Forskare har fel!

Werewolfbitch

Trådstartare
Detta inlägg skulle kanske ligga under något av djur sidorna men eftersom jag vill veta hur olika djur reagerar så lägger jag den här.

Har sett och hört flera forskare påstå att djur är oförmögna att förstå sig på när man pekar utan alltid tittar på fingret i stället:meh:

Jag har haft flera hundar och katter och alla kollar vad jag pekar på och inte fingret.

Hästar där verkar det vara lite olika vissa kollar handen andra vart man pekar.

Hur gör era djur :confused:

Detta inlägg skulle kanske ligga under något av djur sidorna men eftersom jag vill veta hur olika djur reagerar så lägger jag den här.

Har sett och hört flera forskare påstå att djur är oförmögna att förstå sig på när man pekar utan alltid tittar på fingret i stället:meh:

Jag har haft flera hundar och katter och alla kollar vad jag pekar på och inte fingret.

Håller med dig.
Först kollar de på själva fingret, sedan är det olika snabbt de kollar var jag pekar. Min nuvarande hund reagerar lika snabbt som en människa att kolla var. Det är väl en lärdom precis som det är för en människa.
Hade vi inte använt oss av möjligheten att visa med kroppsspråket på så vis och fått lära oss att det inte är själva fingret vi ska fokusera på utan var det pekar så hade ju även vi kollat på fingret...
Jakthundar och även andra hundar brukar ju även kommunicera om var bytet finns eller annat. Min hund brukar söka ögonkontakt och sedan slänga med huvudet dit han tycker jag ska kolla.
.

Visar jag med mitt kroppsspråk att något är väldigt intressant vill hunden se vad det är och tittar åt det håll jag pekar/riktar uppmärksamheten.

Visar jag med kroppsspråket att jag vill ge honom någon slags kommando tittar han på min hand och försöker utläsa vad handsignalen betyder.

Vad är det för forskning du läser? Att just hundar kan förstå att en människa pekar kan väl anses som ganska konstaterat vid det här laget, medan andra djur man undersökt (chimpanser?) inte kan det. Katter vet jag inte om man undersökt.

Det finns ju dock många gamla "sanningar" som aldrig varit ifrågasatta och baserades mer på en förutsatt världsbild där människors känsloliv och kognitiva förmågor var och skulle vara unik, än på väl strukturerade undersökningar. Dessa hänger ofta kvar som självklara påståenden lite här och var, men det betyder ju inte att "forskare påstår" nödvändigtvis.

Sen ska man absolut akta sig åt andra hållet också, bara för att man upplever någon "självklar sanning" i enstaka observationer (av typen "min hund kan minsann...") ska man verkligen inte anta att dessa håller för en väl genomförd undersökning. Det finns väldigt många och stora felkällor i sådana lägen, inte minst ens egna förväntningar.

Min häst kollar på fingrarna, sen går han dit jag pekar (så han borde veta att jag vill att han ska gå åt ett särskilt håll).

Kaninerna (jättarna då, dvärgarna skulle aldrig bry sig om att ens försöka förstå sig på mig förutom när jag pekar upp till buren där maten väntar) tittar också först på mig innan de springer dit jag pekar. Men jag ser det som naturligt, om de inte tittade på mig vart jag pekar så skulle de inte veta vad jag ville i första taget.

Jag brukar också titta på folk för att se VART de pekar först och främst, även om det går lite snabbare i min hjärna än t.ex. hästens. Betyder det att jag är dum på något sätt? :confused::nailbiting:

Min häst förstod när jag pekade åt vilken grind han skulle ta. Men han kunde ju läsa mig bra för övrigt också.

Alla mina djur, hästar, katter, hundar, ser eller går dit jag pekar men tror inte det handlar om just fingret men ordlös kommunikation.

En av de största skillnaderna mellan hund o varg är att hunden tittar/går åt det hållet du pekar, vargen fortsätter att stirra in i dina ögon. Nu avser jag vargar som uppfostrats som hundar av människor sedan de var pyttevalpar.

Finns det inte en dokumentär om just pekande?
Den handlar väl om hundar och där prövar man att peka för hundar, vargar och apor? Hundarna (även små valpar) gick åt "rätt" håll medan vargar och apor svängde lite random sådär.

Vill minnas att hundar till och med läser av våra ansikten som vi människor läser av varandra, dvs från ett håll till ett annat. Vad hette den, någon som vet? Något med secret life eller nåt?

Läser just nu en kurs i "Hundens beteende biologi" på
Linköpings universitet. Per Jensen hävdar i sin bok "Hundens språk och tankar" just det många påpekat innan; hundar kan följa människans pekande, vargar inte.

Hej!

Jag har ingen aning om detta, men undrar om det inte kan vara så att hundar lärt sig vad pekandet betyder?

/Lavinia

Hej!

Jag har ingen aning om detta, men undrar om det inte kan vara så att hundar lärt sig vad pekandet betyder?

/Lavinia

Det är skillnad på förmåga att lära sig förstå signaler och på en medfödd förmåga att förstå kommunikation. Här kan du läsa en studie i pekgester med chimpanser och hundar. Både hundar och chimpanser kan lära sig saker av typen X innebär Y (tex "tryck på knappen så kommer det en godis"), men hundar har ett starkare intresse för mänsklig kommunikation (de behöver inte motiveras till att uppfatta den som värdefull) och tolkar den just som social kommunikation.

Nu är här bara katter och höns och det är nog lite olika hur de ser på det, en del begriper och andra inte. Tidigare hundar och hästar har nog varit bättre, katterna är iofs svåra för ibland gör de precis vad jag vill för att ställa sig in men ofta struntar de blankt i vad jag säger till dem :)

Både hundar och chimpanser kan lära sig saker av typen X innebär Y (tex "tryck på knappen så kommer det en godis"), men hundar har ett starkare intresse för mänsklig kommunikation (de behöver inte motiveras till att uppfatta den som värdefull) och tolkar den just som social kommunikation.
Det ovan markerade tycker jag stämmer väl in.

Vad är det för forskare du refererar till egentligen? Att flertalet arter "förstår" pekande är väl ändå vedertagen kunskap idag inom forskarvärlden.

Jag har lärt mina hästar att förstå när jag pekar. Jag kan ha dem lösa och peka åt olika håll och de går dit. Jag kan peka på grinden och säga att de ska ställa sig där och de lyder.
Precis, det är det här jag menade med mitt inlägg. Självklart förstod varken hästen eller kaninerna vad jag ville förrän de lärt sig att det var rätt. :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 128
Senast: soom
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 283
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 249
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 387
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar