Sv: Form

Annat tillfälle och annan vinkel.
44316.jpg

På de två första bilderna så ser inte hästen alls ärlig ut, jag skulle vilja få ut näsan och upp ryggen och få en lite rundare överlinje. Hästen är nog dock inte så stark ( ej så välmusklad rumpa, hals) Mer mer ärligt stöd på bettet och mer ärlig framåtbjudning där.

På bild nr 3 så tycker jag att den är avknäppt i nacken. Även där skulle jag vilja få ut näsan och rundare överlinje..

Svårt att se på bara bilder men utifrån bilderna så tycker jag såhär iaf:)

Jag vill ju höra era ärliga kommentarer.;)

Hästen är något överbyggd. Kan det inverka?

Ja, jag skulle också vilja ha mer muskler på hästen...Givetvis kommer mer ork med mer muskler.

Skulel vara roligt om någon vågade gissa på hästen också.
Ras ålder utbildningsståndpunkt/meriter osv.

Visst kan det påverka att det är överbyggda. Det gör det lite svårare att få ut halsen o näsan då de istället gärna dimper ner på bogarna då..

tycker nästan att den har mer muskler på baken på sommarbilden, eller det är kanske bara vinkeln som luras..

Vad äter den för något?

På de första två bilderna så ser den ganska ung ut men på den 3 så tycker jag den ser äldre ut, svårt!! Ras, tja? halvblod kanske? med fullblodsinslag?

Tycker den ser för tanig ut för att ha bli tävlad, men det kanske den gjort tidigare?

jag hade gjort massor med arbete över cavaletti med en sådan häst lite löst inspänd och ganska många bommar så den verkligen sträcker ut halsen och kommer upp med ryggen..

Hon tunnade ur lite för mig för ett tag sedan. På väg upp igen.

Tack för jättebra rid/träningstips.
Hästen är inte så ung så det tar ett tag innan musklerna fastnar nuför tiden.
Hon är född -89

INte jättemycket tävlad de senaste åren precis.

Har dock tävlats tidigare av mig. (Jag rider henne inte länge)
LB dressyr har hon hankat sig runt, lätta hoppklasser och
SM..i distans:D

Hästen är en varmblodstravare;)

okej, så lite så! Hon ser piggare ut i ögonen på de senaste bilderna iaf :) Men trodde inte att hon skulle vara så gammal!

Okej, jag tänkte tanken men såg ingen frysmärkning + att jag tyckte det såg ut som ett bernstein huvud på de nyaste bilderna!

så fel man kan ha :angel:

Ganska intressant faktiskt..vad missledd man kan bli av bilder.

Har du lust att träna ögat mer så finns det en grov miss i första bilden...

Svårt att bedöma utifrån bild men kanske att hästen får jobba mera med bakdelen, han ser något "framtung" ut fast endå inte..

Alltså jag tänkte kommentera massor men Lancet har sagt nästan allt som jag tänkte säga, så jag kommenterar bara hästens bakkärra som jag skulle vilja se mer action i även fast det är supersvårt att se från enstaka bilder.

På sista bilden hade jag velat se mer action från bakbenen och rundare nacke + mer stöd i bettet.

Du har ingen film?

Just den där ryttaren har en förmåga att få de allra flesta hästar att segna till... ingen som kommit fram till varför ännu :p (och segnar de inte till blir de springiga istället...)

Kan det vara en dålig stillhet mellan hjälpgivningarna som ger detta möjligen? Alltså att ryttaren aldrig blir stilla/kommer till egen eftergift... kan också vara att ryttaren är väldigt stel/orörlig i sitt bäcken/höfter/nedre delen av ryggen. Det stryper liksom rörelserna från hästen.

Sedan kan det vara att ryttaren tippar fram sitt bäcken (tycker mig se det på sista bilden) som stryper energin sas.

Tyvär ingen film.

Som du riktigt påstår behöver hästen ha igång bakkärran mer. Dock har hon lite svårt överlag att trampa under sig. Mer skjutkraft.

Ryttaren är låst i sitt bäcken ja

Lite hula-hula i stallgången kanske gör susen?:idea::rofl:

Lancet skrev det så bra, men annars hade min kommentar varit att hästen går bakom hand och står emot ryttarens hjälper, på alla bilder, jag skulle nog dutta till med spö för att få den att kliva fram lite och låta handen möta upp mjukt, och lite låg, för att få ner och ut nacken.
Har den tandproblem är det bättre att rida utan bett, att fladdra med glappande tygel är inte särskilt snällt, hellre då att rida hästen fram till en mycket mjuk och lätt hand som bara finns där. Det är snällare.

Lite mer framåttänk i hästen, lite mer positiv uppsyn, genom att lite mer rida på framåt och variera tempot med hjälp av sätet, samt även hållla takten med sätet, samt inte klämma med skänklarna (gissar att hästens uppsyn kan hänga ihop med detta:confused:) utan en gång krama till sen dutta med spö om man inte får svar.

Skänkeln ska inte trycka men ligga där som stöd.

Ja det var mina första tankar..

KL
Det jag tänker är att hästen ser "avknäppt" ut i nacken, det finns ingen jämn linje på överlinjen som det blir när hästen verkligen arbetar rätt, dvs får med hela bakpartiet, ryggen och välver halsen. Ser ingen välvning tex. Förmodligen pga brist på styrka (och framåtbjudning).
Hästen ser ganska bakåttänkande ut. Om jag skulle försökt mig på å rida skulle jag tänka mer framåt, trava på i friskare tempo med mer framåt-neråt tänk. Tygeln glappar - kan också vara ett tecken på att hästen tänker mer bakåt än framåt. Jag skulle vilja att hästen reds mer framåt, mot bettet. Att hon inte vågar ta stöd pga tandproblem inverkar säkert.
Formen/nacken är lite för hög (och spänd) med tanke på utbildningsnivå.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Skandaler om våld mot hästar har skakat ridsporten, senast under OS i Paris. En ny studie visar att tränare ofta missar hästens...
Svar
8
· Visningar
1 050
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vår uppdaterade checklista för egentillsyn av ridsportanläggningar finns för hästars bästa och säkerheten för både hästar och människor...
Svar
0
· Visningar
250
Senast: Gunnar
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 123
Senast: Fiorano
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
298
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama