl upp till barnvakten att bestämma? Vi har ofta barnvakt när barnen är sjuka, just för att de är sjuka. Det är ju då man behöver barnvakten, det är inte alla yrken det funkar att lite hipp som happ vabba en vecka eller två. Men givetvis, man informerar ju barnvakten, så att de kan fatta ett eget beslut. Ett karensbarn är ju sällan särskilt sjukt, så den där feberfria dagen eller kräkfria 48 timmarna är ju inte barnet särskilt jobbigt att ta hand om. Såvida barnvakten inte är rädd att bli smittad så ser jag inte riktigt problemet?
Här får inte barnvakten bli smittad så det finns ett problem ja.
De 48 timmarna är också ofta för lite, men det är en annan fråga.

Men, problemet med din frågeställning var snarare att det är elakt mot barnet

Det kanske är så på ert dagis men inte vårt.
Vi har magsjuka ungefär en gång om året och väldigt lite smitta överlag då vi tar hem våra barn istället för att låta dem bli sjuka.
Är mest för barnets skull det får vara hemma, så kul är det inte att antingen vara sjuk eller tvingas till dagis när det håller på att bli sjukt.
Jag tycker bättre om mitt barn än mina helgplaner

Så om ett barn på förskolan blir sjukt, då tar alla andra hem sina barn? Dvs, så fort något barn är sjukt så stänger förskolan, i princip?

Hinner ni alls jobba? Och varför är ni så paniskt rädda för sjukdom? Det är ju mest första månaderna barnen är sjuka mycket, sen blir de immuna. Magsjuka har barnen fått inte ens en gång om året sen de började förskolan, så det verkar ju inte som "hålla dem hemma"-metoden egentligen gör så stor skillnad? Vår förra förskola hade separata avdelningar där barnen hölls åtskilda i grupper om 15, och trots mycket generösare karantänsregler vid sjukdom, så var de knappt alls sjuka där. På nuvarande dagis är de superpetiga, långa karantäner och skickar hem barnen så fort de nyser (ett antal vabbdagar har gått åt för helt friska barn där personalen trott att de haft vattkoppor eller magsjuka eller nåt annat), men det är 60 barn på samma utrymme, och det är väl säkert fyra-fem gånger så mycket smittor som går runt. Så min slutsats är att jämfört med hur mycket de får genom förskolan, så är det man kan förebygga med att hålla dem hemma en piss i Mississippi.

Sen förstår jag inte varför man inte tycker om sina barn ifall man lämnar dem med en omtyckt och efterlängtad barnvakt, men det är kanske en annan fråga. Det känns onödigt svartvitt, det finns väl ingen motsättning mellan att ha barnvakt en gång vart tredje år, och tycka om sina barn? :confused:

Här finns inget annat än dagis i hela kommunen så vi har barn som är hjärtsjuka på dagis, vilket gör det hela ännu värre.

Det verkar ju fruktansvärt olämpligt. I princip vilket ställe som helst är ju bättre än en förskola för nån som är infektionskänslig. Vad jag har hört av läkare är barn mellan 2 och 5 ungefär det absolut värsta som finns i infektionsväg, de är i praktiken vandrande sjukdomshärdar, så att tillbringa dagarna tillsammans med ett gäng barn i den åldern om man inte tål att bli sjuk verkar verkligen inte lämpligt.

Men om ni nu bor så att det bara finns en enda förskola, så förstår jag att man får ha det så och göra det bästa av det, men på många ställen finns ju annars fler än en förskola att välja på, och särskilt känsliga barn kan gå på en särskild avdelning med andra regler och rutiner för att förhindra sjukdom så långt det är möjligt.

Här får inte barnvakten bli smittad så det finns ett problem ja.
De 48 timmarna är också ofta för lite, men det är en annan fråga.

Men, problemet med din frågeställning var snarare att det är elakt mot barnet

Är det elakt mot barnet att få vara med barnvakten? I så fall är ju barnvakten olämplig, oavsett om barnet är friskt eller sjukt.

Så om ett barn på förskolan blir sjukt, då tar alla andra hem sina barn? Dvs, så fort något barn är sjukt så stänger förskolan, i princip?

Hinner ni alls jobba? Och varför är ni så paniskt rädda för sjukdom? Det är ju mest första månaderna barnen är sjuka mycket, sen blir de immuna. Magsjuka har barnen fått inte ens en gång om året sen de började förskolan, så det verkar ju inte som "hålla dem hemma"-metoden egentligen gör så stor skillnad? Vår förra förskola hade separata avdelningar där barnen hölls åtskilda i grupper om 15, och trots mycket generösare karantänsregler vid sjukdom, så var de knappt alls sjuka där. På nuvarande dagis är de superpetiga, långa karantäner och skickar hem barnen så fort de nyser (ett antal vabbdagar har gått åt för helt friska barn där personalen trott att de haft vattkoppor eller magsjuka eller nåt annat), men det är 60 barn på samma utrymme, och det är väl säkert fyra-fem gånger så mycket smittor som går runt. Så min slutsats är att jämfört med hur mycket de får genom förskolan, så är det man kan förebygga med att hålla dem hemma en piss i Mississippi.

Sen förstår jag inte varför man inte tycker om sina barn ifall man lämnar dem med en omtyckt och efterlängtad barnvakt, men det är kanske en annan fråga. Det känns onödigt svartvitt, det finns väl ingen motsättning mellan att ha barnvakt en gång vart tredje år, och tycka om sina barn? :confused:

Då de flesta har två föräldrar hinner vi jobba utan problem, vi bor på landsbygden och många arbetar hemifrån. Paniskt rädda är vi inte, men det är skillnad på förkylning och magsjuka i vad som är värst för familj och barn. Förra veckan tog jag hem ungen till en kompis med förkylning så kan inte säga att jag är överdrivet rädd.

Dagis stänger inte men antalet barn går ner så de får slå ihop avdelningar och alla som kan vara hemma är hemma. Men vi har otroligt lite smittor också och aldrig något som tar omtag :) Så jag tror vår metod fungerar utmärkt och resulterar i mindre VABB dagar.
Sen har jag inte tagit hem honom vid vattenkoppor då jag försökte smitta honom med det. Men det som han inte kan få något längre tids skydd mot undviker vi.

Jag tycker inte det är okej att lämna iväg ett barn som smittar till barnvakt nej oavsett vad barnet tycker då barnet inte är vuxet nog än att ta sådana beslut.
Oavsett hur ofta man har barnvakt eller ej.

Det verkar ju fruktansvärt olämpligt. I princip vilket ställe som helst är ju bättre än en förskola för nån som är infektionskänslig. Vad jag har hört av läkare är barn mellan 2 och 5 ungefär det absolut värsta som finns i infektionsväg, de är i praktiken vandrande sjukdomshärdar, så att tillbringa dagarna tillsammans med ett gäng barn i den åldern om man inte tål att bli sjuk verkar verkligen inte lämpligt.

Men om ni nu bor så att det bara finns en enda förskola, så förstår jag att man får ha det så och göra det bästa av det, men på många ställen finns ju annars fler än en förskola att välja på, och särskilt känsliga barn kan gå på en särskild avdelning med andra regler och rutiner för att förhindra sjukdom så långt det är möjligt.
Vi har två förskolor och om man inte vill åka några mil är det vad som erbjuds. I detta fallet är det just magsjuka som är det värsta, en vanlig förkylning går bra. Barnen gick hemma så lång tid som möjligt, så tror de inte kom innan det var dags för den äldre barngruppen.
Men vi har blivit tillfrågade om att ha andra rutiner runt magsjuka och kontakta dagis direkt. Detta gör mig ännu mer upprörd, även fast barnens föräldrar säkert blev kontaktade direkt.

Är det elakt mot barnet att få vara med barnvakten? I så fall är ju barnvakten olämplig, oavsett om barnet är friskt eller sjukt.
Ja, jag tycker barnet ska få vara hemma med förälder som "kan" barnet. Men det är självklart min åsikt.
Sen kan det erkännas att jag är väldigt hård kring mitt barn och hans sjukdomar (kan inte ens släppa iväg sambon själv på ett bvc besök) men var mycket sjuk själv som liten med sjukhusbesök som varade längre stunder så jag är nog skadad. Har hela ett friskt syskon av tre dessutom, hjälper till verkligen :D

Detta kan säkert också bottna i att det sällan var mina föräldrar som tog hand om mig när jag var sjuk.

Sen för oss är det inte så schysst att smitta ner barnvakten, speciellt då hen inte är ledig och är egentligen partnern som är barnvakt. Kan få förödande konsekvenser att få in magsjuka på sjukhus med redan nedsatta patienter.

Vi hade möte på förskolan om just magsjuka där både personalen och absoluta huvuddelen av föräldrarna vill att ev. smittbärande syskon ska vara hemma. Det köper jag totalt när det gäller förskolebarn men det fungerar inte när man har äldre syskon med skolplikt. Vi har ytterst sällan magsjuka som går runt på avdelningen, jag tror att det beror just på att föräldrarna solidariskt håller hemma smittbärande syskon. Jag tror också att det är positivt att de barn som sover, sover utomhus

En vän har ett hjärtsjukt barn, som dessutom har en del andra speciella behov (icke fysiska). Hen går på "vanlig" förskola trots att de bor i större stad. Det verkar vanligt och något annat alternativ finns inte. På dig låter det som att det är hopplöst att ens försöka begränsa smittspridning men så är det inte. Förskolor som satsat på just detta har lyckats bra, i alla fall när det handlar om calicivirus.

Varför är det irriterande? Alla barn på förskolan kommer ju ändå smittas, smittan kommer ju därifrån i första läget, så enda chansen att inte bli sjuk när magsjukan går är ju att vara immun. Och då blir man ju varken mer eller mindre sjuk av att vara hemma.

Nej, alla barn kommer inte smittas. Det beror väldigt mycket på förskolans rutiner och på hur väl föräldrarna följer rekommendationerna. Smittan kommer ju inte heller från förskolan i första läget (om inte t.ex. mat som ätits där varit smittad, då kan man väl kanske säga att det kommer därifrån) utan från att ett barn lämnats där när det fortfarande smittar eller haft oturen att insjukna där (men smittats tidigare). Sen är smittan igång, men är inte alls omöjlig att begränsa.

Vad har er förskola för rutiner vid magsjuka? Berättar de för er om det går på förskolan?

Vi har en whiteboard-tavla där det står ifall det går magsjuka, vattenkoppor, löss, skabb osv.

Att veta vem eller vilka barn som smittar är helt oväsentligt för mig eftersom mitt barn delar lokal med alla barn. Av samma anledning kommer även sonen hållas hemma ifall det går något på förskolan lagom till att småsyskon beräknas föda. Sen blir sonen hemma 3 veckor, och kommer bara gå 15 tim ifall förskolan är "smittfri". Alla följer inte riktlinjer för när ett barn är frisk igen och kan återgå till förskola/skola :banghead::banghead:

Alltså, antingen är man väl ledig, och då är barnen hemma oavsett, eller så jobbar man, och då måste ju barnen gå på förskolan oavsett? Man kan ju inte vabba i förebyggande syfte?

Så jag fattar inte riktigt, hur gör ni som "håller barnen hemma", tar semester med några timmars varsel?

Jo, jag som har eget företag kan ofta pussla med tiderna för att kunna vara hemma om något så hemskt som magsjuka går :wtf:.

Har sagt att jag vill att de ska ringa om något bryter ut så att vi kan hålla oss borta :yuck:

Liknande trådar

Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 621
Senast: Soapbubble
·
Småbarn Mitt barn fyller snart två år och gör sin första vinter på förskola. Just nu är vi mitt inne i säsongens första magsjuka. Mitt barn blev...
2
Svar
38
· Visningar
5 363
Senast: et_flickan
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 836

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka