Min stallkompis fick inte sin häst utdömd av försäkringsbolaget, vilket när man hör om det egentligen är helt galet. Hästen hade under de dryga 9 månader hon ägde den drabbats av kolit efter 1 månad i hennes ägo, visade sig senare att tarmen läckte proteiner, tålde inte hösilage och blev efter några månader halt. Visade sig till slut ha pålagringar på båda kotorna fram och en gammal fraktur i en bakkota som bedömdes krävas operation för att ha någon som helst chans att eventuellt fungera som dressyrhäst på låg nivå. Behandlande klinik bedömde t.om att de ej vågade operera hästen pga den överhängande risken för att hästen skulle drabbas av kolit efter operationen, och hästen kunde pga den dåliga magen ej heller ens få smärtlindrande i form av metacam och så.
Veterinärbeloppet var maxat, men i slutändan var det den etiska biten som fick min stallkompis att ta bort hästen trots att hon inte fick någon ersättning från försäkringsbolaget. Så min erfarenhet är att det är tämligen svårt att få hästen utdömd från försäkringsbolagen.
(Vi har själva inte haft några problem då våra hästar tidigare tyvärr behövt avlivas, men det har i två fall varit traumatiska skador i form av avsliten sträcksena i bakbenet, en fraktur, en med grava magsår och halvt bortfrätt matstrupe pga missbildad magmun, en senskada med kraftig ärrbildning och en grov spatt där hästen hade det jobbigt att ens promenera för hand de sista dagarna).