Fast i sak har han rätt. Jag tror att alla hundägare kan vittna om att hundarna får ett MKT speciellt beteende om man tex gråter. Det beteendet kommer endast fram när man gråter.
Och det finns nyare studier i detta som visar att hundar förstår extremt mkt just när det gäller oss människor, känslor, ansiktsuttryck mm.
Det finns ju faktiskt hundar som gråter med. Min mor har 2 hundar som gråter om de blir inte är nöjda (Fel person lyfter upp dem, mamma säger åt dem att de inte får göra något...).
Då fäller dessa hundar tårar från ögonen. Ju mer "ledsna" de är, desto mer tårar och desto längre tid gråter de.
Det brukar komma när jag hälsar på, om jag då glömmer att hälsa på någon av dessa 2 individer. Trots att de aldrig har kommit någonvart med beteendet så sitter de i nåt hörn, ensamma och fäller stora tårar.
Ganska intressant tycker jag.
Jag tycker att man ska vara väldigt försiktig med att säga vad djur kan eller inte kan känna, eller vilka känslor de kan eller inte kan läsa av.
Det finns en hel del anecdotal references om vad hundar gor och hur de agerar. Men det gar inte att replicate i en scientific studie. Sa lange vi inte vetenskapligt kan visa att det i alla fall finns en tendens, en uns av vetenskaplig bevisning i vad vi tror, ar det inte en sanning. Och som vetenskapsman borde han verkligen veta battre an att hitta sina egna formanskligande forklaringar nar vetenskapen sager nagot helt annat.
Jag alskar mina hundar ... just for att de ar HUNDAR. De ar inte sma hariga manniskor som kanner sympati och trostar pa det satt vi menar. Jag avgudar deras "hundighet" De tanker, agerar, och fungerar helt annorlunda an en manniska ... och jag ar mycket glad for det.