Försäkra en oförsäkrad "billigare" häst

S

saramalovgren

Flytta gärna tråden om jag lagt den på fel ställe! (nybörjare här)

Jag kommer antagligen snart att köpa en häst som är oförsäkrad. Det är ett varmblod (tidigare travare) som kostar under 10 000kr. (jag som absolut inte skulle ha ett varmblod...)

Frågan är om det krävs en veterinärbesiktning innan jag kan försäkra hästen? Livförsäkring blir ju nästan ingenting men det är ju framförallt veterinärförsäkring som jag tycker är viktigt att ha. Ni andra som köpt "billiga" hästar, har ni behövt vet.besikta innan ni kunnat försäkra?

Tacksam för svar

Sv: Försäkra en oförsäkrad "billigare" häst

Tänk på att försäkringen inte gäller för några skador eller tillstånd som bedöms ha funnits där innan du försäkrade hästen. Det är alltså av största vikt för din skull att du besiktigar hästen.

Tänk på att försäkringen inte gäller för några skador eller tillstånd som bedöms ha funnits där innan du försäkrade hästen. Det är alltså av största vikt för din skull att du besiktigar hästen.

Ben är väl alltid reservationer på , på travare.

Du behöver bara fylla i en hästägarförsäkran som du får av försäkringsbolaget.

Inte om du försäkrar den som ridhäst.
Men då får den inte heller tränas för trav.

Men då krävs också en veterinärbesiktning.

Så funkade det för Agria iallafall för några år sen. Tror inte det har ändrats.

Vi försäkrade ett "äldre" halvblod som var oförsäkrat innan det. På if, ingen som frågade efter nån vet. besiktning.

Vi har i och för sig en vanlig "gårds" besiktning på honom som gjordes efter vi försäkrat honom, men som sagt ingen som velat se några papper alls.

Har min försäkrad i Sveland som ridhäst utan någon reservation. Gjorde en vetrinärbesiktning men inte för försäkringens skull utan för att försäkra mig om att jag köpte en hel och frisk häst. Sen va det ett bonus att besiktningen gav mig möjlighet till heltäckande försäkring.

Jag har försäkrat min häst som ridhäst, utan någon reservation hos agria. Det är helt korrekt som Smurfmodesty skrev; att man då inte får träna hästen för trav. Så det beror på vad du har tänkt göra med din nya häst :) Jag skulle göra en besiktning ändå, både för att kontrollera att hästen mår bra och att "friskförklara" hästen i försäkringssyfte.

Hej!
Jag har ett varmblod fd. travare. När hon skulle försäkras, hon hade ingen försäkring så ville försäkringsbolaget(IF) ha en vetbesiktning på henne om hon skulle få full bra försäkring annars fick jag bara en så kallade begränsad försäkring och då gäller den inte på allt.

De flesta försäkringsbolagen kräver besiktning av travhästar som ska försäkras som ridhäst.
Man kan försäkra ändå, men får då reservationer för hältor.

När du pratar med försäkringsbolaget är det viktigt att du talar om att det är en varmblodig travare det handlar om, så att försäkringen blir rätt. (Varmblod är ju så mycket annat än bara travare)

Senast ändrad:

Det bästa är ju att fråga ditt försäkringsbolag. Men jag bytte till "ridhästförsäkring" på min kallblodstravare i augusti och det försäkringsbolaget krävde veterinärbesiktning på alla fd. travare. Men om hästen går igenom blir det inga reservationer bara för att den är travare.

När vi försäkrade fullblodet för ett antal månader sen krävdes ingen vet-besiktning. Vi gjorde ändå en, för vår egen sinnesfrids skull

Ben är väl alltid reservationer på , på travare.

Har jag aldrig hört talas om innan :confused: Känner till många travare som är försäkrade utan reservation iom att dom är friska.

Ja, det blir ju inga reservationer om man besiktigar UA. De flesta bolag kräver av f d travhästar att de ska gå UA på besiktning för att slippa reservationer för hältor. Möjligt att inte alla kräver detta, men många.

Eftersom travhästar ofta lever ett liv med hård träning tycker jag absolut att hästen ska besiktigas innan köp.

Nja, många bolag ger reservationer för hältor när hästen inte är UA på besiktningen (eller obesiktigad)

När jag försäkrade min kallblodstravare för ca ett år sen (i Agria), så var det besiktning med böjprov + longering som gällde för att inte få reservationer för hältor... Just longeringen var viktig sa hon på Agria, dom hade visst så att det var det som gällde på alla travare och galoppörer.

*kl*

Min ridtravare är försäkrad fullt utan några reservationer men då övertog jag iofs befintligt ridhäst försäkring på honom och höjde bara livet och veterinärvården.

när jag köpte kallblodet fick jag göra en besiktning med longering för att få försäkra benen, samma sak om jag sen vill försäkra om min travare när han har slutat med travet. har agria på ena och folksam på andra.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och... 2
Svar
36
· Visningar
5 198
Senast: kryddelydd
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 287
Senast: athena
·
Ekonomi & Juridik Alla ni som upptäckt denna billiga form av försäkring, förbered er i tid inför er huvudförfallodag. Nu är det slut på denna försäkring...
Svar
10
· Visningar
2 477
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• GHS - dagens dressyr.
  • Dressyrsnack nummer 18