Försäkringar!

Emtherlia

Trådstartare
Har börjat fundera lite kring vad för försäkringar som är bra att ha för en själv och ville höra lite hur ni andra tänker och vad ni har?

Jag har en olycksfallsförsäkring som har varit kopplad till hemförsäkringen. Då bostadsrättsföreningen nu ska stå för vår bostadsrättsförsäkring så har vi sagt upp vår bostadsrätt- och hemförsäkring eftersom vi kommer ta hemförsäkringen via min sambos fack, vilket gör att den blir mycket billigare. Min olyckfallsförsäkring kommer även den försvinna eftersom den var kopplad till hemförsäkringen.

Jag ringde precis mitt försäkringsbolag men blev ärligt talat inte så mycket klokare.:confused: Jag kan inte ha kvar olycksfallsförsäkringen i nuvarande form utan i så fall blir det en annan sorts försäkring, som då även skulle bli dyrare. Hur mycket dyrare vet jag inte då han sa att det berodde på vilka val man gjorde.

Är en olycksfallsförsäkring bra att ha? Borde man ha något annat i stället?

Kort sagt, hur resonerar ni och vad har ni för försäkringar? (skriv gärna vad försäkringen ni har innebär:))

En bra olycksfallförsäkring är mycket bra att ha den dagen det händer något. Rent ekonomiskt kan det göra en enorm skillnad.

De kan skilja en hel del i pris men det viktigaste är ändå villkoren. Läs igenom dom noggrant. Det är också bra om försäkringen täcker sjukdom utöver olycksfall.

Kolla upp vad din sambo har via facket. Ganska ofta kan man som sambo bli medförsäkrad där, mkt förmånligt. Men kolla vad som gäller, tex vid ridning.

Kolla också upp livförsäkringar. Nu vet jag inte hur gammal du är med det är väldigt bra att ha det.

Exempel:
Jag själv valde bort att skaffa livförsäkring tidigare pga snålhet. Nu har jag fått en kronisk sjukdom dvs det är ingen idé att teckna en eftersom det blir femtielva undantagsklausuler och jag kommer bara att stå med en kostnad som inte ger mig något. Tom försökringsbolagen själva medger att det inte är någon poäng :banghead:

Jag har "de vanliga" försäkringarna: Hem, bil, hund och olycksfall (täcker även sjukdom/invaliditet). Bra att ha om något händer och vad de olika försäkringarna täcker beror ju på vilken variant man tecknat och i vilket bolag.

Har ingen sjukförsäkring, tänkte fixa när mitt BMI är normalt.

Men olycksfall osv har jag. Och bil och släp och djuren förstås. Och cancer.

Kolla upp vad din sambo har via facket. Ganska ofta kan man som sambo bli medförsäkrad där, mkt förmånligt. Men kolla vad som gäller, tex vid ridning.

Undantag vid ridning brukar vara typ fälttävlan på lite högre nivå.

Jag har använt min "facketförsäkring" vid hästrelaterade olyckor.

@stjarnfrugt Jag kommer ju stå med på hemförsäkringen eftersom vi bor i samma lägenhet. Hemförsäkringen innefattar dock inte någon olycksfall- och sjukdomsförsäkring så det verkar ju som att en sådan bör tecknas separat.

Jag är 26 år gammal.

Det låter lite som att det bara är att sätta sig ner och jämföra olika försäkringsbolag för en olycksfalls- och sjukdomsförsäkring är bra att ha?

Man ska passa på att teckna riskförsäkringar när man är frisk så att man slipper klausuler. Jag var väldigt glad för det gäng med olycksfallsförsäkringar jag tecknat när mitt korsband gick av.

Livförsäkring tycker jag är bra, särskilt om man äger boende ihop med sin partner. Då har partnern råd att bo kvar, förhoppningsvis.

Sjuk- och olycksfallsförsäkring är också en lägstanivå för mig. Drulle kan komma in bra om det händer mycket i tillvaron.

Tidigare hade jag bra koll på mina försäkringar. Nu är jag medförsäkrad på sambons försäkringar som han har via facket och vet nästan ingenting. :p Jag vet att det är Folksam, vi har hemförsäkring med allrisktillägg och sjuk- och olycksfallsförsäkring. Livförsäkring tror jag är med där också. Min känsla är att vi är försäkrad till tänderna. :D

Hur mycket per år är vettigt att försäkra sig för? Det är ju dyrare än hästarna om man slår på "stort" med livförsäkringen...

För guds skull ta en sjuk och olycksfall inte bara olycks. Om du blir invalid kommer du tacka gudarna för denna.

Om man inte specifikt vill komma åt en kontantersättning är sjukförsäkringsdelen tveksamt nödvändig. Så länge man lever i Sverige har man som handikappad exklusiva rättigheter gällande både rehabilitering, materiell anpassning/utrustning i både hem/arbete/fritid, hjälp med avlastning etc
Lägg sedan till sannolikheten att bli handikappad på så sätt att du faktiskt har rätt till ersättning enligt villkoren - den är liten.

Nu har nya regeringen gått ut och sagt att ingen svensk ska kunna köpa sig förbi vårdköer eller köpa sig exklusiv vård genom privata sjukvårdsförsäkringar men jag har svårt att se hur de ska kunna förbjuda detta.
Därav säger jag att en av de allra viktigaste försäkringarna man kan teckna och ha användning för idag är en bra sjukvårdsförsäkring.

Gällande sjukförsäkringen så var den tidigare ganska generös men för drygt ett decennie sedan reformerade hela försäkringsbranschen den försäkringsdelen till oigenkännlighet och idag ser man tydligt på friskrivningsvillkoren varför det skedde:

De vanligaste sjukdomarna där det inte föreligger någon rätt till ersättning:
Rygg-, nack-, led- eller muskelbesvär som inte kan påvisas vara orsakade av olycksfallsskada.
• Fibromyalgi.
• Kroniskt smärttillstånd.
• Utmattningssyndrom, utbrändhet, trötthet, stressymtom, depressiva tillstånd eller asteni.
• Huntingtons sjukdom.
• Neuropsykiatrisk störning och tvångssyndrom.
M.m.

Hur mycket per år är vettigt att försäkra sig för? Det är ju dyrare än hästarna om man slår på "stort" med livförsäkringen...
Vettigt och vettigt....

Det beror väl på vilket liv man lever och hur man resonerar?

Jag är gammal och har kroniska sjukdoma och diverse annat som gör sjukförsäkring meningslös. Livförsäkring är också meningslös eftersom jag bra har ett barn och hon inte har något behov av att ha mig livförsäkrad. Hon får ändå allt jag äger när jag dör, plus förmögenheten på fars sida.

Lever man tillsammans med någon kan en livförsäkring däremot kanske göra skillnad?

Barn däremot är vettigt att ha försäkrade. Händer det något tidigti en människas liv är försäkringar guld värda.

Om man inte specifikt vill komma åt en kontantersättning är sjukförsäkringsdelen tveksamt nödvändig. Så länge man lever i Sverige har man som handikappad exklusiva rättigheter gällande både rehabilitering, materiell anpassning/utrustning i både hem/arbete/fritid, hjälp med avlastning etc
Lägg sedan till sannolikheten att bli handikappad på så sätt att du faktiskt har rätt till ersättning enligt villkoren - den är liten.

Nu har nya regeringen gått ut och sagt att ingen svensk ska kunna köpa sig förbi vårdköer eller köpa sig exklusiv vård genom privata sjukvårdsförsäkringar men jag har svårt att se hur de ska kunna förbjuda detta.
Därav säger jag att en av de allra viktigaste försäkringarna man kan teckna och ha användning för idag är en bra sjukvårdsförsäkring.

Gällande sjukförsäkringen så var den tidigare ganska generös men för drygt ett decennie sedan reformerade hela försäkringsbranschen den försäkringsdelen till oigenkännlighet och idag ser man tydligt på friskrivningsvillkoren varför det skedde:

De vanligaste sjukdomarna där det inte föreligger någon rätt till ersättning:
Rygg-, nack-, led- eller muskelbesvär som inte kan påvisas vara orsakade av olycksfallsskada.
• Fibromyalgi.
• Kroniskt smärttillstånd.
• Utmattningssyndrom, utbrändhet, trötthet, stressymtom, depressiva tillstånd eller asteni.
• Huntingtons sjukdom.
• Neuropsykiatrisk störning och tvångssyndrom.
M.m.

Jag tänkte mer på ekonomisk invalid, långtidssjukskriven inte medicinskt invalid. Min ersättning underlättade för min familj när jag tex kunde lösa in alla csn-lån och lägga undan stort sparande.

Jag tänkte mer på ekonomisk invalid, långtidssjukskriven inte medicinskt invalid. Min ersättning underlättade för min familj när jag tex kunde lösa in alla csn-lån och lägga undan stort sparande.

Ja precis, om man vill komma åt en större kontantersättning och räkna med att man tillhör en av de få som har möjlighet att nyttja försäkringen - då är det bara att köra.

När det gäller sjukvårdsförsäkringen är det en försäkring desto fler har användning av :)

@Emtherlia Jag har livförsäkring, olyckfallsförsäkring och sjukförsäkring med skydd för särskilda diagnoser. Allt genom mitt fackförbund Vision och då är det försäkringar i Förenade Liv. Man ska verkligen passa på att teckna tex livförsäkring genom facket om man kan, då det ofta är så förmånligt att man slipper göra hälsodeklaration inom en viss tid.

Detta är vad jag har för personförsäkringar. Jag har även hemförsäkringen via facket. Och så hästförsäkring och hundförsäkring men då i annat bolag.

Jag är nog överförsäkrad! :O
Sjuk och olycksfall (perfekt att ha via LRF för då ingår allt med häst och t.ex.motorsport), sjukvårdsförsäkring, gårdsförsäkring fullvärde (byggs upp som det var vid t.ex. brand), lösöret har vi utökat + att det har extra drulle och reseförsäkring inbakat.
Livförsäkring på en miljon per skalle, pensionsförsäkring, barn, bil, häst och ja var det något mer?
Eftersom jag har en tendens att skada mig är jag glad och trygg med olycksfallsförsäkringen. Det ingår även ev. ledsagare om vi skulle behöva.

Edit. Det slog mig att den nya katten inte har försäkring! :O

Jag måste också sätta mig in i detta, min mamma har haft en personförsäkring på mig men den går ut i december :eek:
Alltså: sjuk, olycksfall och liv? Är det sammanfattningen?
Fullt frisk idag så vitt jag vet ;)

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 189
Senast: Gunnar
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 381
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 968
Senast: gul_zebra
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat