Forskare har fel!

Detta inlägg skulle kanske ligga under något av djur sidorna men eftersom jag vill veta hur olika djur reagerar så lägger jag den här.

Har sett och hört flera forskare påstå att djur är oförmögna att förstå sig på när man pekar utan alltid tittar på fingret i stället:meh:

Jag har haft flera hundar och katter och alla kollar vad jag pekar på och inte fingret.

Hästar där verkar det vara lite olika vissa kollar handen andra vart man pekar.

Hur gör era djur :confused:
Att hundar följer pekande, redan från tidig valpålder, är välbelagt vetenskapligt.

Finns det inte en dokumentär om just pekande?
Den handlar väl om hundar och där prövar man att peka för hundar, vargar och apor? Hundarna (även små valpar) gick åt "rätt" håll medan vargar och apor svängde lite random sådär.

Vill minnas att hundar till och med läser av våra ansikten som vi människor läser av varandra, dvs från ett håll till ett annat. Vad hette den, någon som vet? Något med secret life eller nåt?

BBC Horizons: Secret life of the dog

Precis, det är det här jag menade med mitt inlägg. Självklart förstod varken hästen eller kaninerna vad jag ville förrän de lärt sig att det var rätt. :)
Nu när jag tänker på det så tycker jag nog att mina barn också först lärt sig vad ett pekande finger betyder. Dvs när dom är små så tittar dom på fingret när man första gången säger "Titta där är pappa". Men dom lär sig ju väldigt fort.

Mina hundar förstår definitivt ett pekande finger "Sök där" följs av ett pekande finger i rätt riktning. Vet inte när de lärde sig det. Men det måste ha varit när dom var väldigt små för jag har alltid gjort så och dom har alltid förstått.

Mina katter förstår en rörelse bättre än enbart pekande, dvs att jag inte statiskt pekar med ett finger utan rör fingret i riktning mot det de ska titta på.
Vet inte om det beror på att de generellt är mer inställda på att observera rörelser.

Detta inlägg skulle kanske ligga under något av djur sidorna men eftersom jag vill veta hur olika djur reagerar så lägger jag den här.

Har sett och hört flera forskare påstå att djur är oförmögna att förstå sig på när man pekar utan alltid tittar på fingret i stället:meh:

Jag har haft flera hundar och katter och alla kollar vad jag pekar på och inte fingret.

Har de verkligen sagt det? Alla artiklar jag har läst hävdar bestämt att hundar är experter på att tyda mänskligt pekande. Till skillnad från tex vargar, men katter har jag inte läst ngt om.

Det finns test på det med burkar och godisbitar. Hundar tittar på matte/husse, väntar på pekning och tar den burk som det pekas på. Vargar bara vänder på alla och ignorerar folk.

Den senaste hävdade att man inte ens egentligen behövde använda enkla ord med hundar. Vissa hundar kunde förstå, -kom och sätt dig här bredvid mig,
istället för -KOM! -SITT!

Har inget djur hemma att testa med, men jag har nog förutsatt att hundar jag umgås med tittar dit jag pekar. Hästar har jag aldrig testat att peka åt men jag har noterat att om fem hästar står bundna med grimskaft ute och "min" börjar lösa upp sin knut och jag säger -Nej vet du vad! så slutar hon direkt. Dvs hon vet att jag menar henne och att jag menar just att hon tar upp knuten som problemet.

Senast ändrad:

Googla på "dirigering retriever". Lite blandad kompott, men vad verkar hundarna titta på?

Har de verkligen sagt det? Alla artiklar jag har läst hävdar bestämt att hundar är experter på att tyda mänskligt pekande. Till skillnad från tex vargar, men katter har jag inte läst ngt om.

Det finns test på det med burkar och godisbitar. Hundar tittar på matte/husse, väntar på pekning och tar den burk som det pekas på. Vargar bara vänder på alla och ignorerar folk.

Den senaste hävdade att man inte ens egentligen behövde använda enkla ord med hundar. Vissa hundar kunde förstå, -kom och sätt dig här bredvid mig,

Har inget djur hemma att testa med, men jag har nog förutsatt att hundar jag umgås med tittar dit jag pekar. Hästar har jag aldrig testat att peka åt men jag har noterat att om fem hästar står bundna med grimskaft ute och "min" börjar lösa upp sin knut och jag säger -Nej vet du vad! så slutar hon direkt. Dvs hon vet att jag menar henne och att jag menar just att hon tar upp knuten som problemet.

Men vad menar man med peka? Om jag sätter fingret på en burk, och katten vet/tror att det ligger mat under så skulle hon också välta den jag sätter fingret på/vid.

Om det däremot stod burkar spridda med ett avstånd om 1 - 2 meter från mitt finger (väl avskilda då såklart) så katten inte fatta att hon ska gå 2 meter bort från mig och peta på den burken jag pekar på. Om vi tappar mat på golvet, t.ex. min man tappar ned en ostbit, och jag pekar på ostbiten för att hon ska gå dit och ta den, då tittar hon bara på mitt finger eller rakt under det. Hon fattar inte att hon ska titta eller gå i fingrets riktning.

Djurintelligens är förresten ett jätteintressant område, om man läser lite artiklar kan man stöta på forskning som påstår (den pågår ju och en viss mängd ska nå samma resultat innan kunskapen kan räknas som hyggligt tillförlitlig)
Korpfåglar kan räkna, känna igen människor, har långt minne, använda redskap -krok för att fiska mat ur flaska, kan tillverka redskap -böja till en krok för att fiska mat ur en flaska, problemlösning -genomföra en hel serie av uppgifter för att få en godbit, som att i ordning låsa upp flera lådor för att få en krok.
Papegojor kan visst i vissa fall förstå vad de säger. Papegojor ska vara riktigt smarta i övrigt.

Hästar har bra kognitiva förmågor och inte så dumma på problemlösning, kan minnas flera hundra röstkommandon, är naturligt bra på att leda blinda, kan leda andra blinda hästar i hagen naturligt. Hästar i olika typer av ridning är lite olika kognitivt duktiga och snabba på att lära, barnponnies och ridskolehästar bland de snabbaste, elitdressyrhästar bland de sämsta. osv. Däremot har man inte lyckats få en häst att lära en annan häst lösa problem i studier.

Men vad menar man med peka? Om jag sätter fingret på en burk, och katten vet/tror att det ligger mat under så skulle hon också välta den jag sätter fingret på/vid.

Om det däremot stod burkar spridda med ett avstånd om 1 - 2 meter från mitt finger (väl avskilda då såklart) så katten inte fatta att hon ska gå 2 meter bort från mig och peta på den burken jag pekar på. Om vi tappar mat på golvet, t.ex. min man tappar ned en ostbit, och jag pekar på ostbiten för att hon ska gå dit och ta den, då tittar hon bara på mitt finger eller rakt under det. Hon fattar inte att hon ska titta eller gå i fingrets riktning.
Det beror nog helt på studien. Jag vet bara att flera är gjorda men säkert på olika sätt. Olika hundar är nog olika smarta också. Jag tror att det finns ägare som pekat i ett annat rum, hund ser genom fönster, släpps in och går till rätt burk -demonstration av extrasmart hund. Men jag gissar att vargstudien var peka nära burk i alla fall, inte ens övertydligt tog de. Det var några år sedan jag läste det.

hävdade att man inte ens egentligen behövde använda enkla ord med hundar. Vissa hundar kunde förstå, -kom och sätt dig här bredvid mig,
Absolut. Jag pratar alltid i fulla meningar i vanlig samtalston med mina djur och de förstår. Det är precis som med all språkinlärning; börja med enstaka ord, utveckla med olika böjningar, använd i alltmer komplicerade meningar. Kombinera orden med tonfall, röstläge, kroppsspråk. De noterar de ord de känner igen i meningen och kopplar dem till situationen.

Olika individer har olika bra inlärningsförmåga; vissa är mer kommunikativa än andra. De lär sig lättast om man själv har lätt för att läsa dem, så man vet när de förstår.

Exempel: Är ute i trädgårn med unghunden. Gammelhunden är inne, när jag hör att han krafsar på dörren. Jag ropar på unghunden: "XX vill komma ut, kan du öppna dörren åt honom?" Han springer iväg och öppnar och släpper ut gammelhunden.

Jag har också hört (av en etolog no less) att hundar förstår pekande, och att katter inte gör det.

Däremot tror jag att en av alla katter jag haft förstått pekande. Jag kan inte påstå att det är belagt med vetenskaplig säkerhet, men jag upplevde starkt att hon faktiskt gick/tittade dit man pekade, till skillnad från mina andra korkade katter som tittar på fingret.

Katter går ju att dressera, även om det är svårare än hundar. Kanske kan de lära sig att tolka en pekad riktning, medan hundar har en naturligare förståelse?

Den forsta vetenskapliga undersokningen om hundars forstaelse for att man pekar gjordes av Brian Hare (et al) darfor att han studerade pa Duke University och hans professor (i en koridor) sa nagot om att da chimpanzerna inte alls forstod att man pekade var de enda "djur" som forstod att man pekakar har betydelse mannisko barn.
Hare hade dock en hund som alltid ville ha tva tennisbollar. En kastades och han sprang efter, den andra bollen kastades medan han sprang. Nar han kom tillbaka med den forsta bollen pekade Hare och hunden (Oreo tror jag den hette) sprang dit han pekade for att hamta bollen.
Hans professor blev riktigt intresserad och de la grunden for det forsta vetenskapliga experimentet som utfordes pa Hares bakgard tillsammans med Oreo och hand brors hund. Det bekraftade att hundar forstar pekande sa darifran togs det till mer omfattande undersokningar med allt fran mycket sma valpar i valp ladan sa fort de kunde ga sjalva. En krop visst.
Forutom manniskor ar hundar ar de enda som forstar vad pekande betyder genetiskt.

Det finns manga som pastar att andra (elefanter och andra djur) forstar nar man pekar, men ingen har kunnat pavisa det med de studier som gjorts pa smabarn, chimpanzer, bonbons, hundar, vargar och ravar. (kanske fler arter, jag minns inte sa bra fast det var ratt nyligen.:o Klarade testen gjorde jag i alla fall:cool:)

Jag har just tagit en kurs i "Dogs Cognition and Emotions" fran Professor Hare som ar professor i Evolutionary Anthropology pa Duke. (han har flera andra titlar dar ocksa.;)

Så kul att detta dyker upp just idag. Igår var Pelle Jensen hos mina studenter och pratade om sin forskning och när han gick in på sin hundforskning så pratade han om just det här är att hundar förstår människors pekande.

Det finns flera arter där "joint attention" finns, där en individ följer en annans fokus, som är lite av en del av pekandet. Sen tror jag säkert att det finns många individer inom flera arter som kan lära sig vårt pekande. Men inte som hunden!

Utan pekande skulle det vara svårt att styra en enskild individ i en flock på flera hundar. Använder pekande flera ggr om dagen i vardagen.

En av de tester som gors for att se om hunden/bonbon/chimpanzen/barnet/och ett flertal andra djur gar igenom ar att bedoma om de forstar pekande eller inte ar testen med chimpanzen bakom en glas ruta och test ledaren med tva burkar och en godis under en burk, som jag tror att alla har sett.

Jag har last ett par at Per Jensens bocker och ar inte sarskilt fortjust i honom. Det ar mycket mojligt att han ar en aldeles utmarkt forskare, men nar han tar upp olika undersokningar i sina bocker drar han ibland slutsatser som inte alls stammer med studiens forskare. Som en kommentar dar forskarna konstaterade att hundarna inte visade att de forstod inneborden i en kanslomassig (minns inte vad det var) reaction hos manniskan, raporterade han det ... men lade till; "Men vi som ar hundalskare vi vet ju hur det egentligen ar och visst forstar dom". :banghead:

En av de tester som gors for att se om hunden/bonbon/chimpanzen/barnet/och ett flertal andra djur gar igenom ar att bedoma om de forstar pekande eller inte ar testen med chimpanzen bakom en glas ruta och test ledaren med tva burkar och en godis under en burk, som jag tror att alla har sett.

Jag har last ett par at Per Jensens bocker och ar inte sarskilt fortjust i honom. Det ar mycket mojligt att han ar en aldeles utmarkt forskare, men nar han tar upp olika undersokningar i sina bocker drar han ibland slutsatser som inte alls stammer med studiens forskare. Som en kommentar dar forskarna konstaterade att hundarna inte visade att de forstod inneborden i en kanslomassig (minns inte vad det var) reaction hos manniskan, raporterade han det ... men lade till; "Men vi som ar hundalskare vi vet ju hur det egentligen ar och visst forstar dom". :banghead:
Fast i sak har han rätt. Jag tror att alla hundägare kan vittna om att hundarna får ett MKT speciellt beteende om man tex gråter. Det beteendet kommer endast fram när man gråter.

Och det finns nyare studier i detta som visar att hundar förstår extremt mkt just när det gäller oss människor, känslor, ansiktsuttryck mm.

Det finns ju faktiskt hundar som gråter med. Min mor har 2 hundar som gråter om de blir inte är nöjda (Fel person lyfter upp dem, mamma säger åt dem att de inte får göra något...).
Då fäller dessa hundar tårar från ögonen. Ju mer "ledsna" de är, desto mer tårar och desto längre tid gråter de.

Det brukar komma när jag hälsar på, om jag då glömmer att hälsa på någon av dessa 2 individer. Trots att de aldrig har kommit någonvart med beteendet så sitter de i nåt hörn, ensamma och fäller stora tårar.

Ganska intressant tycker jag.
Jag tycker att man ska vara väldigt försiktig med att säga vad djur kan eller inte kan känna, eller vilka känslor de kan eller inte kan läsa av.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 128
Senast: soom
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 283
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 249
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 387
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar