Sv: Form

OK. Men jag tycker inte alltid det är så enkelt. Glappande tygel kan vara för att ryttaren släppt kontakten eller för att hästen "släppt kontakten". Eller en kombination som beror på att ryttaren inte rider hästen fram till handen.

*kl*

Ryttaren i det här fallet har svårt för att rida med korta tyglar... de har tendens att bli längre o längre. Ridlärare o dylikt har alltid tjatat om att korta tyglarna, men ryttaren tappar då allt och inget funkar... Har läst någonstans på Buke (det var någon som frågade) att det beror på dålig balans, vilket det säkert kan göra!

*kl*

Ryttaren i det här fallet har svårt för att rida med korta tyglar... de har tendens att bli längre o längre. Ridlärare o dylikt har alltid tjatat om att korta tyglarna, men ryttaren tappar då allt och inget funkar... Har läst någonstans på Buke (det var någon som frågade) att det beror på dålig balans, vilket det säkert kan göra!

Ryttare med dålig balans har en tendens att göra tvärtom tycker jag. Alltså korta tyglarna för mycket och försöka ta hjälp med balansen den vägen.

Tkr den ser lite bakåt tänkande ut spec på första bilden, ser lite mer framåt ut på andra bilden men skulle vilja ha lite mer energi.

Ja, men då rycker man ju häststackarn i munnen istället... Med lite längre tyglar märks balansproblemen inte så mycket :o Eller rättare sagt, det är väl snarare känslan av att man drar hästen i munnen!

kan nog bero på svaghet i överlivet.
Kortas tyglarna så tippar ryttaren framåt i stället.
Gäller att hitta styrkan och balansen att kunna bära upp sitt överliv även om det är ett (mycket lätt) motstånd i tyglarna.

Bussig Älgen.

Jag tycker det skulle vara så roligt om någon kan säga något om min grabb. Jag har aldrig egentligen fått honom "bedömd" av någon förut så det ska bli riktigt kul att höra vad ni har att säga. Fuskar han? Mycket?

Piloten är min 13-åriga dotter, på bilden har hon lite väl låga händer men det är det bästa foto jag har just nu. Oftast ser det ut så här när vi rider i vilket fall.
IMG_1568%20%28Medium%29.jpg

Jag tycker han ser ut att gå på bra och ärligt med bakbenen. :) Men nosen ska fram en bit så han inte går bakom hand. Vet förstås inte hur mkt utbildad och musklad han är, men han kanske kanske är redo att sättas i en aningen högre form med nacken som högsta punkt.

Dina ord gör mig glad :laugh:

Han har gått upp till lätta A (utan någon placering) men det är många år sedan och då var han inte min. Sedan dess har han hunnit med en hovbensfraktur och gick länge som konvalecent men blev triangelmärkt efter det. Jag köpte honom i våras som "skogsmulle och till lättare träning". Vi har tränat honom lätt och det har gått fantastiskt bra, inga som helst symptom från benen men jag vill inte fresta dem för hårt. Med andra ord är han inte så väldigt musklad, men jag tror att vi kan öka på lite mer (mycket försiktigt). Han är en så fantastiskt trevlig häst som alltid gör sitt bästa (utom något litet muntert bocksprång ibland vid galoppfattningarna...) och verkligen vill vara med och jobba.

Ja, men då rycker man ju häststackarn i munnen istället... Med lite längre tyglar märks balansproblemen inte så mycket :o Eller rättare sagt, det är väl snarare känslan av att man drar hästen i munnen!

Jag menar absolut inte att det är bra att göra så. Bara att de med dålig balans gärna gör så ändå. De vill ha ett "handtag" eftersom de inte klarar att hålla balansen utan.
De som hellre rider med lösa tyglar brukar inte ha balansproblem tycker jag. (sen kan det ju finnas andra problem förstås)

Och jag säger precis tvärtom.......

Den ser trevlig ut, ja:bow:
Men det där med nosen kommer när hästen blir starkare. Strunt i den. Däremot behöver bakbenen komma in lite bättre. Kanske genom att bromsa upp takten lite men det är svårt säga utifrån en bild. Det är öht svårt utifrån en bild, det kan se annorlunda ut fem meter senare.

Men på bilden vill jag ha mer bakben och nosen kan vara där den är, hästen kommer inte att orka jobba med nosen fram, då tappar den antagligen både rygg och bakben. Det där är helt ok för den att jobba.

Senast ändrad av en moderator:

Trevlig form. Dock lite väl låga händer:angel:

KL
Tycker inte att det är rättvist att döma en häst som har besvär med munnen- det går bara inte.

Mer framåtbjudning, lite lägre form och mer bakben... vilket kommer nästan automatiskt när hästen rids framåt:)

Hästen har fått en tand utsparkad. det är det som är tandproblemet.
Min veterinär sa att de inte gör tandproteser till hästar;)

Tanden rök för flera år sedan...

KL

Måste nog försvara det här med lösa tyglar lite..
När jag tränar "mina" hästar, speciellt om jag provrider eller utbildar dem så rider jag med nästan helt slak innertygel. Dock kontakt på ytter precis som man ska. Detta för att lättare kunna se om det fuskas med att hästen tar stöd på innertygeln istället för ytter. Så det är både för att korrigera ev ryttarfel sedan tidigare, och verkligen inte ge hästen chansen att lägga sig så, eller bara checka. Hästar som är ordentligt utbildade räcker det med att "checka" av ibland. Unghästar rider jag dock med ett jämnt stöd för att de ska bli rakriktade, hitta rytm oh balans..

Hoppas ni förstår mitt kackel:D

Jag tycker det kan vara intressant om andra ser det jag ser.

Ok, jag förstår. Iofs är det svårt att se samma som andra om man sett ekipaget även irl tror jag, ,man ser nog omedvetet delvis annat, kanske. Jag vet inte. Men jag inbillar mej att det man också har sett, påverkar bilden.
Bara en reflektion.
Jobbar hästen alltså bättre framåt utan bett, menar du?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Skandaler om våld mot hästar har skakat ridsporten, senast under OS i Paris. En ny studie visar att tränare ofta missar hästens...
Svar
8
· Visningar
1 050
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vår uppdaterade checklista för egentillsyn av ridsportanläggningar finns för hästars bästa och säkerheten för både hästar och människor...
Svar
0
· Visningar
250
Senast: Gunnar
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 123
Senast: Fiorano
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17