Försäkring av dyrare hästar

whalan

Trådstartare
Hejsan!

Alla ni som har hästar som är värda över 70 tusen kronor, hur har ni gjort med försäkringar? Har ni hästen fullförsäkrad eller bara delvis försäkrad eller inte försäkrad alls?

När jag skulle försäkra min förra häst som köptes för 80 tusen kr så skulle det gå på 12 tusen kr/år och skulle jag ha köpt en häst för 100 tusen och velat försäkra hästen för det beloppet så skulle det kosta ca 17 tusen/år. Hur har man råd med det? Det blir ju så mycket andra kostnader när man har häst. Eller finns det andra möjligheter?

Jag gjorde så att jag försäkrade min häst för 50 tusen istället för 80 tusen o då blev det så när vi var tvugna att ta bort hästen pga dubbelsidig strålbenshälta, så fick vi ut 50 tusen o inte 80 tusen.

Behöver lite råd, funderar nämligen på att köpa en häst som kostar runt 100 tusen.

/Whalan

De jag känner som har hästar i 100 000-klassen har dem i princip bara försäkrade för veterinärvård, ganska högt då. Man har helt enkelt inte råd att betala så mkt som det skulle kosta att ha dem fullförsäkrade för fulla värdet.

Har en tysk försäkring! Skulle aldrig löna sej och försäkra en häst med en svensk försäkring.. Inom nåra år skulle man snart vara uppe i inköpspriset...

Vi importerade för ett par år sedan en dyr häst och försäkrade honom för hela inköpssumman. Vi ville ha honom fullförsäkrad de första åren men nu kommer vi att sänka beloppet.

har min högt försäkrad, det komiska är att det var tom billigare att hålla honom högt försäkrad är vad min andra häst gjorde! Den andra var lägre försäkrad och kostade mkt mer i månaden. Anledningen var tydligen rasvalen. Knepigt med sant.

A2 + dubbel vet.

Det är ett sto så skulle hon ådra sig en skada som gör att hon inte går att rida så finns det ett alternativ som avelssto och det ger ett visst värde.

När det gäller hållbarhet så tror jag vi kan klara oss ifrån det om vi rider balanserat ur alla synvinklar.

I början av hästägandet har Jag alltid börjat med fullvärde dvs A1 eftersom det då har en tendens att hända oförutsedda händelser tex i hagen.

Att försäkra en häst över 100 000kr i A1 är bara lönande om hästen dör inom de första åren.

Du köper en häst för 100 000kr
Betalar försäkring á 17 000kr/år
Uppstallningm.m. minst 3000kr/månad = 36000kr/år

Hade du väntat ett år hade du kunnat köpa en häst för 153 000kr istället :smirk:.

Rent statistiskt sett är en dyr A1 en förlustaffär, det är därför tom elithästarna är oförsäkrade.
De rids varsamt och är omhuldade, risken för utdömning pga slitage är mkt liten.
Risken för skador pga yttre våld finns alltid men är i stort påverkbar.

Har dem i veterinärvård och en lägre summa, kanske 25 000. Då räcker det åtminstone till betäckning för att "skapa" en ny häst. :smirk:
Det blir ekonomiskt ohållbart att ha flera värdefulla hästar försäkrade till fulla värdet.

Har en tysk försäkring! Skulle aldrig löna sej och försäkra en häst med en svensk försäkring.. Inom nåra år skulle man snart vara uppe i inköpspriset...

Nu blev jag nyfiken, hur funkar det går det att försäkra en häst som ägs/befinner sig i Sverige nere i Tyskland ? Vad gäller denna försäkring för och hur ligger kostnaden på denna ?

Jag har mina hingstar försäkrade i 100000 fullförsäkring + 200000 livförsäkring och maxad vet.vård 100000.

Kostar 15000/år :crazy:

Från början var en av försäkringarna ännu högre men då kostade det betydligt mer än 20000/år...
Jag var dock tvungen att ha honom försäkrad för köpesumman eftersom han själv var säkerhet för lånet!

(islandshäst)

Rent statistiskt sett är en dyr A1 en förlustaffär, det är därför tom elithästarna är oförsäkrade.
De rids varsamt och är omhuldade, risken för utdömning pga slitage är mkt liten.
Risken för skador pga yttre våld finns alltid men är i stort påverkbar.

Hingstar med många ston på fribetäckning är ett undantag, de lever ett MYCKET farligt liv :eek: Där är en hög livförsäkring så man kan lösa lånet på hästen om han sparkas av benet på "nödvändigt" :crazy:

Det skiljer rätt mkt mellan olika bolag. Agria är billigast på att försäkra halvblod i 50´ och uppåt så där har vi en av de dyrare hästarna. Den andra har vi i If och hon har billigare premie pga 10/10 vetrinärt på kvalitén ´95, man fick billigare premie livet ut då om man hade hästen i If. :D

De andra är lägre försäkrade då de var billiga i inköp.

Har när jag kollat fått exakt motsatt svar från AGRIA de är klart dyrast när det gäller försäkringar runt 100.000:-...... Sveland var billigast och däremellan Folksam.

Har du kollat nyligt? Agria har sänkt sina premier nu i år, blev ganska betydande för halvblod. Var en undersökning om det oxå som jag hittade på nätet, ngn tidning som gjort (Hästmagazinet?)och där var Agria klart billigast om man skulle jämföra halvblod försäkrade i 50´eller om det var 60´.

Sveland är svindyra! Det hade jag förut på en häst som var i det bolaget då jag köpte. Fick nästan 2000 kr lägre årspremie då jag böt till If. Hon stog i 60´.

Undrar oxå om det då min tränare (svensk) som bor i Tyskland säger att det knappat går att försäkra hästar där dyrt för det kostar multum.

Man har jöh de rätta kontakterna så man får rabatt =)
Fast jag vet inte hur det blir nu när vi måste förlänga den!

Vet inte vad bolaget heter men det ligger i Wiesebaden!

Jag har tre hastar varav en ar vard mycket pengar, de andra ca 50 000 st. Alla ar oforakrade, det har heller aldrig hant nagot och de gar ute pa losdrift allihopa. Jag har saledes mina dyra hastar oforsakrade ute dygnet runt, aret om och de ar hur pigga och friska som helst :)

Nu tankte jag sto/folforsakra ett sto som skall fola ifall att det behovs veterinarvard i samband me forlossning, eller om folet blir sjukt.

Har min häst försäkrad för 60 000, det gör att jag iaf har ett "startbidrag" till en ny häst om det skulle bli aktuellt. Visst ville jag försäkra upp till vad hon är värd men....gahhh...vad dyrt/ år!!!

Mina ston, valacker och unghingstar är också oförsäkrade.

Men avelshingstar på fribetäckning lever mycket farligare :crazy:

Renr allmänt tror jag man efter sisådär 5-6 hästar tjänar på att vara sitt eget försäkringsbolag. Skulle jag ha alla mina hästar försäkrade skulle det kosta lika mycket som att förlora flera av dem om året och så skadedrabbad är man i allmänhet inte om man har stabila flockar och säkra hagar.

Jag har min häst underförsäkrad.
Känns fel att "ta mig råd" med en försäkring som gör att jag får försaka träning och tävling...

Jag köpte en bronkit häst och visste inte hr han skulle hålla. Hade honom då försäkrad 40000 kr liv, 25000kr vet vård i ett år.
Sedan blev det för dyrt(6000kr år) så jag tog bort livvärdet, dubblade vetvård och bytte bolag, sänkte premien till 2000.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 840
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Hade jag bara tur när jag köpte min häst, eller har marknaden skenat senaste åren? Min häst dåvarande köpt för 30' för ett par år sedan...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 234
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka