Försäkring

Sv: Försäkring

Hur kan det bli för dyrt? Jag betalar bara 754 kr om året för min katt i Agria, och det motsvarar (plus)vet.vård för 60 000 kr. För att komma upp i den summan själv skulle jag i stället för att betala räkningen på 62 kr/månad till f-bolaget, behöva spara 5000 kr i månaden. Det är ju en väldig skillnad - åt andra hållet. :confused:

Nackdelen är ju att man ändå måste ha pengar eftersom all inte ersätts (tex nästan inga tandproblem, som är både vanligt och kostsamt) och man kan inte alltid direktreglera. Hade jag vetat att 20-30.000:- till behandling hade gått att ordna hade jag också skippat försäkring. Givetvis är försäkringsbolagets princip att de ska tjäna pengar på oss, även om det är en skön trygghet för oss som inte direkt kan gödsla med våra pengar.

Fast å andra sidan så har man ju nya 60.000:- efter 100 dgr igen om nått händer. Om katten är försäkrad vill säga. När man gjort slut på sina sparade pengar så tar det ju ett tag att få upp summan igen.

För mig handlar livförsäkringen om att få ihop till en ny katt snabbt eftersom en blir ensam hemma här. Ingen av dom har levt själv förr, så jag vill ha en kompis snarast om nått händer. En ersättning på kanske 4000:- ger mycket då.

Ja, det är klart att man måste ha en del pengar själv ändå (bara självrisken kommer ju lätt upp i några tusenlappar) och visst vill f-bolaget gå med vinst. Men jag hade - även om jag hade möjlighet att lägga undan 20-30 tkr till enbart ev. vet.vård - känt mig ganska otrygg utan försäkring. Bara en urinstensoperation på katt kostar runt 20 tkr (enligt Agria). Säg att katten efter den op. skadar sig och tvingas uppsöka vet. igen - då hjälper det ju föga att man hade 20 tkr från början, om man inte har mer sedan.

Och precis som MissFideli säger så fylls ju försäkringsbeloppet "hela tiden" på igen, till skillnad från ett sparkonto som förblir tomt, om man inte är snabb att fylla det igen (och då handlar det ju om minst ett par tusen i månaden för att ö.h.t. komma "någonstans").

Så, jag hade nog inte vågat vara utan försäkring om jag inte var i princip ekonomiskt oberoende. För jag vill ju - liksom de flesta antar jag - förstås kunna ge min katt bästa möjliga vet.vård och alla chanser i världen att överleva även vid en svårare skada/sjukdom - utan att jag själv blir helt barskrapad på kuppen.

kl

det är många som har agria veterinärvård upp till 60 000kr, och jag tänkte mest bara kolla om det är någon som har varit med om att det verkligen har kostat så mkt hos veterinären. eller om det är någon som känner någon/ vet om någon.
Jag tycker 60 000kr är otroligt mkt pengar bara. :crazy:

Min hankatt har veterinärvårdsförsäkring upp till 25 000kr och en bekant till mig fick lämna in en katt som var dålig (vet inte riktigt vad som var fel) men han opererades och allt och till slut fick dom ta bort honom, hursom helst så hamnade det på runt 15 000kr.

Är mest bara fundersam här :p

sorry, missade ditt inlägg där. ;)

Kostar det verkligen en urinstensoperation 20tkr. ?!
jisses, det ska jag kolla upp ordentligt. för det låter sjukt mkt.

Mina föräldrars katt fick diverse komplikationer till följd av sin diabetes, fick opereras och ligga inne på kliniken i en knapp vecka. Det gick på runt 25-30.000 allt som allt. Det är säkerligen inte jättevanligt att vården kommer upp i höga belopp, men har man otur kan det skena iväg ordentligt, och då är man ju glad över att ha en försäkring som täcker. :)

För att svara på TS' ursprungsfråga har jag If VeterinärXtra till mina två. If är det enda bolaget som har helt fast självrisk vilket är en fördel för mig eftersom jag är student och har väldigt liten buffert. Ville även ha en försäkring som täcker så mycket som möjligt. Jag betalar 130 kr/mån sammanlagt för bägge katterna. Har ingen livförsäkring eftersom de är huskatter.

herregud.. va dyrt det var :eek:

jag har också min i if, men har bara valt att lägga på 25 000kr, tror jag det var.
betalar lite över 500kr /år. kanske skulle vara värt att öka till 50 000kr(?) ist

Fast å andra sidan så har man ju nya 60.000:- efter 100 dgr igen om nått händer. Om katten är försäkrad vill säga. När man gjort slut på sina sparade pengar så tar det ju ett tag att få upp summan igen.

Nej, beloppet gäller per år. Jag säger ju inte att det dåligt med försäkringar, bara att man trots toppförsäkrade djur måste vara beredd att lägga tiotusentals kronor om de drabbas av något försäkringen inte täcker. Det borde väl du om någon veta?

För mig handlar livförsäkringen om att få ihop till en ny katt snabbt eftersom en blir ensam hemma här. Ingen av dom har levt själv förr, så jag vill ha en kompis snarast om nått händer. En ersättning på kanske 4000:- ger mycket då.

För mig tar det längre tid att hitta en katt jag vill köpa än att skramla ihop pengar till den, tyvärr. Det hade faktiskt varit mycket lättare om det bara vore en ekonomisk fråga.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har idag försäkringar till mina katter som täcker veterinär med upp till 60 000 kronor. Det är mellan försäkringen på den här sidan...
2
Svar
30
· Visningar
1 707
Senast: kma
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
388
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
179
Senast: Glimra
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
415
Senast: KeeNine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022