Delvis är det nog så, och nog fasen har det blivit dyrare och dyrare att ha häst under många år sett till prisutvecklingen i övrigt.
Av flera skäl, den materiella standarden på hela hästhållningen har ju blivit enormt mycket högre än för "bara" tjugo år sedan. Jag kommer ihåg när det var helt häpnadsväckande att någon hade en egen ridbana hemma vid stallet, det fanns en enda inom tre kilometers radie från mig. Nu har jag fyra ridbanor inklusive egen bara inom 500 meters radie. Snarare så det förväntas eget ridhus numera. Jag kommer också ihåg en tid när både hovslagare och tränare hade skrattat åt en om man bad om kvitto och förväntade sig att betala vitt, det är väl också på väg bort även om det säkert sliras här och där. Det stallades in hästar i gamla fallfärdiga lagårdar och nu ska varje boxgaller granskas på centimetern för att uppfylla föreskrifterna. Bara för att nämna några delar men på totalen blir det ju stora pengar även för den som försöker hålla häst "billigt" numera. Och inget som jag kan komma på går i motsatt riktning kring hästhållningen och kostnaderna omkring.
Antingen får man vara rik/ha bra inkomst, eller så får man prioritera hårt - eller helst båda delarna.