I
ImFabulous
Sv: förlossningsönskelistor..
Ställer ytterligare en fråga.. Vad är Sterila Kvaddar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast många har ju faktiskt så ont att de inte vet vad de skriker eller gör.Men trevligt för dina läkare att du kan behärska dig, det är inte ngt sånt jag hade tänkt på i första hand precis i ett sånt tillfälle.
Pja, det var ingenting jag behövde tänka på, att vara trevlig, det kommer automatiskt
Jag tror att jag har en inbygd spärr, för att vara otrevlig mot folk som inte har förtjänat det.
Och till sist, Ingen är tvungen att bli klippt. Vill man absolut inte, under några omständigheter bli klippt så får man säga det när man kommer in för förlossning. Det är ingen som klipper dig om du inte ger ditt medgivande.
Nu är det så att ingen i världen kan garantera att din förlossning kommer gå smärtfritt till. Barnmorskan klipper bara om tid och möjlighet finns, och enbart om det ser ut att vara stor risk för att man spricker.
Att man spricker innebär inte heller att man definitivt blir analinkontinent eller får problem med urinläckage efteråt, men risken finns, och risken är större att få komplikationer efter en spricka än efter ett klipp. Åter igen, ett klipp är ett fint, kontrollerat snitt som är lätt att sy efteråt.
Och till sist, Ingen är tvungen att bli klippt. Vill man absolut inte, under några omständigheter bli klippt så får man säga det när man kommer in för förlossning. Det är ingen som klipper dig om du inte ger ditt medgivande.
Jag tror jag är lite gammeldags, inte vara otrevlig mot de äldre!
Att dra mardröms senarion för andra gravida kvinnor gör det ju egentligen inte bättre för någon.
Så det är mest det onödiga i att skriva så, ´jag komenterar .
KL
Får jag bara fråga,, av ren nyfikenhet, varför är det så många som väljer bort sterila kvaddar ?
jahaa... ursäkta flummet. gravid vet du...
Angående otrevligheter mot personal under förlossningar...
Det är ganska vanligt att den som föder vänder sig innåt och är totalt focuserad på sitt "arbete", blir hon då störd av någon anledning så är det också ganska vanligt att hon blir agressiv eller ledsen eller galen eller vad som....
Att tappa kontrollen innebär att man inte tänker och att man inte vet vad man gör. Man bara gör.. Man bara säger..
Jag själv slog till läkaren när hon skulle "pilla på livmodertappen" (under igånsättnig).. Det gjorde jätte ont, och hon slutade inte när jag sa till henne.. Jag slog undan händerna på henne och svor.. Hon flinade lite och sa jag hann i alla fall lite grann, nu kommer du snart igång...
Efteråt under uppvaket (blev akutsnitt) så stack en sjuksyrra mig så illa i armen för att ta blodprov, när jag sa åt henne att sluta så behandlade hon mig som en lite flicka med repliken: lilla gumman... doktorn har sagt.. jag svarade henne att ja du var hemskt trevlig, men ska du sticka mig så gör det utan att punktera hela armen.. (jag var i ett kännsligt läge halvt nerdrogad efter en förlossning på 24 timmar med akutsnitt som utgångsläge)..
Jag får till svar: Jag tycker inte du är ett dugg trevlig heller! Ont som jag hade, kännslig som jag var och ångest över att jag inte orkat ta i mitt barn än, var blev jag skit ledsen och arg, vräser till henne att hon inte får röra mig, att någon annan får komma! Det kom en annan syrra och stack mig, vilket hon gjorde utan att punktera hela min arm..
Ja det var två otrevligheter som inte ens var under själva förlossnigens gång utan före och efter med personal som bara gjorde sitt jobb.. Min kontroll på mig själv då skall vi inte prata om... tack och lov var det fantastisk personal på förlossningen, som var kapabla att läsa av mig. När det jag behövde vad och när det behövdes peppas och när jag inte ville ha beröm..
(berätta Sin historia gång på gång)
Nä det jag ville ha sagt är att man rår inte för att man tappar kontrollen, man kan inte styra det... Förlossningar är olika och man är olika som person, så ingen annan kan ju säga vad som är att "vara rätt"