Försäkra fånghäst

Bara att gratulera, @Alexandra_W.

Jag har köpt många oförsäkrade hästar, majoriteten av de jag ägt har faktiskt varit oförsäkrade vid köp. Det är bara två som haft försäkring.

Har fått hem försäkringsbrev med villkor, i villkoren har det tydligt stått att att sådant som förelåg vid försäkringens tecknande inte täcks av försäkringen. Så ja, blankt papper.

Har fått hem försäkringsbrev med villkor, i villkoren har det tydligt stått att att sådant som förelåg vid försäkringens tecknande inte täcks av försäkringen. Så ja, blankt papper.

Fast just det där har jag alltid förstått annorlunda. Säg att jag köper en oförsäkrad häst. Jag är inte medveten om några tidigare skador/sjukdomar, så jag uppger alltså inget sådant vid tecknandet av försäkring. Säg sedan att hästen blir skadad. Jag åker till klinik och det visar sig då att skadan är gammal, dvs att den uppstått redan innan försäkringen tecknades. Jag får då ingen ersättning såklart. MEN det måste väl ändå vara en helt annan sak om man vid tecknandet uppger en känd skada/sjukdom? Då borde det väl ändå vara rätt och riktigt att detta står med i försäkringsbrevet som en reservation? För alla parters skull.

Fast just det där har jag alltid förstått annorlunda. Säg att jag köper en oförsäkrad häst. Jag är inte medveten om några tidigare skador/sjukdomar, så jag uppger alltså inget sådant vid tecknandet av försäkring. Säg sedan att hästen blir skadad. Jag åker till klinik och det visar sig då att skadan är gammal, dvs att den uppstått redan innan försäkringen tecknades. Jag får då ingen ersättning såklart. MEN det måste väl ändå vara en helt annan sak om man vid tecknandet uppger en känd skada/sjukdom? Då borde det väl ändå vara rätt och riktigt att detta står med i försäkringsbrevet som en reservation? För alla parters skull.
Ja det borde vara rätt och riktigt principiellt . Å andra sidan är det som jag skrev - det är lurigt . Jag tror inte det alltid hamnar redovisat i försäkringsbeviset utan som med många andra saker legalt är mycket upp till konsumenten att grandska sina bekräftelser om inte annat och påtala otydligheter utifrån det . Du kan aldrig helt förlita dig på att allt redovisas till dig som det avtalats osv .

Ang försäkringsöverrenskommelser/reservationer osv och frågor allmänt är det alltid väldigt klokt att ta dem skriftligt på mail som uppföljning till muntligt . Jag har många gånger genom åren ställt frågor på mail och på konkreta frågor då fått svar att "jag måste kolla med fb veterinär etc i fråga" och sen har de återkommit med exakt vad som gäller i svar på mail dvs skriftligt . Utifrån det har du ju sen all möjlighet att åberopa tveksamheter/alternativt redan från scratch ifrågasätta varför detta inte finns redovisat i försäkringsbrevet.

Bara att gratulera, @Alexandra_W.

Jag har köpt många oförsäkrade hästar, majoriteten av de jag ägt har faktiskt varit oförsäkrade vid köp. Det är bara två som haft försäkring.

Men har du då uppgett tidigare skador (om sådana funnits såklart). Annars får du ju ett blankt papper, och friskrivningen i villkoren. Men just om man vet om något som den haft tidigare och upplyser om det, DÅ har jag fått skriftlig reservation i båda fallen (bara varit aktuellt två ggr).

Däremot t ex hunden, införsäkrad senare än som valp, som aldrig haft problem med något. Han fick ju blankt papper, men ändå täcker givetvis inte försäkringen sådant som hade förelegat innan införsäkring.

Menar de då att om hästen har ok bilder nu och är ohalt så kan du få ersättning om den får fång igen i framtiden?

Bra för dig i så fall. Dåligt för bolaget...

