Sv: förlossningsönskelistor..
KL
Skrev ingen önskelista, visste ju inte riktigt hur jag skulle uppleva förlossningen, sådant vet man ju inte första gången. Jag hade väl en bild i huvudet på ungefär. Så här i efterhand kan jag ju säga att jag fick en hel annan uppfattning om saker och ting under förlossningens gång. Saker och ting är inte alltid som man tänkt/tror. Jag ville till varje pris inte få ryggbedöving då jag har sprutfobi. Under förlossningen ville jag gärna ha ryggbedövning, men fick ingen för det hanns inte med då jag väl öppnade mig så gick allt i rekordfart. En morfinspruta fick jag dock när jag hade pinvärkar och det hade jag aldrig i min vildaste fantasi trott jag skulle vilja ha. Hade trott att jag skulle hinna/få bada varmt, bestäma förlossningsställning, kunna gå upp och gå lite. Inget sådant blev av. Däremot pratade jag med BM under förlossningen, det går att föra en dialog då också även om den ibland blev avbruten pga värkar. Jag fick t o m kejsarsnittet som de tänkt göra avbokat genom att prata med läkaren som kom, fast det kändes som jag var i en annan värld hade jag ändå koll på vad som sades och gjordes. Min son var också medtagen när han kom ut blev ytlig i andningen och hjärtverksamheten sjönk (svalt och fått in fostervatten med bajs i lungorna), så jag fick bara ha honom på magen några sekunder innan de fick ta honom för rensugning, så det var ingen diskussion om vem som skulle klippa navelsträngen, de gjorde det för det började bli lite bråttom.
Klart man kan ha önskningar, men det kan mycket väl hända att ni ändrar er under resans gång.
På tal om att spricka, så kände jag att jag sprack, men ont gjorde det inte och behövdes sedan bara sys med 2 stygn. Nu hade de i o f s spayat på bedövingsspray, men när jag krystade tänkte jag bara precis då att jag sk*ter i om jag spricker (fast jag ändå hade i bakhuvudet att jag inte ville spricka för mycket iallafall) , vill ha ut honom nuuuu. Fick hjälp av BM som talade om hur jag skulle göra för att minska risken för att spricka.