Försäkring

Askur

Trådstartare
Imorgon ska jag teckna ny försäkring och tänkte kolla med er andra vad ni har för bolag till era hundar?
Såg att Folksam hade "Folksam Liten, mellan och stor" tex. Vad ingår i era försäkringar, vad betalar ni, vad har ni för ras och hur hög självrisk?

Jag har Folksam mellan på min blandras, kastrerad tik.
Betalar någonstans mellan 1 900-2 000 kr/år.
Har 1 500 kr i självrisk, + deras obligatoriska 20%.
10% rabatt på premien pga att hon är kastrerad.
Livförsäkring 5 500 kr.

Vad som ingår står ju på hemsidan :)

Folksam
Ras; basset fauve de bretagne
Veterinärvård självrisk 1 500 kr*
1pixel.gif

Livförsäkring Ingen självrisk
1pixel.gif

* plus 20% av skadekostnaden
Årspremie 1 609 kr
1pixel.gif

1pixel.gif

Jag skulle aldrig våga byta bolag på en hund.

Hon skrev att hon skulle teckna ny försäkring, det kan ju både betyda att det inte funnits någon tidigare eller ny = byta bolag?
Annars så har man aldrig använt försäkringen (aldrig varit till vet. för skada eller sjukdom eller misstanke om det) och den är under tre år så är det väl inga problem? Kan vara smart att kolla upp karenstider så man låter dom gå omlott under karenstiden iofs så man inte står utan sjukvårdsdelen däremellan. Och det gäller väl att det är mer än ett par hundralappar per år som skiljer om det ska vara någon idé (eller avsevärt bättre innehåll), annars kan det ju lika gärna ha justerats till nästa år.

Jag har inte ens någon hund nu längre och jobbar för ett försäkringsbolag, känns fel att börja prata om vilket bolag som är bäst när man är partisk! ;) Men allmänna tips är att kolla runt i villkoren (och lite som du gör nu - hur nöjda folk är med sina försäkringar), är det något du verkligen uppskattar i innehållet kan det faktiskt vara värt att betala extra för hellre än att snåla, så länge man har råd. Fast för att veta att det är innehållet du betalar för och inte bara onödigt mycket så måste man nästan ringa själv (eller kolla på hemsidorna om det går) vad din hund skulle kosta.
Det finns ju massor med aspekter som avgör vilken premie man kommer få. Inte bara ras och ålder utan även t ex vart man bor (i vissa områden kan ju klinikerna vara mycket dyrare än i andra). Eller så kanske du åtminstone ska rikta in dig på att fråga andra med hundar av samma ras, de kanske redan har kollat och jämfört sina hundar mellan olika bolag.

Jag har If's stora hundförsäkring på boxern.
Kostar ca 390 kr/månaden, självrisk 4500 kr.
Ingen liv.

På shih-tzun har jag If's lilla hundförsäkring.
Självrisk 2500 kr, kommer inte ihåg vad den kostar då jag inte betalar den själv.
Ingen liv.

Jag valde If's försäkringar eftersom de är väldigt omfattande, men man ska alltid vara väldigt noga med att läsa och jämföra villkoren mellan olika bolag. Min erfarenhet efter att ha jobbat på just nämnda försäkringsbolag är att skrämmande många inte har en aning om vad deras försäkring faktiskt täcker och att många "missnöjda" helt enkelt missat alternativt skitit i att läsa villkoren. Man får fundera lite på vad man själv tycker är viktigt att försäkringen täcker, kanske beroende på vad man ska ha sin hund till, och utgå från det när man kikar.

Jag tycker If's fasta självrisk är en stor fördel, men valde faktiskt Agria på katten av den enkla anledningen att det är det enda bolaget som inte börjar sänka veterinärvårdssumman efter en viss ålder, och katter kan ju bli väldigt gamla. Det är ju då man förmodligen behöver veterinärvården som mest.

Jag har min i Agria.
Ras: Flatcoated Retriever
Årspremie: ca 5700
Livförsäkring: 11,000
Veterinärvård: 50,000
Rehabtillägg: 6000
Medicintillägg: 3000
Självrisk: 1700 + 15% rörlig

Visst, den är dyr men jag har aldrig haft några problem och deras service har alltid varit kanon.

Valde mellan agria och Folksam när jag tecknade försäkring nu och landade på Folksam dels för att de har sjukt mycket bättre priset men även för att ett flertal veterinärer som jag pratat med avråder från agria pga av deras allt hårdare restriktioner som gör att det kan tillkomma en hel del dolda avgifter. Som exempel har dom satt ett maxtak för vad en akut livmoderopration får kosta, denna maxtaxa är extremt lågt satt så blir det några komplikationer får man betala det utöver (det råkade vi utför)

Jag valde Folksam STOR det skilde typ 125 kr/månaden på stor och mellan.
I stor ingår 75 000 veterinärvård och en del alternativ medicin (ring dem för att få veta mer)
Kommer tyvärr inte i håg vad jag skulle betala per år men livvärdet är 13000 återkommer med exakta priser senare

Har IF´s Stora Hund till bägge.

Staffordshire bullterrier, hane 4 år & tik 3 år.
Månadskostnad ca 820 kr
Årspremie 5189 kr för hanen och 4209 kr för tiken (ingen liv)
Fast självrisk på 2500 kr.
50 000 kr veterinärvård, 3000 kr för medicin.
Täcker även viss kostnad för rehab och annat.

Hund 1:
Typ av försäkring: Sveland Hund
Årspremie: 3645 kr
Livförsäkringsbelopp: 10000 kr
Maxersättning veterinärvård: 40000 kr
Självrisk: 2200 kr + 25 %
Hund 2:
Typ av försäkring: Sveland Hund
Årspremie: 4625 kr
Livförsäkringsbelopp: 12000 kr
Maxersättning veterinärvård: 40000 kr
Självrisk: 1600 kr + 25 %

Folksam sköt ut sig fullständigt när det gäller att någonsin ha mig som kund. En månad gick min häst och led från det att den var utdömd tills dess att deras veterinärer behagade titta på röntgenplåtarna och godkänna avlivning. Sedan slarvade de bort en utbetalning till mig på 4000:- och hävdar till dags dato att den är utbetald.

Agria hade jag länge men fick bättre villkor och lägre premier hos Sveland

Har Folksam.
Nu har jag visserligen uppfödarrabatt och samlingsrabatt, men om jag räknar bort dom så gäller följande:

Hund 1:
Årspremie 2920 kr - Folksams mellanförsäkring
Livvärde 17.000 kr

Hund 2:
Årspremie 2974 kr - Folksams mellanförsäkring
Livvärde 18.000 kr

För båda gäller:
  • Självrisk 1500 kr + 20%
  • Veterinärvård max 50.000 kr per hund och försäkringsår
  • Krävs det undersökning genom magnetröntgen (MR), datortomografi (CT) eller scintigrafi (Scint)så ersätter dom behandlingen med upp till 5 000 kronor
  • Ersätter medicin och rehab max 3000 kr
  • Utökad tandvård som innebär borttagande av mjölktänder eller bett-korrigering i medicinskt syfte.
Jag har hittills aldrig behövt använda dom, men är väldigt nöjd med pris och vad som ska ingå - samt att min handläggare hos dom är kanonbra :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar lite över försäkring. Jag har individuella försäkringar på mitt gäng nu, men funderar på om man ska gå över på...
2
Svar
32
· Visningar
2 175
Senast: AraSlei
·
Utrustning Hej, Funderar lite på hur ni andra har det med försäkring som täcker ridhjälm? Tänker främst när man inte uppsöker vård men ändå känner...
Svar
14
· Visningar
1 095
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 087
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 556
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar