Försäkra fullblod.

Sv: Försäkra fullblod.

De har ju olika rasgrupper, och fullbloden tillhör en av de dyrare (dyraste?) grupperna. Det går gå in på sidan och testa hur mycket försäkringen kostar, kanske man kan hos andra också. Men som fler sagt, det är ju lättast att ringa runt o jämföra.

Jag har idag ringt runt o kollat. If var det billigaste (igen), har mitt korsningsto där o det var billigast där för henne med.
Det enda var att dom ville ha veterinärintyg innan försäkringen börjar att gälla men det är ju inga problem då han är nybesiktad.

Eftersom att det här blir mitt första fullblod jag köper eller nånsin haft så undrar jag, är det verkligen så att dom skadar sig oftare än vanliga hästar? Känns som att jag gör bort mig lite genom att köpa ett fullblod isf:crazy:
Jag har ju iofs haft några araber men det är kanske inte samma sak?
Dom har varit helt skadefria om man bortser från min sista arab som faktiskt avlivades pga av benen:crazy: Vill ju inte vara med om samma igen...:(

Generellt tycker jag fullblod oftare står skadade runtom i stallet. MEN det har nog mycket att göra med rutiner. När vi hade fullblodet inackorderad var han skadad konstant. Det var pumpblödningar från ben, stressrelaterade grejor, hovböld - you name it.

När vi flyttade till eget stall och kunde fixa vettiga rutiner som fungerade för just detta fullblod blev det full pott. Inte en skada. En liten grej i hoven har vi haft, men det räknar jag som något som kan hända vilken häst som helst.

Sammanfattningsvis tycker jag att fullblod (som ofta är känsligare än t ex halvblod - på gott och ont) är svårare att ha inackorderade, det är inte alltid rutinerna fungerar för just mitt fullblod...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 098
Senast: Tualma
·
Anläggning Haft min foderhäst hos en kompis, nu ska han åka hem, Nu vill kompisen jag målar där lösdriften är, samt byter ut nån bräda. Kan jag då...
2
Svar
31
· Visningar
3 544
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar