Sv: Form

Ok, jag förstår. Iofs är det svårt att se samma som andra om man sett ekipaget även irl tror jag, ,man ser nog omedvetet delvis annat, kanske. Jag vet inte. Men jag inbillar mej att det man också har sett, påverkar bilden.

Jag håller med ovanstående men tycker att tråden verkar intressant och kul - så jag kan inte låta bli att testa min lycka :p ! Det värsta som kan hända är att man misstar sig - och i så fall kanske man råkar lära sig något nytt eller vinner en ny insikt/åsikt! Jorden fortsätter snurra!

Här är mina analyser - mer eller mindre kvalificerade ;) :

Varmblodstanten:

Bild nr 1) Det första jag lägger märke till är att hon ser lite småsur och motvillig ut (tittar främst på blicken). Halsen ser bra nog avknäppt ut på halva vägen och nosen är något bakom lod. Bakbenen släpar efter något. De slackande tyglarna stör mig inte (rider själv klassiskt och mina tränare och förebilder strävar inte efter konstant kontakt och stöd. De varken "rycker" hästen i munnen eller har dålig balans eller styrka i överlivet). Om jag tänker mig en rak linje genom hästens bringa, bröst och bakdel så blir den i stort sett parallell med marken, så hon springer inte totalt framstupa i alla fall - trots att bakvagnen är lite efter och hon är lite överbygd.

Bild nr 3) Gillar jag bäst av de tre bilderna. Här är halsen visserligen inte välvd, men nacken närmar sig att vara den högsta punkten. Nosryggen är inte bakom lod och bilden andas balans. Här är bakdelen bättre med. För ett varmblod som passerat 20 och dessutom har problem i munnen - mer än väl godkänt i mina ögon! På denna bild ser hästen mest harmonisk och avspänd ut och för mig är det a och o.

McMarcos grabb:

Knäpper av i nacken och går bakom lod. För mycket vikt i handen för min smak. Precis som min bästa väninnas ena sto så slänger han bakbenen långt in under sig men bär just inte för det (om jag nu inte gör en braktabbe och ser alldeles galet på bilden - men det är den spontana känslan jag får när jag tittar på den).

Jag använder mig aldrig av uttryck som att hästen "fuskar" eller inte är "ärlig" för den enda man lurar är sig själv. Det du ser är resultatet av ridningen, varken mer eller mindre. Här har man enligt min mening begärt för mycket för snabbt.

Jättefin häst för övrigt - måste jag tillägga! Och igen vill jag påpeka att jag rider klassiskt, så antagligen har vi i grunden olika strävanden och ideal.... men jag ville ändå säga hur jag "ser" saker och ting. Ddet finns ju som bekant ingen verklighet - utan bara olika sätt att se saker!;)

Hästen jobbar bättre framåt när jag suttit på.

Ryttaren backar av hästen lite och då hästen har lätt för att kröka på nacken och backa själv blir det ibland lite knasigt.

Jag tror att hästen är svag i muskulaturen helt enkelt.
Hacket har hon gått på för att det är bekvämare för henne. Tränats för distans.

Så länge hon fåt tuffa på rakt fram utan krav finns det bjudning så detv räcker.
När kraven kommer så tappar hon bjudningen.
Oavset om det finns bett eller ej i munnen.

Förstår precis och håller med. Man lättar av iblasnd och kollar läget.
Vill inte ha hästar som hänger i handen utan de ska bära sig själva.

An ärlighet så menar jag inte att hästen inte är ärlig utan formen:idea: Viss skillnad.

Bild nr 3) Gillar jag bäst av de tre bilderna. Här är halsen visserligen inte välvd, men nacken närmar sig att vara den högsta punkten. Nosryggen är inte bakom lod och bilden andas balans. Här är bakdelen bättre med. För ett varmblod som passerat 20 och dessutom har problem i munnen - mer än väl godkänt i mina ögon! På denna bild ser hästen mest harmonisk och avspänd ut och för mig är det a och o

Jag tror du just gjort en ryttare väldigt lycklig:D

Det blir ju en fråga om att rida den mer alert för hjälperna då till att börja med, tänker jag, att egentligen börja med grundridning från början, mycket oavsett tygeln, få den att svara för sätes och skänkelhjälp.
Sen därifrån fram till handen.

Som jag skrev innan också, om den inte svarar för framåtdrivande så lägga till lite spö.

Sen tror jag fortfarande att det kan handla om för klämmnade skänkel när "kraven" kommer, då backar ju vissa hästar av, särskilt vissa ston, man måste rida mer med sätet och inte klämma med skänkeln. utan hellre då lite spö om man inte får svar.

Få den lite engagerad och alert och framåttänkande.

Mina tankar alltså.

Ang första bilden så såg jag faktiskt något jag inte såg förrän jag såg bilden. (fotade, så jag hade fullt upp med att pricka hästen:p)

Hästen går i en hörnpassering. Ser ni vad som är knasigt?

På första bilden så flyttar hästen sidvärts innåt med fram, vilket den inte skall göra om den spårar korrekt.

samma häst i annan form
44851.jpg

Jag tycker att bild ett visar när hästen drar ihop ryggrad/halskotor och inte är korrekt rakriktad (oavsett om det är i hörnpassering eller på rakt spår). Är hästen rak och går i balans/bär sig, drar den inte ihop överlinjen så. (Min häst kan jag också få exakt på samma sätt :o, men när jag får ihop rakriktningen och harmonin så försvinner den urholkade överlinjen)

Det jag ser på den sista är att det blir bakåtgående tygeltag i inner. Om ryttaren istället rider hästen mer rak, samt använder sitt säte och sina ben till att få lite mer aktivitet bakifrån så kunde det bli en trevlig form så småningom. Som det nu är går hästen på bogarna eller snarare rids ner på bogarna, tycker jag.:o Lätt med en häst som gärna skjuter på som denna ser ut att göra, så det är ingen kritik så, bäst att tillägga.

Nu kanske jag övertolkar en bild men det är vad jag ser vid en hastig blick.:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Bilderna lägger jag ju in just för att ni ska tolka dem:D

Ryttaren får jobba med att "öppna dörren", ta ledande, understödjande tygeltag istället för bakåt.

Ok en klassiker..

Har inte läst hela tråden och som de på första sidan skriver det är svårt att se på bara en bild. På just den bilden tycker jag att hästen ser ut att gå emot ryttaren istället för med.

Krullar halsen lite och spänner sig mot skänkeln.

Dessa slusatser drar jag nog endast för att min häst gör lite så ibland. Väldigt arbetsvillig men kan ibland om hon tycker det är lite för jobbigt eller inte har lust går emot mig istället för med mig.

Men jag är ingen superduktig ryttare själv och har ett lite kasst öga för bilder :)

Senast ändrad:

På en senare bild rids hästen i en lägre form. Tycker du att det ser bättre ut?

Den sista var nog den bästa på så sätt att hästen ser ut som om den ta med sig bettet nedåt. Men där får jag ändå en känsla av att hästen inte är tillräckligt framme för skänkeln, att den svarar direkt och korrekt på den framåtdrivande hjälpen. Eftersom den dyker in med nosen. Det kan bero på att ryttaren inte sitter rakt på hästen (framåtlutad) och bromsar/sluter för att få fram bakbenen, men det är ju lite svårt att se när en vit ruta är ivägen ;) När den är där så skulle jag vilja göra halvhalt, driva framåt och ge en tydlig eftergift.

Vilda spekulationer ur en bild, men intressant idé med tråden :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Skandaler om våld mot hästar har skakat ridsporten, senast under OS i Paris. En ny studie visar att tränare ofta missar hästens...
Svar
8
· Visningar
1 050
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vår uppdaterade checklista för egentillsyn av ridsportanläggningar finns för hästars bästa och säkerheten för både hästar och människor...
Svar
0
· Visningar
250
Senast: Gunnar
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 123
Senast: Fiorano
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
298
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V