försent att raka?

Sv: försent att raka?

Känns lite som att välja mellan pest eller kolera här..
Men om det vore min häst skulle jag inte raka utan se till att rida lugnt och komma ihåg att raka innan fällning nästa år :)

Eftersom jag just nu är på sensation g4 jakt då jag inte äger nån sadel så blir det just nu lugna turer barbacka så jag väljer att försöka borsta extra mycket så får vi se, blir det så ohållbart att hon t.o.m står och svettas i hagen så rakar jag.
Problemet är att vi har det lite varmare här än där hon stod innan, så jag får helt enkelt se hur hon mår och utgå efter det.

Ja det är skoj att vara tillbaka!
Det är ett 12 årigt islandssto, vitblack, 5 gångare :)

*kl*

det är alltid så mysig stämning här på Islandshästforumet,,, :o

Det finns de som rakar sina kusar alltid på våren när de börjar fälla, pga. allergi hos ägaren.

Jag tycker inte att det är konstigt längre. Jag såg ut så här: :eek: när jag såg det första gången, men eftersom hästarna inte mår dåligt av det så har jag återigen lärt mig att saker och ting inte alltid är så jäkla tvärenkelt.

Och vad gäller "hästarna mår dåligt" så är jag en extremt empatisk människa, värre än de flesta, särskilt när det kommer till djur. De blir ju inte så snygga hästkrakarna, innan sommarpälsen vuxit ut men de mår INTE dåligt....

och vad gäller risk för utslag och hudirritation så är det ju bara de fullpälsade hästarna som får löss och de flesta mår inte dåligt av lite pälsätare men vill det sig illa kan de bli illa åtgågna. det är ju inte heller så kul...

Men folk är så sabla rädda. Jag minns att allt vad rakning heter betraktades som styggelse och djurplågeri och bara tanken på att släppa ut en häst som hade "öppnat vinterkackan" vore förenligt med långt fängelsestraff... typ.

Ja men som tur är har vi ju kommit lite längre än så, både vad gäller att klippa och när det är bra för hästen att klippa.

Till trots så är det hästen som ligger i fokus, även om långt ifrån alla har fattat det. Många har ju tyvärr alldeles för mycket mänskligt tänkande, jag är av uppfattning att de ska få ett bra hästliv utifrån deras perspektiv och inte hur jag tänker.

Jag är helt enig i den frågan. Det verkar för övrigt de flesta hästmänniskor
är måna om att hästen ska ha det bästa, gärna utifrån dess naturliga förtsättningar, och trots det gör man rejäla tok grejer.....

Jag klippte min valack för några veckor sedan, trots att han börjat fälla. Jag kan knappt skritta en kvart utan att han blir svettig, och han torkar väldigt långsamt med den björnpälsen han har. Ska han gå fuktig med täcken på lösdriften i flera dygn och ridas igen blöt? Eller ska han släppas ut sjöblöt i hagen?Även om han har fri tillgång på grovfoder är han inte torr dagen efter. Eller ska jag helt enkelt låta bli att rida under hela våren?

Detta är alltså djurplågeri?:grin:

Länge sen tråden postades från första början, men ändå.

Intressant det där med klippning faktiskt, har stött på hästar som fått problem med för tidig pälssättning osv på grund av (förmodligen, dock inte vetenskapligt bevisat) klippning för sent på våren.

Nu hade ju du precis fått hem din häst men om man läser hela tråden så ser man folk som hetsar kring klippning av deras hästar och jag frågar mig VARFÖR i hela friden inte klippa av hästen pälsen tidigare för att slippa risker för obehag osv vid fällning? Det går att klippa innan årsskiftet och sedan täcka hästen. Hästen blir ju faktiskt svettig även mitt i vintern vid ett hårt träningspass och hästen har jättemycket päls även då, det är ju inte så att pälsen säger poff och blir hur tjock som helst precis just under våren när hästen ska fälla, den är tjock hela vinterhalvåret.

Man har ett val, antingen klipper man hästen och kan rida som vanligt utan att behöva bekymra sig om hälsa osv. eller så låter man hästen ha sin päls och anpassar sig efter sin häst - som för övrigt antagligen inte lider av att bli lite svettig om man sköter den ordentligt.

*KL*

Jag är helt på noll när det kommer till rakning då vi låter våra bli pälsbollar. :D
Går det inte att spara några mm när man klipper för att slippa eventuella irritationer? Eller gör det varken till eller från ur värmesynpunkt?

Jag väntar med att klippa eftersom en helklippt häst mitt i vintern inte är förenligt med min hästhållning.

Säg till min häst att det går att täcka så skulle jag bli glad :-P Har lagt ut många tusen på täcken i vinter och då har han bara varit spårklippt.

Har inte heller märkt några som helst problem med att klippa sent än. I år blev det i senaste laget pga alla minusgrader och all blåst, klippte i söndags. Får se om det var för sent eller inte.

Ang våren så fattar jag inte problemet. Vintertid är minusgrader, kalla vindar och min häst går väldigt sparsamt. Att helklippa då är ju helt absurt. På våren innan min fällt klart kan det vara uppåt 15-20 grader och även om hästen är van att gå riktigt hårt på sommaren (en fälttävlansryttare är knappast rädd för att hästen ska bli svettig :-P) så är han helt matt av att både börja tränas mera, ha vinterjackan kvar och dessutom försöka bli av med den när det är 10+ grader. Det är väl inte konstigt?

Senast ändrad:

*kl*

Frågade en vet. häromdagen om medicinska risker med klippning, han ansåg dem obefintliga och tyckte visst man kunden klippa en häst som fäller. Tycker själv det underlättar, man har ju för tusen hästhår överallt.

Sen klipper man hästar, att raka skulle innebära att man rakade ner till pälsbotten, skulle se jäkligt märkligt ut.

Kan man inte vaxa? Ska ju ändå fixa bikinilinjen snart tänkte jag, kanske kan ta min valack på samma gång? ;)

Haha nej min fäller rätt länge också. Men antingen låter man bli att rida, eller så rider man inte så hårt :)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 034
Senast: Stergo
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 001
Senast: Ponsa
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 751
Senast: SiZo
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 281
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar