Sv: Försäkring
Ja, det är klart att man måste ha en del pengar själv ändå (bara självrisken kommer ju lätt upp i några tusenlappar) och visst vill f-bolaget gå med vinst. Men jag hade - även om jag hade möjlighet att lägga undan 20-30 tkr till enbart ev. vet.vård - känt mig ganska otrygg utan försäkring. Bara en urinstensoperation på katt kostar runt 20 tkr (enligt Agria). Säg att katten efter den op. skadar sig och tvingas uppsöka vet. igen - då hjälper det ju föga att man hade 20 tkr från början, om man inte har mer sedan.
Och precis som MissFideli säger så fylls ju försäkringsbeloppet "hela tiden" på igen, till skillnad från ett sparkonto som förblir tomt, om man inte är snabb att fylla det igen (och då handlar det ju om minst ett par tusen i månaden för att ö.h.t. komma "någonstans").
Så, jag hade nog inte vågat vara utan försäkring om jag inte var i princip ekonomiskt oberoende. För jag vill ju - liksom de flesta antar jag - förstås kunna ge min katt bästa möjliga vet.vård och alla chanser i världen att överleva även vid en svårare skada/sjukdom - utan att jag själv blir helt barskrapad på kuppen.