Forskarens träningstips för överviktiga och insulinresistenta hästar

Genom en forskningsöversikt har en amerikansk forskare sammanställt studier som fokuserat på hur träning, ibland kombinerat med justering av foderstaten, kan hjälpa hästar som lider av fetma och problem med regleringen av insulin och blodsocker. En av slutsatserna är att intensitet är viktigare än mängd.

Jag är inte så hemma på longering men tyckte jag hade sett ett par artiklar om att det oavsett inte var speciellt bra i större mängd hade man kommit fram till. Därav texten. Men jag är verkligen inte insatt i det.
Dt beror helt på hur det görs. Man säger att det ä dåligt att göra mycket iom att det är på böjda spår och man lätt får häst som ligger på inner bog. Obalans dödar och inte böjda spår. Det går att lära hästar signaler för att lägga balansen i manken utåt. Så att man kan be hästen inte hänga på inner bog och istället flytta balansen i sidled utåt. Och även formge hästen i linan så den går i balans/är lösgjord. Då är det inte farligt att longera. Jag har tom använt det till viss del i rehab av hästar.
Problemet är att folk inte tar lektioner i sånt generellt. Och hästarna springer runt i obalans på böjda spåret.

Intressant! Den boken får jag nog läta rätt på, skulle vilja läsa mer.
Är def betydligt för feg för att sätta igång så mycket så fort 🙈
Sen vet jag om att jag överlag nog är överdrivet försiktig med just igångsättning av även friska hästar iom en del skador i bagaget men det skadar ju inte med lite nya perspektiv

Ja, det kan kännas väldigt snabbt för den vanliga hobbyryttaren och för att hinna med allt i schemat är man tvungen att ha ork också. Gärna ett träningssällskap för det blir långa turer.

Man behöver ju inte heller träna en fälttävlanshäst om man inte har en men jag tycker att den är bra även för körhästar som tävlar fullständiga tävlingar där både distans och fälttävlanslika moment förekommer. Den tar ju med både markarbete, hoppning och dressyr i schemat.

Givetvis kan man ju också dra ut lite på träningen och behöver ju inte stegra så fort om man känner att det är läskigt.

Denna bok tillsammans med "Träningslära för trav- och ridhästar" av Leif Stilling är mina Go to-böcker.

Ja, det kan kännas väldigt snabbt för den vanliga hobbyryttaren och för att hinna med allt i schemat är man tvungen att ha ork också. Gärna ett träningssällskap för det blir långa turer.

Man behöver ju inte heller träna en fälttävlanshäst om man inte har en men jag tycker att den är bra även för körhästar som tävlar fullständiga tävlingar där både distans och fälttävlanslika moment förekommer. Den tar ju med både markarbete, hoppning och dressyr i schemat.

Givetvis kan man ju också dra ut lite på träningen och behöver ju inte stegra så fort om man känner att det är läskigt.

Denna bok tillsammans med "Träningslära för trav- och ridhästar" av Leif Stilling är mina Go to-böcker.
Jag lägger till dem på min att-läsa lista, tack! 👍

Artikeln var en litteraturstudie och hade ingen egen forskning om hur mycket som egentligen behövdes, om jag läste rätt.

Det handlade inte ens om att konditionen skulle öka, bara om att försöka köra rejäla pass 3-6 gånger i veckan, för att sänka insulinresistensen.

Men jag var trött när jag läste, så vi kan väl båda ta och läsa om den en sväng?
Ja precis, det var ju en review. Det skulle vara intressant om någon har gjort en studie upptrappande belastning och mätningar helt klart. Jag har inte sett det men ska ha span på det inför framtida ämnesval.
Hade varit kanon om det gick att ange bpm i x minuter eller något, men så enkelt är det väl troligen inte.

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka