Förskolans rutiner vid magsjuka

Detta får mig också att tro att våra smittor har att göra med klimatet

Enligt gamla Smittskyddsinstitutet tror man att det ökar just dessa månader för att man är inomhus mer då samt eventuellt att man är mer mottaglig pga kylan. Calici förekommer dock i hela världen.

(känner mig som en uppslagsbok gällande calici :p )

Det finns även föräldrar som är infektionskänsliga, inte bara barn.

Det där minns jag var jäkligt tufft när min pappa var sjuk i cancer. Blev det förkylningar hemma fick han läggas in i perioder så när extremförkylda klasskamrater kom till skolan och hostade rakt ut var det enda jag kunde tänka på att det kanske skulle dröja ett par veckor innan vi fick se pappa igen om jag blev smittad.

Detta får mig också att tro att våra smittor har att göra med klimatet
Så kan det så klart vara. Men det var alltså inte vad den där studien visade. Det är något lite underligt i det väldigt vanliga sättet att när man hör pyttelite om någon studie, genast utan att ha något alls på fötterna - eftersom man ju har hört så lite - bestämma sig för att man själv säkert ser luckor i studien och faktorer som de som utförde studien inte har tänkt på. Jag tycker att vi ser det slående ofta på buke. Jag funderar på fenomenet ibland.

Så kan det så klart vara. Men det var alltså inte vad den där studien visade. Det är något lite underligt i det väldigt vanliga sättet att när man hör pyttelite om någon studie, genast utan att ha något alls på fötterna - eftersom man ju har hört så lite - bestämma sig för att man själv säkert ser luckor i studien och faktorer som de som utförde studien inte har tänkt på. Jag tycker att vi ser det slående ofta på buke. Jag funderar på fenomenet ibland.
Och om man vill göra något åt det är det inte så svårt att länka studien.
De flesta studier har brister dessutom, konstigt vore det annars

Är man hemma och vabbar med ett sjukt barn så kan man hålla friska förskolebarn hemma med.

Det finns även föräldrar som är infektionskänsliga, inte bara barn.

Men är man så infektionskänslig så ska man väl för död och pina inte ha förskolebarn? Det låter ju galet. Och om man nu är det, välj en ur-och-skur-förskola, där är barnen mycket friskare. Friska barn går på förskolan, i min värld. Och jag tror inte de smittar varandra för att de kommer tillbaka för tidigt, utan under inkubationstiden.

Som sagt, man får se det som träning för immunförsvaret, och om man nu inte tål den träningen, så tror jag inte lösningen är att hålla barnen hemma hela tiden (skulle man följa trådens råd, så borde barnen vara hemma när de är sjuka, när någon i familjen är sjuk, eller när något barn eller vuxen på förskolan är hemma och är sjuk. Kan ju inte bli många dagar kvar att gå till förskolan då), utan att försöka hitta en annan lösning för barnomsorg än en förskola dit man ändå i praktiken inte vågar låta barnen sätta sin fot annat än undantagsvis.

Men är man så infektionskänslig så ska man väl för död och pina inte ha förskolebarn? Det låter ju galet. Och om man nu är det, välj en ur-och-skur-förskola, där är barnen mycket friskare. Friska barn går på förskolan, i min värld. Och jag tror inte de smittar varandra för att de kommer tillbaka för tidigt, utan under inkubationstiden.

Som sagt, man får se det som träning för immunförsvaret, och om man nu inte tål den träningen, så tror jag inte lösningen är att hålla barnen hemma hela tiden (skulle man följa trådens råd, så borde barnen vara hemma när de är sjuka, när någon i familjen är sjuk, eller när något barn eller vuxen på förskolan är hemma och är sjuk. Kan ju inte bli många dagar kvar att gå till förskolan då), utan att försöka hitta en annan lösning för barnomsorg än en förskola dit man ändå i praktiken inte vågar låta barnen sätta sin fot annat än undantagsvis.

Nä vad skulle jag ha gjort då? Adopterat bort barnet eller lämnat iväg honom tills han var tiillräckligt stor?

Nä vad skulle jag ha gjort då? Adopterat bort barnet eller lämnat iväg honom tills han var tiillräckligt stor?

Ur-och-skur, eller haft dem hemma? Om de ska vara hemma ändå så fort de själva, någon i familjen, eller någon på förskolan är sjuk kan det ju ändå inte bli särskilt ofta de kan vara på förskolan. På en förskola med 50-60 barn så kunde jag tänka mig att det kanske skulle bli några dagar per år de kunde gå dit, då kan man ju lika gärna vara utan, uppenbarligen har man ju i praktiken en lösning på barnomsorgen som inte inbegriper förskolan något att tala om.

Ur-och-skur, eller haft dem hemma? Om de ska vara hemma ändå så fort de själva, någon i familjen, eller någon på förskolan är sjuk kan det ju ändå inte bli särskilt ofta de kan vara på förskolan. På en förskola med 50-60 barn så kunde jag tänka mig att det kanske skulle bli några dagar per år de kunde gå dit, då kan man ju lika gärna vara utan, uppenbarligen har man ju i praktiken en lösning på barnomsorgen som inte inbegriper förskolan något att tala om.

Var skulle jag fått pengar i från, även om jag varit och fortfarande är infektionskänsliig så har jag jobbat när han var liten? Även om man är infektionskänslig så innebär det inte att man går hemma och dom perioider som jag varit sjukskriven så var jag tvingad att ha honom på förskola.

Jag hade honom på en liten privat förskola med 23 barn med föräldrar som hade vett att inte skicka dit syskon som var inne i inkubationstiden för tex influensa, magsjuka, vinterkräksjuka mm

Men alltså, denna tråd handlar ju om magsjuka och det är mestadels calicivirus som går och sprids så mycket under vintern. Och NEJ, det smittar INTE innan det bryter ut (alltså under inkubationstiden).

Men alltså, denna tråd handlar ju om magsjuka och det är mestadels calicivirus som går och sprids så mycket under vintern. Och NEJ, det smittar INTE innan det bryter ut (alltså under inkubationstiden).

Fast sen har ju diskussionen gått vidare till vab och sjukdom i allmänhet. Är man infektionskänslig så är det ju i regel inte bara magsjuka man inte tål.

Om valicivirus inte smittar innan det bryter ut så borde det väl för övrigt inte vara något problem med att friska syskon går på förskolan? De kan ju då inte smitta, varför ska de vara hemma?

Fast sen har ju diskussionen gått vidare till vab och sjukdom i allmänhet. Är man infektionskänslig så är det ju i regel inte bara magsjuka man inte tål.

Om valicivirus inte smittar innan det bryter ut så borde det väl för övrigt inte vara något problem med att friska syskon går på förskolan? De kan ju då inte smitta, varför ska de vara hemma?
Calciviruset behövs det endast mycket små mängder av för att orsaka sjukdom, mellan 100-1000 viruspartiklar. När det sjuka barnet är hemma så sprids viruspartiklar vid varje kräkning (innehåller ofta miljontals viruspartiklar) på golv, väggar, ja på ställen som man faktiskt inte tänker på. När då det till synes friska syskonet går till förskolan efter att ha vistats hemma med det sjuka barnet hamnar således viruspartiklar på händer, kläder, skor mm om man har otur. På så vis sprider det friska syskonet magsjukan vidare utan att själv vara sjuk.
Titta gärna på Vomiting Larry, då inser man kanske att det är snudd på omöjligt att städa upp kräkor ordentligt...

Dels som @Qbaby skriver så är det lätt hänt att viruspartiklar följer med det friska barnet. Det är mycket lättare att begränsa smittspridningen när vuxna är sjuka och kan hålla sig till att kräkas i toaletten. Barn kräks ju ofta lite överallt. Sen är det också så att det är stor risk att det friska syskonet är smittat och snabbt kan insjukna och där är samma problem: att barn oftare än vuxna kräks på fel plats sas. Ett barn som kräks mitt i rummet kan smitta många andra.

Och om man vill göra något åt det är det inte så svårt att länka studien.
De flesta studier har brister dessutom, konstigt vore det annars
Det vore svårt i det här fallet eftersom det som sagt bara var något jag hörde om på radion.

De flesta studier har inte brister som visar på sådan total blindhet från utförarens sida som många kommentarer kring dem brukar antyda här på buke. Det är väldigt osannolikt att något som har publicerats vetenskapligt har så stora brister att vem som helst direkt kan peka ut dem utan att ens ha läst artikeln. Varför skulle just forskare sköta sina jobb till den grad uselt? Det vore ju jämförbart med en busschaufför som bara kör bussen runt runt kring väntkuren, eller något liknanden.

Det vore svårt i det här fallet eftersom det som sagt bara var något jag hörde om på radion.

De flesta studier har inte brister som visar på sådan total blindhet från utförarens sida som många kommentarer kring dem brukar antyda här på buke. Det är väldigt osannolikt att något som har publicerats vetenskapligt har så stora brister att vem som helst direkt kan peka ut dem utan att ens ha läst artikeln. Varför skulle just forskare sköta sina jobb till den grad uselt? Det vore ju jämförbart med en busschaufför som bara kör bussen runt runt kring väntkuren, eller något liknanden.
Nej om det är publicerat får man utgå från att det är riktigt, det jag menade var att man omöjligen kan kolla på allt i en enda studie oavsett ämne

Men varför låta det friska syskonet gå på förskolan om man redan är hemma med vab för det sjuka barnet som i värsta fall är mitt i inkubationstiden och riskera att det barnet smittar andra?

Liknande trådar

Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 621
Senast: Soapbubble
·
Småbarn Mitt barn fyller snart två år och gör sin första vinter på förskola. Just nu är vi mitt inne i säsongens första magsjuka. Mitt barn blev...
2
Svar
38
· Visningar
5 362
Senast: et_flickan
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka