Försäkringsuppgradering

P

plus_mig

Vet inte om jag lägger in denna på rätt ställe nu men men. Jag har en fråga gällande försäkringar, det är nämligen så att jag har en häst som har en s.k. halvförsäkring, får bara ut något på den om hästen dör av en olyckshändelse, inget vid skador eller om den skulle bli utdömd. Har nu bestämt mig för att uppgradera till en helförsäkring (kan inte fatta att man var så dum att man inte skaffade en sådan direkt !) och då krävs ju ett vetrinärintyg på att hästen är frisk. Min fråga är då : krävs det ett vetrinärintyg från klinik, eller kan man ta hem distriktsvetrinären och få en besiktning av han som gäller som intyg ? Hos t.ex. Agria (som jag har nu)

Sv: Försäkringsuppgradering

Det beror dels på hur mkt du ska försäkra hästen för. Hos Agria tror jag att du måste ha röntgen om du vill A1-försäkra för över 100.000 kr (beloppet ligger däromkring iaf).

Ring Agria och fråga vad de kräver, ibland räcker det med att deras egna ombud kommer ut och kollar på hästen (billigare för dig). Annars så räcker det säkerligen med gårdsbesiktning.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 009
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 980
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Hej! Jag är en 12:årig tjej som längtar ihjäl sig efter en hund. Jag har ungefär 2000 kr sparat och sparandet tar sig. Jag har alltid...
Svar
18
· Visningar
2 307
Senast: Ferrari
·
Hästvård Varning för långt och rörigt inlägg... Jaha. Efter att ha haft massa problem med min pålle så beslutade jag mig för att skaffa ny häst...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 399
Senast: Coolfrees
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar