Sv: Form

Jag tar gärna emot åsikter och även spekulationer.
Vill samtidigt tacka alla för att tråden hålls på en hög nivå och att det sker ett utbyte i diskutionen.

Kotorna placeras på samma sätt som spåret är böjt. Om det förekommer knixar här och där, blir formen ofta så som bilden visar, hästen kommer inte över ryggen, tänker uppåt med nacken och trampar ev luft. (är min erfarenhet alltså!)

Ledsen men jag fattar inte riktigt.

Jag tänker som så att hästen ska spåra dvs följa det tilltänkta spåret.
Rak häst på rakt spår och böjd häst på böjt spår. Ju mindre böjt spår dessto mer böjning i hästen sas.

Kan inte rita men så här.

------=rakt spår
C=böjt spår.

Menar du att hästen inte är korekt halvmåneformad?
Typ V=knix?

Det är säkert jag som komplicerar det hela. :o Jag brukar säga "rak som spåret", vilket eg bara betyder korrekt böjd.. :o

Jag upplever när man får alla ryggradskotor och halskotor på rätt ställe (efter varandra, som pärlor på en pärltråd), släpper hästen spänningarna i ryggen som orsakar den mindre gynnsamma formen. När kotorna kommer "rätt" hamnar ryggraden så som den är byggd att vara, och hästen kan sluta "hålla i sig" med rörelsemusklerna, som istället kan börja användas till det de är till för. Dvs hållningsmusklerna (djupliggande) börjar göra sitt jobb korrekt) och rörelsemusklerna behöver inte hjälpa till att hålla ryggraden.

Och när hållningsmusklerna balanserar ryggraden "släpper" den, blir rörlig och gymnastiserad och hästen slappnar av.

Så upplever jag det.
Hästen kan ha en V-knix, men kan också ha mycket mindre knixar i ryggrad/halskotpelare som förhindrar att kraften kan gå korrekt bakifrån, från bakhov, genom en "rak" ryggrad och fram i nacken. Det räcker att någon kota är lite fel, så blir det en avvikelse. Det är därför det är så svårt med rakriktning, för det är ett sjuhelsickes pilleri... :D

Nu trillade poletten ner och instämmer i det hela.
Blev konfunderad då du nämnde rakriktning och böjt spår i samma mening.
För mycket glögg här kanske...ha,ha

Jag deltagar i älgens tråd med att lägga in en bild.
44311_1219872456.jpg

http://LittleQ.bilddagboken.se/p/show.html?id=259320838&directlink=1

vad tycker ni om formen?

Ingen?.......

Jag håller med ovanstående men tycker att tråden verkar intressant och kul - så jag kan inte låta bli att testa min lycka :p ! Det värsta som kan hända är att man misstar sig - och i så fall kanske man råkar lära sig något nytt eller vinner en ny insikt/åsikt! Jorden fortsätter snurra!

Här är mina analyser - mer eller mindre kvalificerade ;) :

Varmblodstanten:

Bild nr 1) Det första jag lägger märke till är att hon ser lite småsur och motvillig ut (tittar främst på blicken). Halsen ser bra nog avknäppt ut på halva vägen och nosen är något bakom lod. Bakbenen släpar efter något. De slackande tyglarna stör mig inte (rider själv klassiskt och mina tränare och förebilder strävar inte efter konstant kontakt och stöd. De varken "rycker" hästen i munnen eller har dålig balans eller styrka i överlivet). Om jag tänker mig en rak linje genom hästens bringa, bröst och bakdel så blir den i stort sett parallell med marken, så hon springer inte totalt framstupa i alla fall - trots att bakvagnen är lite efter och hon är lite överbygd.

Bild nr 3) Gillar jag bäst av de tre bilderna. Här är halsen visserligen inte välvd, men nacken närmar sig att vara den högsta punkten. Nosryggen är inte bakom lod och bilden andas balans. Här är bakdelen bättre med. För ett varmblod som passerat 20 och dessutom har problem i munnen - mer än väl godkänt i mina ögon! På denna bild ser hästen mest harmonisk och avspänd ut och för mig är det a och o.

McMarcos grabb:

Knäpper av i nacken och går bakom lod. För mycket vikt i handen för min smak. Precis som min bästa väninnas ena sto så slänger han bakbenen långt in under sig men bär just inte för det (om jag nu inte gör en braktabbe och ser alldeles galet på bilden - men det är den spontana känslan jag får när jag tittar på den).

Jag använder mig aldrig av uttryck som att hästen "fuskar" eller inte är "ärlig" för den enda man lurar är sig själv. Det du ser är resultatet av ridningen, varken mer eller mindre. Här har man enligt min mening begärt för mycket för snabbt.

Jättefin häst för övrigt - måste jag tillägga! Och igen vill jag påpeka att jag rider klassiskt, så antagligen har vi i grunden olika strävanden och ideal.... men jag ville ändå säga hur jag "ser" saker och ting. Ddet finns ju som bekant ingen verklighet - utan bara olika sätt att se saker!;)

Oj.. Jag tror att jag just hittade min själsfrände!!!!
Kunde inte ha sagt det bättre själv, är precis som att dessa ord är tagna direkt ur min mun. Så då vet ni vad jag tycker om formen på dessa två hästar.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Skandaler om våld mot hästar har skakat ridsporten, senast under OS i Paris. En ny studie visar att tränare ofta missar hästens...
Svar
8
· Visningar
1 050
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vår uppdaterade checklista för egentillsyn av ridsportanläggningar finns för hästars bästa och säkerheten för både hästar och människor...
Svar
0
· Visningar
250
Senast: Gunnar
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 123
Senast: Fiorano
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
298
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V