försäkring

S

stars

Alltså mitt sto som vi har köppt för 4500kr för ett år sedan och betalde kontant och skrev på stc papprerna som gammla ägaren skulle skicka in som han inte har gjort,
jag har mailat och skickat brev mm,
nu jag försäkrade henne 2veckor äffter hon kom hem och och sedan som inte ägarbytet ej har kommit in så sa försäkrings bolaget att om det händer någott att hästen skadar sig eller måsste avlivas så får inte jag ut pengarna utan han som står som ägare,

Är det någon annan som har någon erfaren het hur jag kan göra
:confused:,jag sitter och betalar en försäkring som inte jag får betalt av men jag blir ju inte lyckligare av pengar men av ärlighetens skull så vill man ha det man betalar för sig,

Sv: försäkring

Har du något köpekontrakt? Om inte, så är det ju svårt för dig att bevisa att du är ägare till hästen.

Vet inte riktigt vad som gäller i det här fallet men det logiska är väl att det är den som är försäkringstagare som får ut försäkringspengarna oavsett vem som står som ägare på hästen.

nej vi skrev inget köpe kontrakt som vi skrev på StC papprerna,försäkringsbolaget sa att han får pengarna,MEN om jag åker till en klinik så går fakturan till han ,man karnse ska göra så HAHA nej så elak är jag inte,

Meddela säljaren att du ska åka till klinik, men att du vill att denne ska skicka in ägarbytet innan, annars får ju säljaren fakturan.

I det här fallet hade jag nog unnat mig en liten vit lögn...

jag har skrivit det i brevet att om jag åker till en klinik så kommer räkningen till han,fasst jag skulle alldrig kunna göra det,men jag förstår vad du menar men som sakt det har jag försökt med.jag har nu under kvällen letat upp ett ägarskiffte tilll stc som jag har fyllt i och skickar till han på måndag så får han fylla i sina uppgifter och skicka in dem om han har mage till det,jag har även mailat dem och det är ungefär 2-3gånger kom jag på men inte ens då har det hännt någott,:confused:

En liten upplysning bara. Räkningen från kliniken går inte till ägaren om man ska följa lagar och förordningar. Den går till den som lämnar in hästen där. Om inte denna person är äagen eller har fullmakt från ägaren så blir inte heller ägaren betslningsskylldig.

Bara en lite upplysning från Masse som haft just de här problemen och fått det provat juridiskt. Så med andra ord den som ska betala är den som beställer "jobbet". Det är också av den anleningen som det inte går att teckna livförsäkring på en häst man inte äger men att det går att teckna en veterinärvårdsförsäkring utan att vara ägare. Som t ex om man är fodervärd.

hej jag tänkte bara på en sak som jag bör kolla upp m försäkrings bolaget,hon är ju vet,försäkrad plus livförsäkrad.du skrev att man inte kunde det då undrar ju jag varför kunde jag det,jag får nog kolla upp det på måndag:confused:

Hej!
Jag råkade ut för samma sak, men det tog inte fullt lika lång tid...

Det enda som hjälpte mig var att tjata, helst ringa för det tog mest. Tillslut insåg den tidigare ägaren att det inte var någon mening, det var bara att skriva på pappren. Hon sa att hon redan skickat in ett ex till STC, men eftersom de aldrig kom in fanns det ju ingen anledning att inte skicka in nya.

Så - ge dig inte - var jättejobbig och tjatig så ger han sig tillslut förhoppningsvis, för vem orkar med någon som är så jobbig i längden?

Lycka till!

hej jag tänkte bara på en sak som jag bör kolla upp m försäkrings bolaget,hon är ju vet,försäkrad plus livförsäkrad.du skrev att man inte kunde det då undrar ju jag varför kunde jag det,jag får nog kolla upp det på måndag:confused:

Du kunde ju inte efter som det är ägaren som sstår som förmånstagare på försäkringen. Det är det som innebär att du betalar men om det händer hästen något får ägaren pengarna. Hade du kunnat teckan försäkringen så hade du automatiskt varit förmånstagare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 479
Senast: Smedholt
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 460
Ekonomi & Juridik För 4 v så kontaktade köparen mig första gången, avtal skickades kort därpå till hen. Via tel så informerades köparen om att hästen...
Svar
11
· Visningar
1 788
Övr. Hund Ska ringa försäkringsbolaget på måndag så fort det öppnar, men undrar om någon vet, för det kan ju ändå hända något på ett dygn om man...
2
Svar
20
· Visningar
5 298
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar