@Daniellak Det känns inte som om du har superstor erfarenhet av försäkringsbolag och hur de beter sig. Jag har haft hödt i 30 år, jobbat med häst och hela min krets har häst. De enda fall där en vill få sin häst utdömd är att en själv inser att detta är vägs ände. Då är veterinären oftast redan steget före och hinner förbereda en på det dessutom.
Sen att stå där men inskickat livintyg är inte detsamma som en garanterad utdömning. Det är också något veterinären brukar säga och att en då kan komplettera. Nuförtiden tycker jag det är super att det går att filma och visa hur hästarna beter sig vid ridning. Vet hästar som haft "mindre" fynd men varit extremt smärtpåverkade i ridning. Då har det kunnat kompletterats med film och visat att hästen är farlig. Ändå är inte utdömning garanterat. Nej mycket riktigt av mina hästar jag ägt har jag Tack och lov inte behövt döma ut pga skador. Har varit naturlig ålderdom. Men precis som du så befinner jag mig också i kretsar med människor som har hästar och hör det jag hör. Och det låter ju jätte bra om det är så att försäkringsbolagen ifrågasätter när det behövs och inte när det är ett mer akut ärende. Jag säger bara jag aldrig hört någon blivit nekad att ta bort en häst. Och jag vet även med egen erfarenhet att veterinärer kan skriva ändra om saker som också kan påverka ev försäkring.
En av mina bästa vänner är veterinär och jag kan lova dig att det ibland är krig med försäkringsbolagen. De ifrågasätter allt från behandlingar och utdömningar. Å andra sidan har jag bekanta som jobbar i försäkringsbolag och jag får höra helknadiga saker om hästägare där också.