Försäkringskassan accepterar inte min grad av sjukskrivning

monster1

Trådstartare
När jag kom hem från jobbet idag så låg ett brev från försäkringskassan att de inte accepterar min grad av sjukskrivning (50%) eftersom jag första och andra veckan av sjukskrivning jobbade mer än 50% (jag tror 4h mer på en vecka). Jag är sjukskriven för utmattning och klarade inte i mitt tunnelseende att släppa mina projekt eller säga nej till folk när det kom till möten om olika projekt och saker där jag var ansvarig eller var ensam på mitt område. Det tog därför två veckor för mig innan jag rensat min kalender och kunde gå ned i tid "på riktigt". Nu menar försäkringskassan att eftersom jag klarade av att jobba mer än 50% dessa veckor så har jag visat att jag klarar av att jobba mer och då har jag inte rätt till mer ersättning resten av sjukskrivningen (4,5 månad + eventuell förlängning).

Jag skulle säkerligen kunna jobba heltid nu, i en månad kanske eller ett par, innan jag drar bilen av vägen in i lämpligt föremål eller tar en hel ask av någon av alla de där olika medicinerna jag har i skåpet. Mitt problem är ju inte att jag inte klarar av att jobba, jag kan jobba hur mycket som helst, jag mår bara inte bra av det. Jag klarar inte av att ta hänsyn till min hälsa, jag kan inte säga nej och jag kan inte säga stopp fastän jag mår dåligt.

Vad ska jag göra nu? Det står att man ska inkomma med synpunkter?
 
Dina synpunkter skiter de i, det enda som funkar är ett övertydligt läkarintyg.
Jag fick avslag på ansökan sen i april tills nu pga dåliga läkarintyg.
Har försökt få bättre men ja

Håller med där. Läkarintyg/utlåtande är det enda som gäller.
(Om inte som fk i mitt fall inte skickade in alla till förvaltningsrätten, d.v.s dom försökte en luring och skickade bara in ett) tur att jag skrev att det fanns flera i följebrevet. Inte lita på fk det kan jag säga.
 
När jag kom hem från jobbet idag så låg ett brev från försäkringskassan att de inte accepterar min grad av sjukskrivning (50%) eftersom jag första och andra veckan av sjukskrivning jobbade mer än 50% (jag tror 4h mer på en vecka). Jag är sjukskriven för utmattning och klarade inte i mitt tunnelseende att släppa mina projekt eller säga nej till folk när det kom till möten om olika projekt och saker där jag var ansvarig eller var ensam på mitt område. Det tog därför två veckor för mig innan jag rensat min kalender och kunde gå ned i tid "på riktigt". Nu menar försäkringskassan att eftersom jag klarade av att jobba mer än 50% dessa veckor så har jag visat att jag klarar av att jobba mer och då har jag inte rätt till mer ersättning resten av sjukskrivningen (4,5 månad + eventuell förlängning).

Jag skulle säkerligen kunna jobba heltid nu, i en månad kanske eller ett par, innan jag drar bilen av vägen in i lämpligt föremål eller tar en hel ask av någon av alla de där olika medicinerna jag har i skåpet. Mitt problem är ju inte att jag inte klarar av att jobba, jag kan jobba hur mycket som helst, jag mår bara inte bra av det. Jag klarar inte av att ta hänsyn till min hälsa, jag kan inte säga nej och jag kan inte säga stopp fastän jag mår dåligt.

Vad ska jag göra nu? Det står att man ska inkomma med synpunkter?

Skriv ett brev till dem varför du jobbade mer och förklara hur du faktiskt mår. Det gör skillnad. Skriv gärna längst ner hur lång tid det tog för dig att få ihop brevet till dem (t ex en vecka) så att de förstår att ditt problem faktiskt är att du håller på att jobba ihjäl dig.
 
Skriv ett brev till dem varför du jobbade mer och förklara hur du faktiskt mår. Det gör skillnad. Skriv gärna längst ner hur lång tid det tog för dig att få ihop brevet till dem (t ex en vecka) så att de förstår att ditt problem faktiskt är att du håller på att jobba ihjäl dig.
Ja, jag får väll prova. Jag har redan ringt och snörvlat i örat på en stackare i kundtjänst som rekommenderade mig att ringa min handläggare imorgon. Nu tar det mig inte en vecka att skriva ett mail/brev då hade jag inte kunnat jobba ens 50 %. Jag är tjänsteman och det enda jag gör är att formulera mig i text och möjligen i ritningsform samt att lösa mer eller mindre komplexa problem.
 
Ja, jag får väll prova. Jag har redan ringt och snörvlat i örat på en stackare i kundtjänst som rekommenderade mig att ringa min handläggare imorgon. Nu tar det mig inte en vecka att skriva ett mail/brev då hade jag inte kunnat jobba ens 50 %. Jag är tjänsteman och det enda jag gör är att formulera mig i text och möjligen i ritningsform samt att lösa mer eller mindre komplexa problem. Det går väll ganska ok, ibland tappar jag bollen. Men mest lidande är mitt privatliv om man ser det utifrån eftersom jag oftast sover eller blir helt passiv när inte jobbet trycker på.
 
Jag önskar att man kunde få ett ombud när man är sjukskriven för något psykiskt, för jag orkar verkligen inte med all administration som det är med att vara sjukskriven. Det är på något vis lättare att bara jobba ihjäl sig i stället för det är en 25% tjänst att gå på rehab, skicka in rätt papper, få läkaren att skicka in rätt papper, få arbetet att göra rätt saker, gå på åter besök etc. På det all denna oro över hur det ska gå med allting :(.
 
Jag önskar att man kunde få ett ombud när man är sjukskriven för något psykiskt, för jag orkar verkligen inte med all administration som det är med att vara sjukskriven. Det är på något vis lättare att bara jobba ihjäl sig i stället för det är en 25% tjänst att gå på rehab, skicka in rätt papper, få läkaren att skicka in rätt papper, få arbetet att göra rätt saker, gå på åter besök etc. På det all denna oro över hur det ska gå med allting :(.
Vettu, en sån konsult skulle jag både kunna tänka mig att bli, och skulle behöva ha! Jag är inte ens sjuk på något sätt (vad jag vet), men jag avskyr att göra mitt eget pappersarbete, men älskar att göra andras. Jag har valt helt fel bana i livet!
 
Vettu, en sån konsult skulle jag både kunna tänka mig att bli, och skulle behöva ha! Jag är inte ens sjuk på något sätt (vad jag vet), men jag avskyr att göra mitt eget pappersarbete, men älskar att göra andras. Jag har valt helt fel bana i livet!
Då kanske man kan bli både utfodrad och få sin administration skött på en gång?
 
Jag önskar att man kunde få ett ombud när man är sjukskriven för något psykiskt, för jag orkar verkligen inte med all administration som det är med att vara sjukskriven. Det är på något vis lättare att bara jobba ihjäl sig i stället för det är en 25% tjänst att gå på rehab, skicka in rätt papper, få läkaren att skicka in rätt papper, få arbetet att göra rätt saker, gå på åter besök etc. På det all denna oro över hur det ska gå med allting :(.

När jag hade problem, som dessutom (naturligt och vanligt nog! :() gjorde det väldigt svårt att "bråka" med fk, slutade det med att min (friska) syster styrde upp det hela. Till sist följde hon med på ett möte (där tre handläggare plus ansvarig/chef/whatever också dök upp, och tydligt markerade missnöje mot att någon "utomstående" O_o var med) och "läste lagen" för dem... Hörde inte av fk igen förrän brev kom om att allt var accepterat utan protester, vilket var något av en total kovändning.

Det är ju fruktansvärt egentligen att man ska behöva att någon annan (frisk, arbetande, som alltså måste ta ledigt för att ideellt hjälpa!) ska tröska igenom eländet åt en, men den bistra sanningen - i min erfarenhet (ca tre år gammal) - är att man som sjuk är i ett enormt underläge och att detta utnyttjas av fk. Jag kan inte bidra med någon objektiv sanning, naturligtvis. Men jag kan säga att utan min systers insats (hon var... mycket arg :rage:) hade jag inte tagit mig nånstans alls mot fk. Men med hennes hjälp var alla problem plötsligt som bortblåsta! (Och det var inte frågan om några nya ansökningar, inga nya intyg, inget sådant. Det "enda" hon bidrog med var orken att protestera och påtala det orimliga i deras beslut/krav...)

Så, inte för att det är en "bra" lösning på något sätt, men: om du kan få hjälp av någon som mår bra, ta emot den hjälpen. Tacka sen när du mår bättre, men skäms inte för att du behöver hjälpen nu.
 
Min erfarenhet:

- ALLTID ha med en utomstående i möten med FK, AF, läkare, etc.
- Skippa känslodravlet mot FK, de är inte ett skit intresserade av det. Kalla, hårda fakta gäller.
- Lär dig lagen! Kunskap är makt!
- Lita ALDRIG på FK. Trippelkolla allt. FK har en kundtjänst där du kan maila in dina frågor. Svart på vitt gäller.
- Kriga!

Och, tänk så här.
- "Det tar bara lite längre tid att få hästen att gå i form" ;)
 
@Monstermom Vet du jag har också en sån syster som har hjälpt mig mycket genom min sjukperiod. Tack vare henne fick jag min arbetsskada godkänd och fått reda på vilka mediciner som finns (hon jobbar på medicinavd uska) . Visserligen fick jag betala dyra mediciner själv ett tag men det var det värt.
@Squie Så sant
 
Min erfarenhet:

- ALLTID ha med en utomstående i möten med FK, AF, läkare, etc.
- Skippa känslodravlet mot FK, de är inte ett skit intresserade av det. Kalla, hårda fakta gäller.
- Lär dig lagen! Kunskap är makt!
- Lita ALDRIG på FK. Trippelkolla allt. FK har en kundtjänst där du kan maila in dina frågor. Svart på vitt gäller.
- Kriga!

Och, tänk så här.
- "Det tar bara lite längre tid att få hästen att gå i form" ;)

- Jag har tyvärr ingen jag kan ta med mig, jag tror inte katten är till någon större hjälp tyvärr.
- Jag är ju sjukskriven för "känslodravel" så det kanske blir svårt att inte prata om det?
- Jag orkar tyvärr inte lära mig lagen, hade jag orkat det hade jag inte varit sjukskriven.
- Jag orkar inte trippelkolla allt.
- Jag orkar inte kriga, jag har ju krigat med en tung organisation i tre år nu, det är ju därför jag är där jag är just nu...
 
jag tycker du ska vara 100% sjukskriven
Jag är rädd att om jag inte har arbetet att gå till så kommer jag sjunka ned i depressionen och aldrig mer komma upp. Det finns fördelar med arbetet, man får rutiner, kommer upp på morgonen, äter minst ett mål mat per dag, man träffar människor och jag känner att jag har ett värde eftersom jag bidrar med något.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
849
Senast: Stekspaden
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 084
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 730
Senast: fejko
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 817
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp