Nej då! Jag jobbade på världens bästa ställe
Underbara barn och så härliga föräldrar och personal, att jag gärna haft dom boende i min hall resten av livet!
Men.... Efter 25 år i yrket har jag sett hur det förändras. Jag har stött och blött med kolleger i alla dessa år, och träffat oändligt många i samma yrke. Och.. Tyvärr är vi rätt överens.
Då för massor av år sedan fanns det gott om personal, som HADE KUL med barnen! Vi lekte busade och det fanns alltid ett ledigt knä att krypa upp i för det barn som behövde.
Nu är det pedagogik, portfolio, utvecklingssamtal, läroplaner, utredningar och dokumentation till förbannelse!
Vi hinner inte HA KUL med barnen!
Allt ska ha ett inlärande syfte, vi kan inte bara ta tillfället i flykten att leka fram siffror, färg, form osv...
De som skrämmer mej mest är att de som går förskollärarutbildningen nu får lära sig att typ mörka hur det är. Dvs de ska ha barnen i fokus så länge föräldrarna ser på. sedan får dom flytta fokus på nästa barn
(säker källa, nyutbildad förskollärare jag träffade förra helgen )
Sedan för 1000 år sedan tog föräldrarna tillvara på sin tid med barnen, inte va de någon som gnällde över egentid
Var sak har sin tid, just nu har VI barn, pappan har sitt ibland, mamman sitt andra dagar.
Man löste "livspusslet" utan samhällets inblandning. Och endast en gång vet jag att någon försökt en "fuling" och fått mer tid i förskolan.
Just här hos oss var det många mammor som åkte iväg och jobbade, medans pappor blev kvar arbetslösa, eller på "åtgärd" och hade tid och ork att ta hand om hus och hem.
I dag har jag bra kontakt med ca 80% av mina gamla barn, dom visar upp bil, flickvän/pojkvän och barn för gamla fröken, och jag vet att vi DÅ gjorde ett gott jobb. NU gör jag ett bättre jobb, både pedagogiskt och känslomässigt som städerska. Jag har TID med barnen, och dom får gärna tvätta väggar så det skvätter. Vi kan alltid prata lite pedagogiskt under tiden. Trasan över/under, hur många bänkar i ett klassrum, eller skriv ditt namn på tavlan innan du torkar den.
Det är inte bara förskolepedagoger som kan ta hand om barn
Förskola ÄR BRA för barn, men föräldrarna är SÅ VIKTIGA!! De är tiden med föräldrarna som lägger värdegrunder och vägleder sina barn. det SKA inte förskolan göra...
Njut av era barn! De är det bästa ni har, och tiden nu kommer aldrig tillbaka.
Ge barnen lugnet, myset och högläsningen, en fröken och 14 barn... Det blir inget lugn
Hur duktiga pedagogerna än är!
Nu lovar jag att simma ut ur bild och lämna tråden ifred.
* Jenny *