Fång kommer sällan bara en gång i livet, om det inte rör sig om extremfall som att den har ätit en hel säck havre, blivit förgiftad ed. Har hästen fått fång utan någon direkt orsak, tex vid att gå på gräs som vilken annan häst som helst, så innebär det att den individen är predisponerad för fång. På det sättet är det en kronisk sjukdom, även om hovarna blir återställda och hästen fullt användbar så finns dispositionen kvar och man måste vara extra försiktig resten av hästens liv.

Ja, så är det väl med reservationer?
Just den här hästen har blivit förgiftad vid ett tillfälle, så det kanske är därför.

@Centaur Detta med fång har jag tänkt på många gånger. Hur "kroniskt" är det egentligen? Varför skulle man inte kunna få ompröva reservationen efter en viss tid?
Har en häst som haft kolik en gång, för alltid reservation för kolik? (Jag vet inte - det är alltså en fråga.) Kolik verkar för många hästar vara återkommande, så det kanske inte heller ska gå att ompröva? Eller så ska man visst kunna göra det, efter en viss tid? Min häst har, under sina 12 levnadsår, haft kolik EN gång. Jag är hyfsat säker på att det hade med butta att göra. Är det då rättvist att hon vid en ev. nytecknade av försäkring skulle få reservation för kolik?

Som sagt det beror ju på varför hästen fått fång. Nästan alla fånganfall har en endokrin orsak. Det är lite som diabetes 2, det kan gå bra och man är inte direkt sjuk och kan leva ganska normalt så länge man följer en strikt diet. Tror de flesta i dag är medvetna om att en häst som har haft fång en gång har större risk att få det igen, annars skulle folk inte dra sig för att köpa en fånghäst. Och det gör de, är bara att kolla på hur prisbilden ser ut. En häst som haft fång är inte värd mycket...

Om kolik ger reservation beror nog på hur allvarlig den var. Tex om det räckte att gå med hästen och den var så gott som återställd innan veterinären kom så är det inget som borde ge reservation. Men en allvarlig kolik med klinikvistelse och kanske buköppning tror jag inte du kommer få ut ett öre med om den blir sjuk igen. Eller om hästen får kolik ofta.

Min häst fick också allvarlig kolik pga mediciner som han ej tålde.

Viktigt att tänka på att bolagen vill tjäna pengar, de är inte där för att hjälpa oss!! Därför blev jag mycket överraskad över att de ersätter fång mer än en gång. Men stämmer det så är det förstås jättebra.

Om kolik ger reservation beror nog på hur allvarlig den var. Tex om det räckte att gå med hästen och den var så gott som återställd innan veterinären kom så är det inget som borde ge reservation. Men en allvarlig kolik med klinikvistelse och kanske buköppning tror jag inte du kommer få ut ett öre med om den blir sjuk igen. Eller om hästen får kolik ofta.

Fast kan de sätta reservationer i löpande försäkring på det viset? Då blir det ju som en engångsförsäkring.....

@Centaur Fast man får ju inte reservationer i en pågående oförändrad försäkring. En häst som haft fång och/eller kolik får man ju ersättning för igen så länge man behåller sin försäkring. Såklart. Annars hade det ju varit helt värdelöst att överhuvudtaget ha försäkring. Det är ju bara vid ändringar/höjningar/nyteckningar som man kan stöta på problem.

Ang kolik etc. Jag fick reservation för magproblem på min vid höjning (på höjda beloppet). Dock omprövningsbar efter ett år - vilket förvånade mig stort då det är något som mycket väl kan återkomma i framtiden.

Alltså, säg att du köper en häst och tecknar en ny försäkring, den måste en dag buköppnas och så visar det sig att den redan har varit buköppnad. Eller en häst som måste avlivas pga fång och så kommer det fram att den haft fång tidigare.

Då har du betalat pengar i onödan för bolaget kommer såklart hävda att patologin existerade innan försäkringen tecknades. Mao även om du lyckas försäkra en tidigare sjuk häst med blanka papper är det inte alls givet att du får ut pengar när det händer något.

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 137
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 773
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 209
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter