Formulera på finkänsligt sätt.Hjälp mig!

finapina

Trådstartare
Hej! I flera år har vi firat nyår med en familj.Mest pga av att barnen umgåtts.Men nu har barnen inte umgåtts på 2 år och våra tonåringar har helt bytt umgänge och den ena vill absolut inte fira nyår med den familjen.Problemet är att den andra familjen gärna vill vara med oss och mamman vill gärna att vi vuxna ändå ska umgås.Men jag och mannen vill inte... Hur ska man på ett snyggt sätt tacka nej och vad för orsak?.Att ljuga ihop att vi har nån plan med nån annan om nyårsfirande funkar ej då vi har för många gemensamma bekanta och hon är väldigt nyfiken.Plus att vi inte bestämt ngt om nyår ännu ens.Har svårt att ta ett nej oavsett vad det gäller( otroligt dominsnt). Hur ska man göra detta på ett snyggt sätt? Hur formulera ärligt men på ett bra sätt?Känns som att göHjälp, akut!
 
Var ärlig och säg att ni vill fira bara med den egna familjen. Att hitta på ursäkter är ingen bra lösning, i alla fall inte om ni tappat lusten att umgås med den här familjen även i vanliga fall (inte bara på nyårsafton).

Sitter själv i lite samma situation fast på andra sidan och det är jättejobbigt när det kommer ursäkter på ursäkter och man inte vet ifall dom faktiskt fått förhinder/är sjuka/inte har tid men fortfarande vill umgås, eller om dom helt enkelt tappat lusten att umgås över huvud taget men inte vågar säga det.
Det kanske är meningen att man ska "fatta vinken" men det är svårt när man inte vet vad som är problemet (har dom tröttnat på en eller har dom andra problem som inte alls har med mig att göra) eller om det ens finns ett problem.
För det vore ju trist om man slutade umgås bara för att båda parter fått för sig att den andra inte vill umgås längre fast båda egentligen vill.
Så jag tror det är bättre att vara någorlunda ärlig med att man inte är så intresserad längre så slipper motparten undra och känna sig korkad som fortsätter försöka.
 
Jag skulle säga vänligt men bestämt till den dominanta "Vi har haft roliga nyår tidigare, men i år vill vi göra något annat. Hoppas ni inte tar illa upp." Om denna försöker övertala er, svara bara att ni vill vara med familjen och att de måste respektera ert beslut.
Vad exakt ni ska göra istället osv, behöver du inte svara på! Blir personen påstridig så be dem lugnt men bestämt att ta ett steg tillbaka.
 
Hej! I flera år har vi firat nyår med en familj.Mest pga av att barnen umgåtts.Men nu har barnen inte umgåtts på 2 år och våra tonåringar har helt bytt umgänge och den ena vill absolut inte fira nyår med den familjen.Problemet är att den andra familjen gärna vill vara med oss och mamman vill gärna att vi vuxna ändå ska umgås.Men jag och mannen vill inte... Hur ska man på ett snyggt sätt tacka nej och vad för orsak?.Att ljuga ihop att vi har nån plan med nån annan om nyårsfirande funkar ej då vi har för många gemensamma bekanta och hon är väldigt nyfiken.Plus att vi inte bestämt ngt om nyår ännu ens.Har svårt att ta ett nej oavsett vad det gäller( otroligt dominsnt). Hur ska man göra detta på ett snyggt sätt? Hur formulera ärligt men på ett bra sätt?Känns som att göHjälp, akut!
Vill ni inte umgås med dem alls eller inte bara på nyår? Vill ni inte umgås alls så var ärlig med det. Det värsta som finns är när folk kommer med glidande undanflykter och man inte vet om de vill men inte kan just då eller om de faktiskt inte vill umgås alls längre. Vill ni inte umgås just på nyår men annars så säg det, ni vill fira nyår på annat sätt i år men säg det nu så att de har en chans att hitta på något annat. Ofta när man "alltid" har firat ihop med någon/några så utgår man ju ifrån det i sina planer och att få veta i sista sekunden att de har andra planer är inte jättekul.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 669
Senast: Oh_really
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 285
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 962
Senast: Blyger
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp