Förskola, inskolning

Blueberry555

Trådstartare
Min lille kille började sin inskolning på förskolan den 4 feb, o vi håller fortfarande på med honom. Men jag tycker att hans förskola är väldigt dålig. Min son är väldigt mammig o har svårt att bli lämnad hos andra. Personalen vet om att jag har svårt med att lämna han osv, men de gör inte ngt för att det ska bli lättare. De pratar aldrig ens med min son när han är där, leker aldrig med honom eller gör saker. När vi e ute på gården o leker så tittar de inte ens på honom.
Hur vanligt är detta vid inskolningar? Han har ju inget förtroende för dessa alls. De säger bara hej o hejdå till honom när vi kommer o ska gå. De vet om att att han klättrar upp på allt som går, men ändå har de ingen koll, utan de kan stå å prata med varandra om diverse olika privata saker.

Ska jag ta ur honom ur detta dagiset eller vad tycker ni? Vi har hållt å med hans inskolning nu i över 1 mån, o vi har inte kommit ngn vart. Jag har försökt att prata med dom, men det känns som om att de tycker att jag bara e löjlig o de vet bäst. Jag fick reda på en annan mamma att de gjorde likadant med 2 andra barn o de skrek i flera veckor tills de tillsut lugnande ned sig o nu funkar de kanonbra i gruppen. Men en sådan inskolning vill jag inte ha.

Jag vill inte känna att jag överger min son.

Sv: Förskola, inskolning

1 mån?!
Herregud här tar det max två v.
Då får barnet en personal som sin, som har hand om inskolningen för just det barnet. Först är föräldern med några dgr på förskolan, ser går man till ett annat rum en stund och slutligen går man ifrån förskolan.
Vid lämning tar personalen emot barnet, tröstar/ distraherar om det behövs osv.
Hämting pratar de en stund med föräldrarna så man får veta hur det gått under dagen.

Jag skulle byta förskola om vi var i eran sits, sådär ska det absolut inte gå till.

Om förskolan är som du beskriver den och du har möjlighet att byta - gör det.

fy sjutton..
Så där får det ju inte gå till :(
Jag skolade in min (då 1 år 8 mån) på dagis i augusti och det gick på två veckor.
Allt flöt på bra men han har sällan behövt gå mer än 15 h i veckan då jag och pappan jobbar om varandra ganska mycket. Men iallafall, han var ledig länge över julen och sedan var det mycket sjukdomar så helt plötsligt var han hysterisk när det gällde dagis.
Så rädd och ängslig och framförallt jätteledsen. Jag har varit hemma sen 19 januari pga graviditet och han behöver ju inte gå på dagis men jag vill också att han ska lära sig leka med andra barn (vi känner knappt några) och ha roligt utan mamma och pappa.
Var nästan inne på att ta bort honom från förskolan, men istället la vi om hans tider till 9-12 varje dag istället för 9-14 tis-tors.

Dessutom pratade jag med pedagogerna om att jag funderade på att säga upp platsen, berättade att han hade blivit ängslig hemma och så med.
Som tur var tog de mig på allvar och engagerade honom mycket när jag skulle gå istället för att bara stå kvar. Jag har också varit noga med att säga hejdå så att han vet att jag går.
Jag vägrade att lämna honom till nån vikarie eller fröken han inte känner så bra utan bara till "kändisar".
Nu äntligen längtar han efter dagis och vill inte ens gå hem när jag kommer haha.

Men stå på dig, förklara hur du vill att det ska gå till och om du inte känner att du får gehör så tycker jag att du ska både prata med förskolechefen och/eller byta förskola.

Det verkar jättekonstigt att de står och pratar med varandra om privata saker. Våra fröknar är aldrig flera på samma ställe och pratar alltid med barnen.

Vid inskolning verkar en sitta still på ett ställe med ett par barn i knäet och de andra vara på ett par olika ställen på gården och uppmuntra lek.

De fångar in och pratar med barnen och tar emot ordentligt, varje dag, oavsett hur inskolad.

I övrigt såg vår inskolning ut som ovan, ungefär två veckor och långsamt längre stunder utan förälder.

Senast ändrad:

Det låter som en ytterst underlig inskolning. Våra inskolningar har varit under 2 veckor, kort tid från början och sedan längre och längre. Pedagogen som är inskolningsansvarig för barnet tar då och verkligen engagerar sig med barnet så att man som förälder blir väldigt överflödig och tar en mkt passiv roll.
De första dagarna sprang barnet någon gång då och då och "tankade" trygghet genom att ge mig en kram el. liknande och sedan direkt tillbaka till pedagogen. I slutet gick jag iväg (efter att ha sagt till barnet) och tog en kaffe etc. för att sedan komma tillbaka.
I dina kläder skulle jag be om ett samtal där ni både berör hur du agerar (kanske du är alldeles för "aktiv" eftersom du upplever att pedagogerna inte tar sitt ansvar?) och hur de agerar. De ska ju välkomna ditt barn till gruppen och aktivt arbeta för att han ska tycka att det är roligt att komma dit och att han känner en trygghet.
Får du ingen respons hade jag nog även tagit ett snack med områdesansvarig innan jag försökte byta förskoleplats.

Du kommer aldrig få till någon bra inskolning så länge du är otrygg. Ditt barn vet att du är otrygg och varför ska han då bli kvar där? Nystart antingen genom ett ordentligt samtal eller byt förskola och ha ett rejält prat innan. Även om vad som förväntas av dig som förälder.

Jag skolade in ett barn 2007 och är mitt i inskolningen av min yngsta nu. Båda gångerna har man varit med dom första 3 dagarna, och därefter bara stannat en stund för att sen utöka till att bara lämna och sen gå direkt. Med äldsta tog det 1 heldag, 1 dag där jag var med till lunch och på tredje dagen stannade jag i ca 30 min.
Är på dag 1 med dottern nu, och vi är här mellan 09-13:30. I 3 dagar ska detta göras, och på dag 4 ska jag stanna i 1 timme ungefär. Beroende på barnet så gör man så i 1-3 dagar, innan man börjar att lämna direkt.

Det är mycket viktigt att DU är trygg, annars kommer självklart aldrig ditt barn att känna trygghet där. Så antingen får du byta förskola, eller ha ett möte med personalen där.

Hua, jag skulle inte heller kunna känna mig trygg om avlämningarna gick till så nonchalant? Vi skolade in vår son i november och det är fortfarande alltid så att när vi kommer på morgonen så uppmuntras han att gå över i famn på någon av fröknarna som sedan glatt vinkar av mig eller sambon med ett positivt tonläge och sedan vänder om och distraherar med något roligt så fort vinkningen är klar.

Får du ingen respons när du tar upp det så byt förskola...

Jag är så otroligt tacksam för vår fina förskola, ju mer jag hör om andra mindre bra. Att jag känner mig helt trygg när jag lämnar gör ju att jag själv också mår bra under dagen.

kl

Det har nu gått ytterliggare ngr veckor, eller dagar sedan jag skrev detta inlägget. Trodde att det skulle bli bättre, men icke.
Jag har bestämt mig nu för att ta ur han ur förskolan, men hur ska jag göra det på bästa sätt? Ska jag ha ett möte med förskolan innan o ge dom en förklaring på min syn, eller ska jag bara ringa till nämnden som får skriva ur han o sen söka om till ett nytt.
Hur skulle ni ha gjort?

Har du överhuvudtaget pratat med förskolepersonalen och områdesansvarige ang. detta? Du måste ju lyfta problemet för att det ska bli någon ändring.
Jag skulle prata med områdesansvarige och be att få en annan placering. Får du ingen respons där är det rektor som skulle vara mitt nästa stopp.

Personalen på den nya förskolan bör ju vara medveten om att det varit problem med inskolningen så att de kan ge extra stöd. Och du måste bli medveten om hur du bäst agerar i inskolningssituationen för att hjälpa ditt barn att knyta an med andra vuxna.

Det låter väldigt märkligt i mina öron. Kontakta rektorn med en gång och få till ett möte. Sen om du ändå inte är nöjd så kontakta
den som delar ut platser i kommunen och förklara hur ni har det.

Vi har skolat in våra barn på förskolan med två olika metoder. En veckas där man gradvis vänjer och
tredagars där man hälsar på, är med och sedan lämnar. Det tog 3 dagar för lilltjejen att skolas in senast.

Lämnar till personal, säger hejdå och går. Alltid glada barn:)

Jag vet inte hur mkt mer jag ska göra för att han ska knyta sig ann de vuxna om de inte har ngt intresse utav min son? Jag har pratat med dom om att han inte knyter an ngn utav dom, men de svarar att det kommer han att göra tids nog. Jaha, hur då? Om de aldrig ens sätter sig ned med honom. Jag vill inte lägga mig i hur de jobbar utan försöker hålla mig i bakgrunden just för att min son ska våga ta plats utan mig. Men det gör han inte. Han håller kolla på varenda steg som jag tar. O ingen utav personalen tar tillvara på honom o fångar upp honom, eller aktiverar honom på ngt vis. Utan det e mest: detta kan du o din mamma göra. Om det är ngt vi ska göra.

Jag har inte pratat allvarligt med dom utan mest sagt att han inte knyter ann sig ngn utav dom. Jag är en sådan person som undviker problem. Så i min synpunkt så hade jag bara lämnat detta stället o sökt till ngn annan förskola. Men jag vill inte avsluta det så här e df som jag frågar er =)

Låter som en mycket märklig inskolning måste jag säga.
Jag har aldrig hört om något liknande. Det vanliga är att en av personalen "tilldelas" barnet och blir kontaktperson, den personen är nära barnet och ägnar sig åt att leka, trösta, byta blöjor (om det behövs) och hjälpa barnet på alla vis. Föräldern ska inte ha en aktiv roll utan i princip vara så osynlig det går, jättekonstigt att de anvisar att barnet ska göra grejer med dig....

Antar att om man vill byta förskola så ringer man kommunen och säger just det. De som först placerade honom där han är nu borde kunna placera om honom. Jag skulle inte säga upp platsen och sedan ringa för att få en ny plats, det får vara kommunens problem hur de administrerar det hela.

Så kommunens växel, vill prata om förskoleplats, de kopplar, -Vi går på förskola X, det fungerar inte bra, vi vill byta.

Om du vet vem förskolechefen är så är det väl trevligt att leta upp henne och säga att nu byter du förskola för det fungerar inte här.

Senast ändrad:

Det var smart att inte säga upp sin plats, utan ringa upp dom o säga så med att byta osv. Så ska jag göra =) Annars tar det ju 4 mån till en ny plats, och då e vi i slutet utav juli redan.

Pratade med min chef o hon tyckte att jag skulle ta ur han där ifrån direkt och att jag kan komma tillbaka till jobbet efter sommarn. Jag har ju ingen ekonomi under dessa mån men jag e van nu att inte ha ngr pengar, utan vi delar på min mans pengar så länge tills detta löser sig.

Vår inskolning varade i tre dagar, jag/sambon var med kl 9-14 och sen lämnade vi honom där den fjärde dagen men skulle hålla oss "beredda" om det skulle behövas att vi kom, vilket det inte gjorde. Han åt bra, sov gott och hade hur kul som helst redan från början! Det har aldrig varit något problem alls vid lämning, någon i personalen kommer alltid och tar emot o välkomnar, precis som jag tycker det ska vara, och ärligt talat förväntar mig åtminstone när det gäller de små barnen upp till 3 år.

Vi hade en strulig inskolning, men det som fick det att funka var faktiskt att vi lämnade henne där. Varför skulle hon knyta an till någon annan om jag var där? Helt meningslöst. Dock ska det ju kännas ok att lämna barnet.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 619
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 930
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 753
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 186
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar