Försäkring

Kostnaden att försäkra Burmor har blivit helt galen på senare år. Jag försökte ändå kolla igenom precis alla bolag når jag skulle välja för Nicke.

Eller hur? Jag bytte från Svedea när de höjde min premie med nästan 100 kr i månaden. Just nu har jag Folksam, 60' med en rörlig självrisk på 25%. Tyvärr fanns det inte mindre självrisk. Inklusive alla rabatter som finns, fack, försäkringar samlat hos Folksam osv är det 238 i månaden.

Antar att eftersom burmor är så få, så får det genomslag när bara några åker till vet.
 
  • Gilla
Reactions: kma
Eller hur? Jag bytte från Svedea när de höjde min premie med nästan 100 kr i månaden. Just nu har jag Folksam, 60' med en rörlig självrisk på 25%. Tyvärr fanns det inte mindre självrisk. Inklusive alla rabatter som finns, fack, försäkringar samlat hos Folksam osv är det 238 i månaden.

Antar att eftersom burmor är så få, så får det genomslag när bara några åker till vet.

Fast så himla få är de ju inte, Sveriges fjärde största korthårsras och totalt tionde av de ca 70 raser som finns i FIFe.

Det registreras ca 200 burmor om året. Korater färre än 10.
 
Min siames kostade mer än dubbelt så mycket som ragdollen att försäkra. Motiveringen var just få individer. Det registreras numera ca 150 st om året. Så jag köper helt att de anser även tex burmorna är dyra

(Antalet ragdolls är nästan 3000)
 
Fast så himla få är de ju inte, Sveriges fjärde största korthårsras och totalt tionde av de ca 70 raser som finns i FIFe.

Det registreras ca 200 burmor om året. Korater färre än 10.

Det var förklaringen jag fick när jag frågade Agria varför just Burmor är så dyra att de är grupp 4 som är de dyraste raskatterna. Pga att de är i en liten grupp.
 
Mina katter har 60 000 kr/år vardera. Egentligen hade det ju känts bättre i magen om beloppet var större, men Älvas försäkring är ju gjuten i sten p.g.a. autoimmun sjukdom. Hon har också fast självrisk (hann köpa den precis innan If tog bort alternativet med endast fast självrisk). Hennes kostar nu 419 kronor i månaden (med 15 % rabatt). Det tycker jag är väldigt mycket, särskilt med tanke på att den bara ökar och ökar för varje år som går.

Juno har både fast och rörlig självrisk. Den ligger på 353 kr/mån, också efter rabatt.

Båda katterna har livvärde på sitt inköpspris, så det ökar väl priset en del.

Jag tycker det känns skrämmande hur veterinärvårdskostnaderna bara skenar iväg, hur allt blir dyrare och dyrare för att några rika snubbar ska bli ännu rikare på våra djurs bekostnad. Samtidigt är jag ju tacksam att det finns kliniker som har öppet dygnet runt, då det ger en trygghet som djurägare när något sker på helgen/natten.
 
Min siames kostade mer än dubbelt så mycket som ragdollen att försäkra. Motiveringen var just få individer. Det registreras numera ca 150 st om året. Så jag köper helt att de anser även tex burmorna är dyra

(Antalet ragdolls är nästan 3000)

Det var förklaringen jag fick när jag frågade Agria varför just Burmor är så dyra att de är grupp 4 som är de dyraste raskatterna. Pga att de är i en liten grupp.

Alltså, jag fattar ju argumentet ur statistiksynpunkt. Det blir bara så himla märkligt att korater verkar vara i en lägre grupp då? :confused: De borde dessutom vara minst lika benägna till att ställa till det för sig som burmor, nästan alltid friska upp i åren men tex buköppning pga kreativ stöld och noll självbevarelsedrift är ju inte helt ovanligt. :angel:
 
Alltså, jag fattar ju argumentet ur statistiksynpunkt. Det blir bara så himla märkligt att korater verkar vara i en lägre grupp då? :confused: De borde dessutom vara minst lika benägna till att ställa till det för sig som burmor, nästan alltid friska upp i åren men tex buköppning pga kreativ stöld och noll självbevarelsedrift är ju inte helt ovanligt. :angel:

Plus att den absoluta majoriteten burmor är innekatter. Det är mystiskt, men verkar vara samma hos flera försäkringsbolag. Jag tror inte burmor är mer sjuka än andra katter. Kanske ägarna av grupp är mer benägna att gå till veterinären?
 
Alltså, jag fattar ju argumentet ur statistiksynpunkt. Det blir bara så himla märkligt att korater verkar vara i en lägre grupp då? :confused: De borde dessutom vara minst lika benägna till att ställa till det för sig som burmor, nästan alltid friska upp i åren men tex buköppning pga kreativ stöld och noll självbevarelsedrift är ju inte helt ovanligt. :angel:

Kanske korater klassas som icke-orientaler och tex britter och liknande och därför hamnar i en större grupp raskatter?

MVH/avis
 
Funderat över hur Megara ofelbart blir sjuk på helger, gärna på söndag kväll.
Känner igen det där. Alternativt julafton, det var iofs väldigt tomt och gick snabbt den gången att komma in akut och bli inlagd. Om än DYRT!
Eller akut operera örat precis innan 2 veckors semesterresa utomlands, för att sedan blir krångel och matvägran för kattvakten att ta hand om. Slår aldrig fel. :meh:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
758
Senast: Catsu
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 335
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 035
Senast: Lillefrun
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 336
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp