Forskarens träningstips för överviktiga och insulinresistenta hästar

Genom en forskningsöversikt har en amerikansk forskare sammanställt studier som fokuserat på hur träning, ibland kombinerat med justering av foderstaten, kan hjälpa hästar som lider av fetma och problem med regleringen av insulin och blodsocker. En av slutsatserna är att intensitet är viktigare än mängd.

Ett problem med att få upp pulsen på hästar är ju att det är sällan det finns vägar som tillåter sådan ridning vid stallen. Det är nästan inga stall jag varit på som haft vägar långa nog att köra intervallträning på. Att få upp pulsen på en häst i ridhus eller i paddockar osv är snudd på omöjligt. Andfådda går ju att få dom men att påverka pulsen är otroligt svårt faktiskt.

Bästa är ju om man någon gång i veckan kan komma iväg till en galoppbana så att man kan få upp pulsen på ett säkert sätt under tillsyn. Har man inte tillgång till det så är det inte fel att köra hästen till bra ridvägar som tillåter lite pulshöjande ridning.
Känner mig lyckligt lottad då. Har 2 stycken skogsvägar som är grusade till runda slingor som man kan köra mycket galop på i bra tempo i nya stallet. Vi använder dom flitigt!

Ett problem med att få upp pulsen på hästar är ju att det är sällan det finns vägar som tillåter sådan ridning vid stallen. Det är nästan inga stall jag varit på som haft vägar långa nog att köra intervallträning på. Att få upp pulsen på en häst i ridhus eller i paddockar osv är snudd på omöjligt. Andfådda går ju att få dom men att påverka pulsen är otroligt svårt faktiskt.

Bästa är ju om man någon gång i veckan kan komma iväg till en galoppbana så att man kan få upp pulsen på ett säkert sätt under tillsyn. Har man inte tillgång till det så är det inte fel att köra hästen till bra ridvägar som tillåter lite pulshöjande ridning.
Andfåddhet och höjd puls är ju två fenomen som bidrar till samma sak - att transportera mer syre till musklerna - så de samvarierar ju normalt. Dvs ju mer andfådd hästen blir desto högre är också pulsen.

Håller med om att det kan vara svårt att få till riktigt pulshöjande träning på ridbana, men har aldrig varit med om att stå i ett stall där det inte går att rida ut på vettigt sätt så att man kan rida i alla gångarter i högre tempo :confused: Intervallträning känns kanske inte nödvändigt, men en runda på skogsvägar eller motsvarande i andra gångarter än skritt gör ju absolut jobbet avseende att få upp pulsen!

Det här vill jag gärna veta mer om! Ökar hästars puls inte av lite trav och galopp i longering?
Jag gick en kurs i det för längesen nu där vi försökte öka pulsen på hästar på galoppbanan och det var otroligt svårt att få en ökning av den som påverkar hästen. Det var nästan ingen i gruppen som fick till en höjning av pulsen på ett av passen när dom fick rida själva.

Att hästen blir svettig eller andfådd säger inte så mycket om pulsen vilket många tror. Så att köra ett pulshöjande jobb på en ridbana är snudd på omöjligt om det även ska vara hållbart och stärkande för hästen. Hästar har mycket mycket bättre kondition än vad man tror.

Andfåddhet och höjd puls är ju två fenomen som bidrar till samma sak - att transportera mer syre till musklerna - så de samvarierar ju normalt. Dvs ju mer andfådd hästen blir desto högre är också pulsen.

Håller med om att det kan vara svårt att få till riktigt pulshöjande träning på ridbana, men har aldrig varit med om att stå i ett stall där det inte går att rida ut på vettigt sätt så att man kan rida i alla gångarter i högre tempo :confused: Intervallträning känns kanske inte nödvändigt, men en runda på skogsvägar eller motsvarande i andra gångarter än skritt gör ju absolut jobbet avseende att få upp pulsen!
Klart man ofta kan rida i alla gångarter, men det räcker sällan med kortare sträckor för att få till en pulshöjning på hästen. Här i området jag bor i och runt om är det iallafall väldigt väldigt få stall som erbjuder sådana ridvägar att man kan träna konditionsjobb till den grad att faktiskt pulsen påverkas i någon större grad.

Ska jag se till mig själv så ökar inte pulsen något vidare bara för att jag blir andfådd alls. Jag kan bli jätteandfådd av att tex gå uppför en trappa men pulsen påverkas inte något nämnvärt alls, detsamma med att jag svettas, det är sällan pulsen är hög på mig för det.

Är man intresserad så är ju en pulsmätare roligt att ha, då ser man hur faktiskt mycket det krävs för att rida upp pulsen på dom.

, men har aldrig varit med om att stå i ett stall där det inte går att rida ut på vettigt sätt så att man kan rida i alla gångarter i högre tempo :confused: Intervallträning känns kanske inte nödvändigt, men en runda på skogsvägar eller motsvarande i andra gångarter än skritt gör ju absolut jobbet avseende att få upp pulsen!

Oj, det är jättevanligt här. Själv är jag "instängd" av E4, måste passera en högt trafikerad viadukt bredvid en lastbilsmack för att komma till långa skogsvägar.

Det går, men det är väldigt krävande säkerhetstänk-mässigt då det inte är en särskilt säker övergång, skyggar hästen är man ute i vägbanan (eller över kanten på bron, lågt räcke, och faller till sin död).

Vill jag komma till riktigt fina vägar är det transport som gäller. Och så är det för många här, timmerlastbilar på vägar utan vägren är vanligt. Sommartid kan man ju gå i diket men på vintern går det inte pga snövallar.

Oj, det är jättevanligt här. Själv är jag "instängd" av E4, måste passera en högt trafikerad viadukt bredvid en lastbilsmack för att komma till långa skogsvägar.

Det går, men det är väldigt krävande säkerhetstänk-mässigt då det inte är en särskilt säker övergång, skyggar hästen är man ute i vägbanan (eller över kanten på bron, lågt räcke, och faller till sin död).

Vill jag komma till riktigt fina vägar är det transport som gäller. Och så är det för många här, timmerlastbilar på vägar utan vägren är vanligt. Sommartid kan man ju gå i diket men på vintern går det inte pga snövallar.
Jag tror att de som inte bor i Södra delen förstår hur mycket berg det är i stora delar av landet, och att dessa berg inte alltid är så bra att rida på, och det som är platt odlas det på 😅😅

Klart man ofta kan rida i alla gångarter, men det räcker sällan med kortare sträckor för att få till en pulshöjning på hästen. Här i området jag bor i och runt om är det iallafall väldigt väldigt få stall som erbjuder sådana ridvägar att man kan träna konditionsjobb till den grad att faktiskt pulsen påverkas i någon större grad.

Ska jag se till mig själv så ökar inte pulsen något vidare bara för att jag blir andfådd alls. Jag kan bli jätteandfådd av att tex gå uppför en trappa men pulsen påverkas inte något nämnvärt alls, detsamma med att jag svettas, det är sällan pulsen är hög på mig för det.

Är man intresserad så är ju en pulsmätare roligt att ha, då ser man hur faktiskt mycket det krävs för att rida upp pulsen på dom.
Andningsfrekvensen ökar ju först, innan pulsen gör det, så det gäller att hålla på tillräckligt länge i högre intensitet :) Jag kan också gå uppför en eller ett par trappor utan nämnvärd pulshöjning, men springer jag några kilometer går ju pulsen upp såklart.

Jag har en skogsväg jag brukar rida som är lätt kuperad och där jag kan hålla tempo (dvs icke-skritt) i 15-20 minuter. Rider jag hela brukar jag ha skrittpauser så totala tiden blir kanske 45-60 minuter med två intensivare pass med skritt mellan. Har inte haft pulsklocka/pulsmätare, men vore absolut intressant att testa!

Det här tycker jag är ruskigt intressant, för det är inte det lättaste om man har en fångis att få till pulshöjande aktiviteter.

"Farten dödar", dvs hovarnas inre strukturer kanske inte är i form för att klara av ridning eller ens avsutten trav. Det tar typ ett år att odla ut en ny kapsel, och de inre strukturerna kan ta ännu längre/kanske aldrig återhämtar sig. Man kanske ska tänka mera på att typ köra wraps (hovplastgips man till och med kan tävla i) med rejäla sulor och sen... Longera om hästen inte är ridbar? Se till att ha en raksträcka korridor i hagen så dom kutar i flock? Handhästa?

Eller ska man tänka styrketräning istället, om man har en inkörd häst går det ju att lösa genom att dra tungt. Så för den icke ridbara icke inkörda hästen... Brant backe? Tuffa backar i skog?
Tänker att det är meningen att man gör det många år innan hästen får fång, så den aldrig får det. Typ alla hästar inte bara riskhästar? Det var så jag läste det.

Jag känner ju många hästägare som inte rider, men det är absolut görbart på andra sätt :). Handhästa, jogga bredvid, longera, springkorridorer med kompisarna, etc. Cykla tycker jag är alltför farligt med hästar större än miniatyrer, det borde inte rekommenderas. Motion efter motorfordon är väl olagligt i Sverige också, har jag för mig. Men länge som hovarna är ok och tål belastningen så går pulsökande motion gå att lösa ganska lätt.

Men vi behöver lista ut ett sätt att styrketräna med puls för de hästar vars hovar inte tål travbelastning än, de som är i rehab, de som inte kommer ur cyklerna med anfall, de som har trasiga inre strukturer i hoven och de som har andra skador som hindrar pulshöjning via fart.
Tycker det låter som ett argument för att det är bra för hästar att bli ridna snarare än att stå i en hage, även om man såklart kan finna andra lösningar om det inte går, men kanske inte lika bra lösningar. Människor har ju visat sig ha större rörelsebehov än andra primater för att behålla hälsan och kanske har vi omedvetet avlat hästar åt samma håll, att de har större rörelsebehov än vilda djur för att behålla hälsan, bara eftersom vi har det, vem vet det är kanske också så med hundar jmf vargar. Ren spekulation såklart.

Eftersom jag själv älskar pulshöjande aktivitet med häst så känner jag mer att det här lät ju kul, annars tycker jag det snarare verkar varit lite lätt rynk på näsan om hästen blir pulshöjd och svettig efter en aktivitet. Det är kanske såklart inbillning eller en förflugen tråd om att galopper är för tjatiga barn och oseriösa typer. (ok nu överdrev jag kanske :) )

Jag gick en kurs i det för längesen nu där vi försökte öka pulsen på hästar på galoppbanan och det var otroligt svårt att få en ökning av den som påverkar hästen. Det var nästan ingen i gruppen som fick till en höjning av pulsen på ett av passen när dom fick rida själva.

Att hästen blir svettig eller andfådd säger inte så mycket om pulsen vilket många tror. Så att köra ett pulshöjande jobb på en ridbana är snudd på omöjligt om det även ska vara hållbart och stärkande för hästen. Hästar har mycket mycket bättre kondition än vad man tror.
Men det stod väl inte direkt om just pulsen, det måste ju räcka om hästen blir svettig och andfådd
Träna hästen med en så hög intensitet som är möjligt för den individens hälsostatus.
Stod det.

Däremot undrar jag @skiesabove om någon häst blir svettig och anfådd efter att ha galopperat ett par varv i en longerlina, då måste den ju ha väldigt dålig kondis? Eller ha galopperat så många varv att förslitningen av att snurra på volt är en större negativ detalj än fördelen av att ha galopperat sig svettig. Då borde ju en galopp upp o skritt ned för en uppförsbacke vara effektivare.

Eller att bara ha minst 20 minuter av galopp i arbetet på ridbanan om det absolut inte går att rida utomhus eller på ett fält?

Och såklart, om det är viktigt för hästarnas hälsa är det ju även en möjlighet som större stall kan påverka genom hur man bygger anläggningen (tex större ridbana eller galoppbana som någon skrev).

Senast ändrad:
Och såklart, om det är viktigt för hästarnas hälsa är det ju även en möjlighet som större stall kan påverka genom hur man bygger anläggningen (tex större ridbana eller galoppbana som någon skrev).
Vi som rider islandshäst tävlar ju på ovalbana som är 250 - 300 meter lång och många islandsstall har egna sådana. Där funkar konditionsträning MYCKET bättre än på en "vanlig" ridbana, det kan ju vara ett alternativ även för andra inriktningar om man har begränsat med plats?

Vi som rider islandshäst tävlar ju på ovalbana som är 250 - 300 meter lång och många islandsstall har egna sådana. Där funkar konditionsträning MYCKET bättre än på en "vanlig" ridbana, det kan ju vara ett alternativ även för andra inriktningar om man har begränsat med plats?
Ja det låter ju som en strålande idé, har hört om ridskolor i Stockholm som har galoppbana också. Nära ridskolor kan ju även många privathästar bo. Att göra en sådan runt hagarna, för andra inriktningar kanske den inte ens behöver vara oval eller ha exakt samma höjd rakt igenom, utan skulle kunna vara mer "bra (skogs)stig runt hagarna där man kommer tillbaka till ursprungspunkten" och riktning är rekommenderad vid olika tider för att förhindra hastigt möte. Kul för framridning också att slippa banan.

Ja det låter ju som en strålande idé, har hört om ridskolor i Stockholm som har galoppbana också. Nära ridskolor kan ju även många privathästar bo. Att göra en sådan runt hagarna, för andra inriktningar kanske den inte ens behöver vara oval eller ha exakt samma höjd rakt igenom, utan skulle kunna vara mer "bra (skogs)stig runt hagarna där man kommer tillbaka till ursprungspunkten" och riktning är rekommenderad vid olika tider för att förhindra hastigt möte.
Jag byggde en slinga (en halv, den är inte helt runt) runt mina hagar på åkermarken. Rundade hörnen så de inte är raka bara. Funkar bra den tiden det inte är för blött :)

Men det stod väl inte direkt om just pulsen, det måste ju räcka om hästen blir svettig och andfådd

Stod det.

Däremot undrar jag @skiesabove om någon häst blir svettig och anfådd efter att ha galopperat ett par varv i en longerlina, då måste den ju ha väldigt dålig kondis? Eller ha galopperat så många varv att förslitningen av att snurra på volt är en större negativ detalj än fördelen av att ha galopperat sig svettig. Då borde ju en galopp upp o skritt ned för en uppförsbacke vara effektivare.

Eller att bara ha minst 20 minuter av galopp i arbetet på ridbanan om det absolut inte går att rida utomhus eller på ett fält?

Beror ju på vad dom är i för kondition innan man börjar 😅. Men de flesta hästar jag ridit blir ju fuktiga och varma (jag menar inte löddriga) efter lite galopp? Och andas lite tyngre.

Det gör ju du själv också, oavsett kondition, eller hur? Tio minuter på löpbandet = andas lite mer och svettas lite mer.

Beror ju på vad dom är i för kondition innan man börjar 😅. Men de flesta hästar jag ridit blir ju fuktiga och varma (jag menar inte löddriga) efter lite galopp? Och andas lite tyngre.

Det gör ju du själv också, oavsett kondition, eller hur? Tio minuter på löpbandet = andas lite mer och svettas lite mer.
Men hur mycket är lite galopp? Alltså tid och menar vi ful fräs eller lite rulla på?

Men hur mycket är lite galopp? Alltså tid och menar vi ful fräs eller lite rulla på?

Det som stod i artikeln var "så intensivt som möjligt för individen". Och 3-6 ggr i veckan.

Så det lär ju bero helt och hållet på vad individen har för grundförutsättningar.

Men det svettande däggdjur som inte faktiskt börjar svettas (lite) efter en kort springtur har något fel på maskineriet, anhydrosis eller vad det nu kallas. Även av lite ansträngning ska vi svettas.

Stod det.

Jag tänker att en del av träningen är ju att hästen ska bli så välbalanserad så att den kan klara av att bära sig på volten även i ett högre tempo. Men visst, om hästen går upp i stress och springer runt utan böjning varv efter varv, då ger det nog mer skada än nytta.

De flesta sådana jag har träffat är människor som jobbar med positiv förstärkning endast, och har upptäckt att deras hästar helt enkelt inte vill bli ridna. En del av dessa hästar har varierande nivå av smärtproblematik i grunden, där ägarna är sådär duktiga på att reda i det. Men det har funnits till synes friska hästar också. Det verkar också finnas en hel hög som egentligen är rädda för sina hästar, men som ändå inte vill sälja eller göra något åt det.
Tyvärr är det också min erfarenhet. Men det verkar vara på tillbakagång, äntligen! I mitt närområde så har två personer fått lägga ner sina verksamheter som går ut på kurser med endast positivt förstärkning. Eleverna har upptäckt att det inte fungerar i längden, det slutar ofta med hästar som säger nej till all träning både uppsuttet och avsuttet. Min tränare som använder både krav och belöning i sitt träningskoncept får dagligen säga nej till personer som vill börja träna för henne.

Jag är verkligen inte jätteinsatt i ämnet.
Visst går det att få igång flåset för hand i träns på diverse hästar. Men jag vet inte om det är nog enligt artikeln. Kan ju vara allt hästen förmår för stunden förvisso om den är i något skört läge.
Trava för hand i träns kräver inte jättestyrka. Det är mer bara teknik i att sluta skjuta på så mycket om man inte ber om samling. Går ju att tvära, jobba skolor, variera mängd energi etc med. Och galopp, som förvisso brukar kräva mer styrka och än mer teknik än jogg när det är så sakta att man kan gå.
Brukar vara bra rehabträning när fångisarna väl ska börja jobba. Ofta är väl framfötterna mer drabbade och man kan då hjälpa till att skyffla bak vikten från dem.
Med utbildning kommer ju också piaff och ev passage som går att få igång mer styrketräning och flås.
Vore intressant att mäta puls under lite längre piaff-jobb. Även om det ju inte blir några 20 minuter i följd direkt. 😅

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat