Försäkra fullblod.

jenny82

Trådstartare
Vart försäkrar man sitt fullblod som ska användas som vanlig "hobbyhäst"?
Är dom dyrare att försäkra än vanliga ridhästar?

Behöver lite tips då jag i helgen ska hämta hem ett fullblod och jag har aldrig haft ett fullblod innan.

Sv: Försäkra fullblod.

min är A2 försäkrad. Skulle förmodligen få massa reservationer på det ena och det andra om jag försökte med A1, kostar strax under 2000kr/år, då är hon 50 000 veterinärvård och 25 000 i liv (brukbarhet).

Jag resonerar så att spruta kotor kostar inte SÅ mycket, röntga/UL är inte heller SÅ dyrt... så istället för att betala jättepremier så sparar jag och har min "egen" försäkring...

Det viktiga är att klara av en tex. buköppning eller 1 vecka på klinik...

Men det beror ju självklart i vilket skick din häst är i + vad du ska ha den till...
Min är tyvärr inte så mycket att "spara" om det händer något allvarligt med benen, då hon har en del andra problem. Boxvila skulle inte funka osv...

Men som sagt, jag har en buffert om något skulle hända!

jag tycker inte mitt fullblod är dyrare än vad mitt halvblod var.
Betalade 6000kr för 50.000kr för halvblodet
betalar ca 4500 kr för 30.000kr för fullblodet. Har då bytat bolag och lagt till extra veterinärvård på fullblodet.

Ok, men vad har ni för bolag? Eller det kanske man inte får skriva här.?

Mitt korsningsto är livförsäkrad på 25000 kr o henne betalar jag ca 4000/ år så då kanske det inte blir så mycket dyrare.

Men han är fullt frisk, 5 år och ska användas som ridhäst.

Det bästa är att du själv ringer runt till de olika bolagen. Det är mer än bara premien som skiljer. Självrisken (% och/eller fast del?), veterinärvårdsnivåerna och vad som ingår (medicin etc).

Det är jättesvårt att jämföra rakt av med någon annan.

Vet att agria har dyrare förs till fullblod.
Annars har jag inte jämnfört, men tycker inte det är så farligt. Har fått offerter på allt mellan 300 och 500 i månaden. Då är det A1 jag pratar om. 15000 i liv och 50000 i vet vård. Men har best mig för att höja vet, efter att jag har läst hur andra resonerar här inne. Om man blir tvungen att göra något som kostar 100000, så spelar det ju ingen roll om man har 50000, för inte har man råd att lägga ut resten ändå. sen höjer jag inte liv, förrän han stiger i värde. Som det ser ut nu, skulle jag förlora 8000 om han skulle dö. Det kan jag väl leva med. Inte att han skulle dö alltså:crazy:

Jag kommer inte ihåg vad jag betalade hos Agria för mitt fullblod, men jag hade henne försäkrad upp över öronen och det är jag jäkligt glad över när hon avlivades förra året på Ultuna, efter knappt en vecka på intensivvård på isoleringen. Notan slutade på över 70' enbart på kliniken, sen tillkom ambulans, avlivning, destruktion och livvärdet. Dyrt för försäkringsbolaget och enormt jobbigt att hon inte gick att rädda :cry:, men jag är väldigt glad att jag hade en så bra försäkring att jag bara behövde betala självrisken. :bow:

Ok, men vad har ni för bolag? Eller det kanske man inte får skriva här.?

Mitt korsningsto är livförsäkrad på 25000 kr o henne betalar jag ca 4000/ år så då kanske det inte blir så mycket dyrare.

Men han är fullt frisk, 5 år och ska användas som ridhäst.

Ta en vanlig A1 för du du tycker han är värd kanske typ 25000-35000kr och 60 el 120 i vetvård. Fullblod är känsliga och rörliga ihagen så de är lika bra att ta en bra försäkring. Vågar inte skriva ut försäkringbolagen här men de börjar på I och ett annat på A.

man får reservation på ben på fullblod om man inte gör böjprov!
Har jag aldrig varit med om. Jag har haft fullblod hela mitt liv och många hållt/håller på med galopp.:confused:
De är nog inte bara fullblod såfall de är minst lika mkt fel på hbl då fullbloden oftsast är mkt omsorgsfullt uppfödda för att hålla för höga farter och påfrestningar.

Har jag aldrig varit med om. Jag har haft fullblod hela mitt liv och många hållt/håller på med galopp.:confused:
De är nog inte bara fullblod såfall de är minst lika mkt fel på hbl då fullbloden oftsast är mkt omsorgsfullt uppfödda för att hålla för höga farter och påfrestningar.

helt automatiskt får du reservarion på Agria på fullblod, det bara är så. Men man kan böja upp dem och få "vanlig" försäkring på dem.
Vad racing innebär vet jag inte, men är väldigt tveksam till att benen ingår där... Vilket bolag har du då? För då ska jag genast byta..;) Funderar på att böja upp min.. men vågar inte riktigt änn...:o

ja alltså ska du byta från A2 (som de har på banan) till A1 så måste man göra en vet. besiktning inkl böjprov. Det där har jag kollat upp hur många gånger som helst.

man får reservation på ben på fullblod om man inte gör böjprov!

Mitt fullblod som jag sålde förra veckan kom direkt från Täbygalopp och försäkrades in först i A7 (avel) utan reservation 20 000. Sen bytte vi till A1 när hon skulle säljas, UTAN reservation och utan böjprov. Folksam.

Däremot så var det dubbla kostnaden mot mina welshar.....

helt automatiskt får du reservarion på Agria på fullblod, det bara är så. Men man kan böja upp dem och få "vanlig" försäkring på dem.
Vad racing innebär vet jag inte, men är väldigt tveksam till att benen ingår där... Vilket bolag har du då? För då ska jag genast byta..;) Funderar på att böja upp min.. men vågar inte riktigt änn...:o

Han är försäkrad på agria av den nuvarande ägaren, dom har inte nämt något om reservationer, ska kolla upp det noggrannare känner jag.

Han är böjd och nybesiktad så isf ska det väl inte vara några problem?

hej! mitt fbl är en valack på 14 år. han är a1 försäkrad med 50 000 kr i vet vård samt 20 000 liv försäkrad, eftersom det var det vi köpte honom för. han är försäkrad i f-sam och det kostar ca 550-600 kr i månaden (osäker då mamma betalar) det blir alltså nästam 7000 kr om året. han har inga reservationer eller liknande. när jag försäkrade honom så frågade jag lite om olika hästar o så. dom sa att allmänt är fullbloden dyrare då dom skadar sig oftare eftersom dom ofta är skörare än andra hästar. min kompis har sin islandshäst försäkrad för ungefär samma pris (typ 25 000 i liv o 50 i vet vård men i ett annat bolag) och hon betalar ca 250 kr i månaden eftersom det löper mindre skaderisk på isisar. det är vad jag hört från mitt bolag i alla fall.

Han är försäkrad på agria av den nuvarande ägaren, dom har inte nämt något om reservationer, ska kolla upp det noggrannare känner jag.

Han är böjd och nybesiktad så isf ska det väl inte vara några problem?

är han böjd och besiktigad ska det inte vara några problem om han då gick igenom

väldigt intressant med folksam... men det kan ju ha med priset att göra då... Jag håller mej dock till Agria då jag tycker det är lättare att ha alla "kameler" där!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 098
Senast: Tualma
·
Anläggning Haft min foderhäst hos en kompis, nu ska han åka hem, Nu vill kompisen jag målar där lösdriften är, samt byter ut nån bräda. Kan jag då...
2
Svar
31
· Visningar
3 544
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar