Formel1 (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 31.)

Nu är det klart att Kevin Magnussen lämnar HAAS vid slutet av säsongen. Tidigare har det ryktats om att Esteban Ocon är på väg att ta över hans styrning. RIP Oliver Bearman osv. :eek:
 
Först: Grattis till Papaya Crew! 😍

Alltså, jag brukar försvara Alpine med att de säkert har sina strategier och tankar bakom beslut som tas och att de inte behöver vara felaktiga för att vi inte alltid förstår dem. Men idag kändes det bara som rent sabotage för båda deras förare. Jag förstår Ocons ilskna kroppsspråk mot kameran och jag förstår kommentarerna på Alpines instagram om att "förarna borde kunna sparka er, inte tvärtom!".

Russells bil var dessutom undertankad och ut ur Q1– så mitt kval var över fort. Dock inte lika fort som för Checo som kraschade ur Q1.

Det är just nu osäkert om Tsunodas bil behöver repareras efter kraschen i Q3 och om den kommer behöva åtgärder som medför ett grid penalty.

Without further ado – här kommer startlistan till morgondagens Grand Prix:

1000028353.jpg
 
Alltså, jag blir TÅRÖGD. Oscars första vinst, Norris tätt efter (och framför) och Verstappen ballar ur. Det är en perfekt söndag det.
 
Alltså, jag blir TÅRÖGD. Oscars första vinst, Norris tätt efter (och framför) och Verstappen ballar ur. Det är en perfekt söndag det.

Det var verkligen Mad Max idag! Grattis till P1 och P2 – undrar om Zak kommer ta Lando i örat då han kommer hem från IndyCar i Toronto för att inte ha lytt teamorder utan argumentation. :D

Själv var det en skitsöndag med DNF. Hydraulisk läcka, tydligen. :cautious: Tur Russell nöp poäng och även för snabbaste varv.
 
Alltså, jag blir TÅRÖGD. Oscars första vinst, Norris tätt efter (och framför) och Verstappen ballar ur. Det är en perfekt söndag det.
Vi tyckte samma. 😅
Däremot tråkigt att Oscars första vinst liksom solkades ner av McLaren. Menar då inte Lando. Utan att de fuckade up strategiskt och behövde sätta förarna i den sitsen. Tur dock att det är just Lando som var den som fick backa. Som både gjorde det och sedan lyfte Piastri och teamet iaf. Snyggt!
Snyggt i intervju med A Stella också efter som lyfte båda förare.
Och snyggt av Hamilton att också lyfta Oscar.
 
Så himla roligt att det nu är så många olika stall och förare som ändå kan ha en chans att lyckas med något inom rimlig framtid.
Så spännande race nu på sistone!
Intressant att den sansade, trevliga Max nu lämnade walk over till barnsliga Max som t.o.m. får höra att han uppför sig som en skitunge av sin annars alltid coola engineer. 😅
 
Vi tyckte samma. 😅
Däremot tråkigt att Oscars första vinst liksom solkades ner av McLaren. Menar då inte Lando. Utan att de fuckade up strategiskt och behövde sätta förarna i den sitsen. Tur dock att det är just Lando som var den som fick backa. Som både gjorde det och sedan lyfte Piastri och teamet iaf. Snyggt!
Snyggt i intervju med A Stella också efter som lyfte båda förare.
Och snyggt av Hamilton att också lyfta Oscar.

McLaren borde aldrig ha gett Lando en undercut om intentionen var att Oscar skulle vinna – Oscar hade en bättre start, ledde stora delar av loppet och hade han fått gå in i depån först istället för att bli saboterad för hade de troligtvis inte behövt manipulera, utpressa och i princip hota Lando till att ge upp en solklar vinst. Jag tyckte det var rent obehagligt att lyssna på. För konstruktörsmästerskapet spelar det såklart ingen roll vem som är P1 eller P2, men känslorna det verkar rört upp hos både Oscar som tydligen i princip ska ha ursäktat sin vinst – jag har inte sett allt material – och hos Lando som var så nedstämd. Samt riktigt otrevlig mot Lewis Hamilton, vilket han förmodligen inte varit hade det hela skötts snyggt. Then again, hade Lando släppt förbi Oscar direkt de bad honom hade han förmodligen kunnat ta tillbaka ledningen.

Även om det blev de två första placeringarna så känns det som att alla i McLaren förlorade något idag på grund av strategin. Oscars första vinst, 1-2 knockout, Lewis och Max-incidenten, Mad Max på radion (😂) och det är inte det många kommer att minnas.
 
Min kollega skickade en selfie igår med ett hej från F1 banan och Italien. Med ett litet videoklipp när de åker förbi publiken, samt detta foto nedan:
IMG-20240721-WA0001.jpg

Kom tänka på det nu när jag såg tråden.
 
McLaren borde aldrig ha gett Lando en undercut om intentionen var att Oscar skulle vinna – Oscar hade en bättre start, ledde stora delar av loppet och hade han fått gå in i depån först istället för att bli saboterad för hade de troligtvis inte behövt manipulera, utpressa och i princip hota Lando till att ge upp en solklar vinst. Jag tyckte det var rent obehagligt att lyssna på. För konstruktörsmästerskapet spelar det såklart ingen roll vem som är P1 eller P2, men känslorna det verkar rört upp hos både Oscar som tydligen i princip ska ha ursäktat sin vinst – jag har inte sett allt material – och hos Lando som var så nedstämd. Samt riktigt otrevlig mot Lewis Hamilton, vilket han förmodligen inte varit hade det hela skötts snyggt. Then again, hade Lando släppt förbi Oscar direkt de bad honom hade han förmodligen kunnat ta tillbaka ledningen.

Även om det blev de två första placeringarna så känns det som att alla i McLaren förlorade något idag på grund av strategin. Oscars första vinst, 1-2 knockout, Lewis och Max-incidenten, Mad Max på radion (😂) och det är inte det många kommer att minnas.
Nej, det var skitkonstigt hanterat av McLaren. Kanske tom varit smartare att låta Piastri vara pissed på att de strulat till det med strategi kring vem de pitar när etc och låtit bli att be Lando switcha. Så hade det blivit irritation/ilska/besvikelse mot just den delen av teamet och förarna hade inte behövt deppa ihop båda två efter att de så länge och rätt obehagligt hotat Lando.
För ja, Piastri såg inte så glad ut som han väl borde och ja han ursäktade sig. Och Lando var ju allt annat än glad även om han är mediatränad och lyfte de han "bör" under intervjuer. Hade Piastri vunnit utan inblandning hade nog även Lando kunnat bjussa mer på att få Oscar att njuta av sin vinst.
Så himla knäppt agerande av McLaren och synd att Pastris vinst inte blev lika kul för någon av dem som den kunde fått vara, om det så hade dröjt x antal lopp till innan vinst.
Vet inte om ni andra ser via F1-tv eller annat. Men David Coulthart kommenterar via F1-tv och berättade om när han blev hotad till att göra samma och hur tufft det var för honom att höra på vad Lando nu fick uppleva så här pass många år senare. Han sa att om han hade fått göra om det hade han inte släppt förbi sin team-mate(Häkkinen).
 
Nej, det var skitkonstigt hanterat av McLaren. Kanske tom varit smartare att låta Piastri vara pissed på att de strulat till det med strategi kring vem de pitar när etc och låtit bli att be Lando switcha. Så hade det blivit irritation/ilska/besvikelse mot just den delen av teamet och förarna hade inte behövt deppa ihop båda två efter att de så länge och rätt obehagligt hotat Lando.
För ja, Piastri såg inte så glad ut som han väl borde och ja han ursäktade sig. Och Lando var ju allt annat än glad även om han är mediatränad och lyfte de han "bör" under intervjuer. Hade Piastri vunnit utan inblandning hade nog även Lando kunnat bjussa mer på att få Oscar att njuta av sin vinst.
Så himla knäppt agerande av McLaren och synd att Pastris vinst inte blev lika kul för någon av dem som den kunde fått vara, om det så hade dröjt x antal lopp till innan vinst.
Vet inte om ni andra ser via F1-tv eller annat. Men David Coulthart kommenterar via F1-tv och berättade om när han blev hotad till att göra samma och hur tufft det var för honom att höra på vad Lando nu fick uppleva så här pass många år senare. Han sa att om han hade fått göra om det hade han inte släppt förbi sin team-mate(Häkkinen).

Jag tycker det var så konstigt att de – efter att ha tagit ett beslut som absolut inte gynnade Oscar vilket hade kunnat förutsägas, det vill säga Landos undercut, helt plötsligt skulle stressa fram en switch? Oscar har ju tillochmed sagt i helgen att han inte är stressad, att hans chans på pole och P1 kommer att komma och att han inte är ett dugg orolig. Jag håller med om att de hade kunnat rädda mycket ansikte på att inte beordra fram placeringsbytet – nu framstod ju pit wall som djävulen själv för många. Jag vet inte hur många besvikna McLaren-fans jag vadat igenom idag, både de som har hela teamet samt någon av Oscar eller Lando som favoritförare.

Situationen teamet försatte Lando i var fruktansvärd. Att sitta där och behöva lyssna på att 'you're gonna need Oscar, you're gonna need the team' och underförstått bli tillsagd att 'om du inte betalar för vårt misstag genom att göra något som går helt emot allt du kämpat så hårt för så kommer du inte ha något kvar' under själva loppet .. Det hade nog kunnat riva sönder själen på de flesta.

Jag har inte F1-TV men ja, Australien -98 var ett konstigt lopp. De två fick ju order om att den McLaren-förare som ledde efter första kurvan (Mika) skulle få fördelen att vinna om möjligheten fanns, men att de inte skulle köra upp till bilens fulla kapacitet efter första kurvan eftersom man var rädd för att bilen inte skulle hålla då den varit opålitlig tidigare. Sedan kom Mika in i depån två gånger, den ena ett missförstånd och David som fick överta ledningen blev beordrad att stå vid överenskommelsen och släppa förbi Mika över mål. Jag minns ett annat Grand Prix på tidigt 2000-tal där Rubens Barrichello fick order att ge upp sin seger till Michael Schumachers fördel och hur orättvist jag tyckte att det hela var. Sedan dess har jag varit emot den här formen av teamorder. Det var inte alls accepterat då på samma sätt som det är idag – jag minns att Michael vägrade ställa sig längst upp på podiumet och att han även gav sin trofé till Rubens. FIA gav dem, såklart, miljonböter för att ha 'brutit mot podium-protokoll'. 🙄

Det väcker ju frågan om vad som ska och inte ska anses som race fixing – och jag tycker att det som hände 1998, 2002 samt idag, där förarna förhindras att köra för bästa möjliga placering i loppet, alla vidrör just det fenomenet. Det måste vara lika regler för alla, även om jag hatar när någon som Ocon (chockerande, eller hur? 😉) fokuserar mer på att hålla Gasly bakom sig än att jaga framåt, precis som I Kanada i år. När de gav Ocon order om att släppa förbi Gasly – på grund av problem med Ocons bil medans Gaslys såg snabbare ut – för att jaga Ricciardo och Ocon bara sa, 'Yeah, forget it!' men gav efter till slut så förstår jag hans ilska och besvikelse. Även om det är viktigt att stå enade för teamet så är den interna fighten också viktig.
 
Marcus Ericsson (IndyCar-förare och före detta F1-förare) deltog i en svensk podcast – Viaplay F1-podcast, episod 476 – nu i Juli och sade då att amerikanska vänner berättat för honom att Logan Sargeant och Williams teamchef James Vowles inte längre är, 'on speaking terms' med varandra.

1000028478.jpg


Ericsson kör ju för samma IndyCar-stall (Andretti) som Sargeants nära vän Kyle Kirkwood, så jag hade inte blivit förvånad över om uppgifterna kom någonstans inifrån Andretti Global.

Jag känner bara att killen är 23, inne på sin andra säsong i F1 och håller redan på att se den drömmen rinna mellan fingrarna. Jag förstår att det är en hård sport där testförare och unga protégéer från F2 tuggar fradga i sin längtan över att få visa sig bättre än sin föregångare, men herregud, visa honom lite respekt på det rent humana planet även om ni tänkt avsluta kontraktet. Efter att de gav Albon (inget ont om Alex) hans chassi efter att Albon kvaddade sitt har de ju inte ens försökt dölja att de totalt saknar empati för honom. Faktumet att Williams försökte göra en fuling och ta in Ocon – en plan som gick så långt att Ocon fick göra en seat fit innan Alpines teamchef Bruno Famin sa nej till att släppa hans kontrakt i förtid – som Sargeants ersättare resten av säsongen är ju bara sorgligt.
 
Fortfarande inget bestämt om var Carlos Sainz hamnar, väl? Kommer det fler besked inom kort kanske nu när det är offentligt med Ocon?
 
Fortfarande inget bestämt om var Carlos Sainz hamnar, väl? Kommer det fler besked inom kort kanske nu när det är offentligt med Ocon?

Inget nytt om Sainz, nej. Frågan är om han är så iskall att han väntar ut något av toppteamen, typ Checo i Red Bull?
 
Inget nytt om Sainz, nej. Frågan är om han är så iskall att han väntar ut något av toppteamen, typ Checo i Red Bull?
Jag gissar att han vill till ett vinnande team, så då är det väl bara Red Bull och Mercedes som är tänkbara alternativ inför nästa säsong.
Red Bull kan väl knappast vara nöjda med att Checo drar in sponsorpengar till teamet om det ändå betyder att de riskerar att tappa konstruktörsmästerskapet.
 
Jag gissar att han vill till ett vinnande team, så då är det väl bara Red Bull och Mercedes som är tänkbara alternativ inför nästa säsong.
Red Bull kan väl knappast vara nöjda med att Checo drar in sponsorpengar till teamet om det ändå betyder att de riskerar att tappa konstruktörsmästerskapet.

Nej, precis. De behöver två förare som presterar framskjutet och regelbundet för att hålla främst McLaren bakom sig. Det är ju enormt mycket pengar och prestige i konstruktörsmästerskapet. Plus att de förlorar pengar de kunnat lägga på bilarnas utveckling i skadekostnader på Checos bilar.

Jag hade varit nöjd med Sainz i Mercedes! Speciellt när Kimi Antonelli sa i helgen som var att han inte vet om han är redo för F1 ännu, att han gör misstag men lär sig så mycket i F2. Det verkar klokt att spara på honom och skynda långsamt så att han kan ha en lång karriär i F1.
 
Det har ryktats om att Alpines temporäre teamchef Bruno Famin skall lämna sin position snart och idag blev det officiellt bekräftat av stallet att han lämnar sin roll i augusti. Det är inte klart vem som tar över ännu efter sommaruppehållet, men Oli Oakes är ett namn som florerar. Hoppas inte Alpine blir nya Hitech och helt förlorar sin karaktär om så är fallet.

Det känns sorgligt. Det känns som att splitten med Famin också innebär början på slutet för Renault som motorleverantör – vilket i och för sig inte är konstigt med tanke på hur den presterat – i och med att Famin väljer att stanna i Renault. Men jag har haft Renault-stall som favoriter sedan mitten av 90-talet cirka och ville ju så gärna att Alpine och Renault skulle lyckas bli framgångsrika ihop. Det här känns faktiskt mer ledsamt än jag trodde det skulle göra. 💔
 
Det har ryktats om att Alpines temporäre teamchef Bruno Famin skall lämna sin position snart och idag blev det officiellt bekräftat av stallet att han lämnar sin roll i augusti. Det är inte klart vem som tar över ännu efter sommaruppehållet, men Oli Oakes är ett namn som florerar. Hoppas inte Alpine blir nya Hitech och helt förlorar sin karaktär om så är fallet.

Det känns sorgligt. Det känns som att splitten med Famin också innebär början på slutet för Renault som motorleverantör – vilket i och för sig inte är konstigt med tanke på hur den presterat – i och med att Famin väljer att stanna i Renault. Men jag har haft Renault-stall som favoriter sedan mitten av 90-talet cirka och ville ju så gärna att Alpine och Renault skulle lyckas bli framgångsrika ihop. Det här känns faktiskt mer ledsamt än jag trodde det skulle göra. 💔
Tyckte de sa idag att det redan var bestämt att man slutar med Renault-motor. Men jag är verkligen inte med mentalt idag och kan ha missat. 🙈
Dock diskuterades det ”skammen” och skadan för Renault som brand att de måste plocka in Mercedessnurra när ju Alpine ska vara sportiga Renault. Jolyon Palmer tyckte det vore bättre för brandet att de iaf gjorde rimligt ifrån sig och att det var mer värt än att envisas ha en skit-Renault som inte funkar.
 
Vaknade upp till beskedet att Esteban Ocon skrivit på flerårigt kontrakt med HAAS. Kondoleanser till Ollie Bearman osv. 😅
Såg igår klipp på Ollie där de frågade vilka som var hans favoritförare. Han sa då LeClerc, Sainz och Hamilton. Och förklarade att det var för att de BÅDE var så bra förare OCH människor. Kände mest bara 🕊️🎻🪦💀. RIP en gullig Bearman som får Ocon som assassin/team-”mate”. 😬
 
Tyckte de sa idag att det redan var bestämt att man slutar med Renault-motor. Men jag är verkligen inte med mentalt idag och kan ha missat. 🙈
Dock diskuterades det ”skammen” och skadan för Renault som brand att de måste plocka in Mercedessnurra när ju Alpine ska vara sportiga Renault. Jolyon Palmer tyckte det vore bättre för brandet att de iaf gjorde rimligt ifrån sig och att det var mer värt än att envisas ha en skit-Renault som inte funkar.

Att de kommer byta motorleverantör är i princip hugget i sten, men först var det i och med alla förändringar 2026, sedan ville de snabba på till 2025 och nu pratas det om att de vill byta redan nu i år. Jag har som gått och skjutit det på framtiden i huvudet för att det skulle kännas bättre. Men det fungerar ju inte som det är nu, vi är ju inte ens ett midfield-team med Renaultmotorn. :(

Såg igår klipp på Ollie där de frågade vilka som var hans favoritförare. Han sa då LeClerc, Sainz och Hamilton. Och förklarade att det var för att de BÅDE var så bra förare OCH människor. Kände mest bara 🕊️🎻🪦💀. RIP en gullig Bearman som får Ocon som assassin/team-”mate”. 😬

Stackars, Stackars Ollie. Ocon har ju varit vän med Haas teamchef Ayao Komatsu länge så jag kan tänka mig att han kommer se mellan fingrarna på Ocons dumheter. :cautious: Att Ocon skulle skärpa till sig för en gammal vän finner jag högst osannolikt.
 

Liknande trådar

Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
9 184
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp