I de fem hästköpen jag har varit delaktig i under det senaste året (både som köpare och säljare) har det varit samma sak att det inte är några problem att sälja - de har sålts till första spekulant inom någon dag från att annonsen lades upp (beroende på när säljaren har haft tid för att komma och kolla). Det har inte i något fall varit tal om att sänka priset, det har inte behövts för att få sålt hästen.Jag skulle säga att i alla fall på ponnysidan har priserna gått upp ordentligt. Har köpt några billiga ponnyer för ett par år sedan och sålde förra året och fått det tiodubbla (visserligen mer utbildade då) och alltid sålt till första spekulant, trots att jag tyckt själv att jag ligger på överpris, sålde också en travare som var nyss inriden till ridning för 35 för några veckor sedan, den åkte ut på annons på fredagen och var såld på söndagen till första spekulant. Priserna har definitivt skenat, men så länge det finns köpare som vill betala så kommer det att vara så.
Nu i sommar är det tre hästar till som ska säljas och två köpas. Av hästarna som ska säljas kommer två av dem att vara sålda innan vi annonserat om det, den ena ett vanligt russto som säljs för 50-55 000 kr. Innan de här senaste två åren hade vi kanske tänkt att vi kunde få runt 35 000 kr för henne. En av hästarna som köps in är via ett försäljningsstall, där hästen är köpt redan innan den lämnat Irland.