Försäkringar!

Jag måste också sätta mig in i detta, min mamma har haft en personförsäkring på mig men den går ut i december :eek:
Alltså: sjuk, olycksfall och liv? Är det sammanfattningen?
Fullt frisk idag så vitt jag vet ;)

Ta över den försäkringen! Alltså fortsätt i samma bolag, de brukar ha erbjudande om att man tar över den befintliga och det blir en vuxenförsäkring istället för barn.

@lil-sis Jag vet inte om det går, tror den har varit genom hennes arbete på något sätt.. Typ genom deras organisation, eftersom mamma har en egen verksamhet.

Fy vad svårt det känns! Helt plötsligt känns det som att det är en helt ny värld att sätta sig in i:D

Jag är inte med i facket så kommer inte ha något försäkring via dem (eller ja, hemförsäkringen då som tecknas via min sambo som är med i facket).

gårdsförsäkring fullvärde (byggs upp som det var vid t.ex. brand), lösöret har vi utökat + att det har extra drulle och reseförsäkring inbakat.

Att det byggs upp som det var är nog en önskedröm.

Har haft flera gårdsbränder i min närhet och det har varit långt ifrån allt som ersatts. De flesta hus och uthus är gamla och då sätts värdet ner rejält. Rejält!

Har haft flera gårdsbränder i min närhet och det har varit långt ifrån allt som ersatts. De flesta hus och uthus är gamla och då sätts värdet ner rejält. Rejält!

Då kanske de inte var fullförsäkrade utan 1:a risk ( tror jag det heter).

Då kanske de inte var fullförsäkrade utan 1:a risk ( tror jag det heter).
Fullvärdesförsäkrade.

Men du kan aldrig få ett lika stort t.ex.

Vet de som blev av med stor ladugård med plats för 30-talet kor, stora logar och stallar och det räcker till att bygga en betydligt mindre länga i och med att man bygger nytt. All golvyta i logarna kan de inte få tillbaka. Inte lider och bodar heller.

Ställ frågan rakt till försäkringsbolaget om vad ni får vid en totalskada.

Ja, jag vet att det vanligtvis är så.
Men jo, det är som jag sa. Vi hade vårt ombud ute en halv dag och hade ca ett A4 med frågor som vi fick svar på. I en "vanlig" försäkring är det som du säger. I en utökad finns inte det taket enligt vårt ombud. Vet inte om det är skillnad om det är ett aktivt lantbruk? Eller om skillnaden ligger i premien?

Men billigt är det inte. Vi lägger mycket pengar på våra försäkringar. Inte lika mycket som på el om året, men nästan. Men har man råkat ut någon/några gånger är det klart värt det!
mvh

Ja, jag vet att det vanligtvis är så.
Men jo, det är som jag sa. Vi hade vårt ombud ute en halv dag och hade ca ett A4 med frågor som vi fick svar på. I en "vanlig" försäkring är det som du säger. I en utökad finns inte det taket enligt vårt ombud. Vet inte om det är skillnad om det är ett aktivt lantbruk? Eller om skillnaden ligger i premien?

Men billigt är det inte. Vi lägger mycket pengar på våra försäkringar. Inte lika mycket som på el om året, men nästan. Men har man råkat ut någon/några gånger är det klart värt det!
mvh
Låter fantastiskt bra. Trodde faktiskt inte att det var möjligt!

Fullvärdesförsäkrade.

Men du kan aldrig få ett lika stort t.ex.

Vet de som blev av med stor ladugård med plats för 30-talet kor, stora logar och stallar och det räcker till att bygga en betydligt mindre länga i och med att man bygger nytt. All golvyta i logarna kan de inte få tillbaka. Inte lider och bodar heller.

Ställ frågan rakt till försäkringsbolaget om vad ni får vid en totalskada.

Där tror jag att det är en viss skillnad mellan privatbostad och lantbruk/företag ifråga om åldersavdrag. Men självklart klokt att fråga vad man får vid en totalskada, åldersavdraget kanske skiljer mellan olika bolag.

Där tror jag att det är en viss skillnad mellan privatbostad och lantbruk/företag ifråga om åldersavdrag. Men självklart klokt att fråga vad man får vid en totalskada, åldersavdraget kanske skiljer mellan olika bolag.
Fast det vi diskuterade var ju lantbruk och de lantbruk jag vet om som haft bränder har inte alls fått lika omfattande ersättningsbyggnader. Långt ifrån.

Fast @hoppsann säger att hon har en sådan försäkring.
Det låter strålande i mina öron. Det har jag aldrig hört talas om förut. (fast jag antar att det kostar.....) Fullvärde är en term som låter bra :-)

Ja, försäkringarna kostar som sagt en hel del. En av våra största poster faktiskt. Men jag har hellre bra försäkringar än en ny bil.

Vi har många dåliga exempel nära oss eller oss själva (olycksfall, bränder, akut sjukdom, invaliditet, dödsfall etc.), så vi vet hur illa det kan gå för när man råkat ut, inte minst för efterlevande/de som är friska, om man inte har sett över sina försäkringar.
När vi renoverade ladugården konstaterade vi att det hade varit bra mycket "billigare" att den blåste bort i en storm med tillhörande kortslutningar. Ladugården är ju för övrigt mer välbyggd och mer påkostat än husen.
Övriga uthus är dock "som vanligt". De är "billiga".

Sjukvårdsförsäkringen är också suverän! Den används av någon i familjen cirka en gång om året. Och lika värt det varje gång! Har man möjlighet att ta en så skall man noga överväga det.

Just skillnaden mellan olycksfalls- och sjukdomsförsäkring är viktig att poängtera. Läste på fejjan häromdagen om en tjej som skällde ut ett försäkringsbolag för att hon inte fick ersättning när hon fick missfall. Det var ingen olycka, utan berodde på annat. Hon hade ingen försäkring för sjukdom, utan bara olycksfall. Det är naturligtvis fruktansvärt att hon förlorade sitt barn, men eftersom inte någon olycka var inblandad, utan det var medicinska skäl, så fick hon ingen ersättning. Det kunde inte folk fatta, så drevet gick fast bolaget de facto inte gjort ngt fel... Iaf inte enligt den information som kom fram i den tråden.

Det är en sjukvårdsförsäkring jag har och även en lantbruksförsäkring och en hel hög andra även några från facket !

Fast det vi diskuterade var ju lantbruk och de lantbruk jag vet om som haft bränder har inte alls fått lika omfattande ersättningsbyggnader. Långt ifrån.

Fast @hoppsann säger att hon har en sådan försäkring.
Det låter strålande i mina öron. Det har jag aldrig hört talas om förut. (fast jag antar att det kostar.....) Fullvärde är en term som låter bra :-)

Åh, jag var nog inte helt på det klara om att det enbart var lanbruksförsäkringar som diskuterades, jag diskuterade nog fullvärdesförsäkringar på hus rent allmänt. Och det är i det bolaget jag använder stor skillnad på åldersavdraget på privatbostad kontra företag/ lantbruk. Olika försäkringsbolag har väl säkert olika villkor så det gäller nog att läsa på!

Man ska passa på att teckna riskförsäkringar när man är frisk så att man slipper klausuler. Jag var väldigt glad för det gäng med olycksfallsförsäkringar jag tecknat när mitt korsband gick av.

Verkligen. När jag tecknade min sjukförsäkring (typ det iaf) åt jag receptbelagda ångestdämpande och ville inte ljuga om det. Vilket innebär att om jag blir sjukskriven pga tex utbrändhet eller så får jag inget på den försäkringen. Surt!

I övrigt har jag hem-, olycksfalls-, bil- och nån typ av extra inkomstförsäkring. Tror jag :)

K
Verkligen. När jag tecknade min sjukförsäkring (typ det iaf) åt jag receptbelagda ångestdämpande och ville inte ljuga om det. Vilket innebär att om jag blir sjukskriven pga tex utbrändhet eller så får jag inget på den försäkringen. Surt!

I övrigt har jag hem-, olycksfalls-, bil- och nån typ av extra inkomstförsäkring. Tror jag :)

Kan du inte be om en omprövning? Eller är det för alltid?

K

Kan du inte be om en omprövning? Eller är det för alltid?

Det kan jag nog så småningom. Det hela utvecklade sig senare till att även omfatta antidepp som jag fortfarande går på, så just nu är det inte aktuellt, men om jag slutar med det någon gång är det ju absolut värt att undersöka!

• Gilla
Reactions: Sar
Hmm, fick ett litet uppvak av den här tråden. Jag visste faktiskt inte ens om att det fanns sjukdoms- OCH olycksfallsförsäkring och sedan enbart olycksfall :o

Jag har en fråga. I dagsläget har jag hemförsäkring och en olycksfallsförsäkring via mitt fack, tecknade nyligen en utökad sådan så även min sambo får en olycksfallsförsäkring genom den. Detta blir ca 150 kr i månaden totalt. Det försäkringsbolaget täcker tyvärr inte sjukdom (har ingen sådan försäkring alls att erbjuda), är det värt att teckna en sådan separat hos ett annat bolag tycker ni?

Och när får man klausuler? Jag och sambon är fullt friska, jag har dock någon gång fått en lite diffus astmadiagnos. Hur påverkar tex detta?

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 189
Senast: Gunnar
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 381
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 968
Senast: gul_zebra
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka